Interview met Qian Liu: ‘Écht: ik heb nog nooit zóveel gesproken’

sinds 2012 verbonden aan Het Nationale Ballet en sinds 2016 eerste soliste bij het gezelschap

Negen was de Chinese, nu 33-jarige Qian Lui toen ze haar opleiding begon aan de Liaoning Ballet School in Shenyang, op ruim vijftienhonderd kilometer van haar ouderlijk huis in Henan. Maar na bijna 25 jaar dag in dag uit met ballet bezig te zijn geweest, verzucht ze nog steeds: “I simply love ballet”, en ze weet dan ook zeker dat ook haar toekomst, na haar danscarrière, in de balletwereld ligt. “Ik wil dolgraag docent of balletmeester worden, en daarom moest ik terug naar de basis en heb ik mij aangemeld voor deze bacheloropleiding.”

Heel bewust volgt ze de opleiding terwijl ze nog volop danst: “Ik wil alles wat ik nu bij de Nationale Balletacademie leer nog in mijn eigen lichaam kunnen voelen en ervaren. En bovendien: ook als danser profiteer ik enorm van deze opleiding. Nu al, na slechts een paar maanden, is mijn kijk op en hoe ik denk over het dansersvak zó veranderd. Dat dank ik zowel aan de geweldige docenten van de opleiding als aan mijn medestudenten: we komen allemaal van andere achtergronden en daardoor heeft mijn blik zich enorm verruimd.”

Individuele benadering

De opleiding Docent Klassiek Ballet bestaat, vertelt Qian, uit vijf onderdelen: balletmethodiek, muziek, pedagogie, anatomie en studiebegeleiding. “Ik wist”, zegt ze, “dat docent zijn een pittig vak is, maar dat er zóveel bij komt kijken, heb ik mij eigenlijk onvoldoende gerealiseerd. Zo omvat de balletmethodiek zeven verschillende niveaus, en elk niveau heeft zijn eigen uitdagingen. We leren, per niveau, onder meer welke problemen zich kunnen voordoen bij het lesgeven en hoe we deze kunnen vermijden. Ook is mijn kennis over muziek en mijn inzicht in welke muziek bij welke oefeningen past enorm toegenomen. En in de lessen pedagogie duiken we echt in wat het betekent om een goede docent te zijn. Het gaat niet alleen om de passen en om een goede voorbereiding van je lessen, maar vooral ook om het besef dat elke student anders is en dus om een andere benadering vraagt. Een uitgewerkt plan hebben en duidelijke doelen stellen, is dus maar een deel van het verhaal, minstens even belangrijk zijn: empathie, inzicht, geduld, maar tegelijkertijd ook leiderschap, want studenten moeten wel weten wat ze aan je hebben.” Er is, zegt ze, gelukkig wel veel veranderd sinds zij bijna 25 jaar geleden aan haar dansopleiding begon. “Bij ons was het alleen ballet, ballet en nog eens ballet. Wij kregen destijds geen pilates, geen PBT (Progressing Ballet Technique – red.) en er werden geen lessen over gezonde voeding gegeven. Het is fantastisch dat we nu al dit soort middelen hebben, dat maakt het ook makkelijker om per leerling te bekijken waar iemand het meeste baat bij kan hebben.”

‘Next level’

Al op haar balletschool in China stond Qian bekend als een kei- en keiharde werker en sinds ze bij Het Nationale Ballet danst, is dat niet anders. Maar een fulltime bacheloropleiding volgen én tegelijkertijd als eerste soliste de titelrollen in onder meer Giselle en Raymonda dansen is ‘next level’. “Er zijn, zoals tijdens de voorstellingenserie van Raymonda, dagen dat ik om half negen ’s ochtends op de school begin en om elf uur ’s avonds mijn laatste passen dans. Het is ‘tough’, maar ik houd ervan”, zegt ze luchtig. “Wat ik vooral pittig vind, is dat ik nu zoveel meer met mijn hoofd bezig ben – want je bent continu aan het reflecteren en analyseren – en dat ik zoveel meer moet praten. Ik ben van mijzelf een vrij rustig persoon en als danser praat je natuurlijk vooral met je lichaam. Maar nu moet je communiceren met iedereen: de leerlingen, de pianist, je medestudenten, de docenten.” Lachend: “Écht: ik heb nog nooit zóveel gesproken.”

Klik hier voor meer informatie over de bacheloropleiding Docent Klassiek Ballet.

Voor meer informatie over Qian Liu zie: www.operaballet.nl/dansers/qian-liu

 

Delen