De opleiding Docent Dans leidt dansprofessionals op die in het cultureel diverse grootstedelijke werkveld dansprojecten begeleiden en dansonderwijs verzorgen (Bachelor of Education). De opleiding is een hedendaagse internationaal georiënteerde kunstvakdocentenopleiding waarin de artistieke ontwikkeling van de studenten centraal staat. 

Onze alumni zijn werkzaam in het basisonderwijs, het middelbaar onderwijs en het buitenschools werkveld met dansliefhebbers. Zij zijn pioniers en bruggenbouwers. Door een flexibele en open mentaliteit kunnen zij meebewegen met de voortdurende ontwikkelingen in de wereld van de dans.

Transcultureel

De opleiding heeft een cultureel diverse studenten- en docentenpopulatie. Hierdoor ontstaat een prikkelende leeromgeving waarin vermenging en verstrengeling van dansvormen vanzelfsprekend is.  De visie en de uitgangspunten van de opleiding zijn transcultureel. Identiteit en cultuur ontstaan in uitwisseling en interactie met elkaar en anderen. Studenten onderzoeken een gevarieerd palet aan westerse en niet-westerse dansvormen en danstradities. Eigentijdse choreografen en dansdocenten zijn een inspiratiebron voor het ontwikkelen van transculturele artistieke danspraktijken. De opleiding heeft een structureel samenwerkingsverband met het Afrikaanse eigentijds choreografisch centrum Ecole des Sables in Senegal.

Interview met Docent Dans Faizah Grootens

Video: Enero Moestalam - Move the Video

Interview met Docent Dans Melvin Fraenk

Video: Enero Moestalam - Move the Video

Het artistieke werkveld

De opleiding heeft goede connecties met het artistieke werkveld, cultuurprofielscholen, talentontwikkeltrajecten, MBO-dansonderwijs en het internationale community-dance werkveld. Studenten onderzoeken de werkwijzen van eigentijdse danskunstenaars. Het is een uitdaging om de hedendaagse artistieke praktijk te verbinden met het basis- en voortgezet onderwijs. Welke elementen uit deze artistieke praktijken zijn inzetbaar in de onderwijspraktijk? We werken structureel samen met de educatieve diensten van; danstheater Don’t Hit Mama en stadsdansgezelschap ICK Amsterdam. Dit studiejaar werken vierdejaars studenten ook bij o.a; Cordaan/Introdans,  Stichting PRA, Toneelgroep Amsterdam, Ro Theater en de Toneelmakerij.

Sterk praktijkgericht

De opleiding is ook sterk praktijkgericht. Samen met je medestudenten en amateurdansers maak en organiseer je eigen projecten (community practice) en voorstellingen (artistic practice), bijvoorbeeld onze jaarlijkse dansvoorstelling in het danstheater van de Academie voor Theater en Dans. Ook loop je al vanaf het eerste jaar stage op scholen om je vaardigheid in lesgeven te trainen. Je werkt met diverse jongerengroepen aan de uitbreiding van hun skills als performer.

De transculturele benadering is een van de speerpunten van onze opleiding. Hoe ga je als danskunstenaar de ontmoeting aan? Hoe zorg je als bruggenbouwer voor cross-overs tussen culturen? We werken daarom ook structureel samen met L’Ecole des Sables in Senegal.

Opleidingsgegevens
Artistieke leidingDamar Lamers
Studielast240 EC
Studieduur4 jaar voltijd
VoertaalNederlands
CROHO-code34940 (B Docent Dans)
GraadBachelor of Education (BEd)
Delen