Voor nieuwsgierige, ondernemende professionals met werkervaring als producent, zakelijk leider, curator, programmeur of bemiddelaar - die zich willen ontwikkelen als Creative Producer. 

Proefmodule #1: Producing the Future

NB: Deze module vond plaats van november 2016 t/m februari 2017

De module ‘Producing the Future’ wordt ontwikkeld en geleidt door DJ, programmeur en tentoonstellingsmaker Juha van ’t Zelfde. Van ’t Zelfde is artistiek directeur van het productiehuis Lighthouse in Brighton en zal in deze module zijn eigen werkwijze als kader gebruiken en, samen met de deelnemers, toetsen aan de actuele praktijk.

Aan de hand van theorie, lezingen, case studies, peer-learning en individuele coaching, bespreekt Van ’t Zelfde vanuit een economische invalshoek op welke manier de ontwikkelingen in de samenleving van invloed zijn op de professionele praktijk van de Creative Producer. Van ’t Zelfde zet daarbij steeds twee paradigma’s naast elkaar: de neoliberale-kapitalistische benadering (marktdenken), en de postkapitalistische benadering (duurzaamheid). Aan de hand van deze paradigma’s worden vragen onderzocht als: Hoe ontstaan nieuwe ideeën? Hoe produceer je nieuwe platformen? Welke rol speelt het publiek en hoe financier je nieuw werk?

DAS Graduate School, verbonden aan de Academie voor Theater en Dans, ontwikkelt een nieuwe master opleiding met de focus Creative Producing - Creative Entrepeneurship in the Arts, die na verwachting in 2017-18 voor deelnemers uit alle kunstdisciplines van start zal gaan. Als onderdeel van het traject organiseren wij twee proefmodules met deelnemers uit het werkveld, om de inhoud, de formaten en de doelen van het onderwijs te toetsen en feedback te verzamelen van de professionals. 

Lees hier de OPEN CALL voor de proefmodule. 

Download de uitgebreide module tekst.

Om deel te nemen aan de module moet je in het bezit zijn van een HBO of Universitaire Bachelor en / of relevante werkervaring hebben. Je hebt affiniteit met de kunst en werkt bij voorkeur in de beroepspraktijk als producent, curator, programmeur, zakelijk leider of bemiddelaar (liefst met een eigen project of organisatie).

Je bent de Engelse en de Nederlandse taal zowel schriftelijk als mondeling machtig en je beschikt over voldoende tijd om aan alle onderwijsdagen deel te nemen en daarnaast de aangeboden stof te verwerken en om te reflecteren op zowel je eigen werk, als de inhoud van de module. 

Voor deze module komen de deelnemers (maximaal 10) van november 2016 tot en met februari 2017 één maal per maand drie á vier dagen achtereen samen op de locatie van DAS Graduate School, het Grootlab in Amsterdam. Tijdens de bijeenkomsten wordt er gereflecteerd op het aangeboden materiaal, vinden er ontmoetingen plaats met belangwekkende internationale gasten, zijn er openbare evenementen en wordt de nieuw opgedane kennis gespiegeld aan de eigen beroepspraktijk.

  • Blok 1: 19, 20, 21, 22 november 2016
  • Blok 2: 17, 18, 19, 20, 21 december 2016 (deels in Brighton)
  • Blok 3: 21, 22, 23, 24 januari 2017
  • Blok 4: 4,5,6,7 februari 2017, evaluaties in de week van 13 februari

Kosten: 500,- euro + bijdrage reiskosten bezoek Brighton (Amsterdam – Brighton/Brighton - Amsterdam). 

Voor meer informatie: dascreativeproducing@ahk.nl

Juha van 't Zelfde is DJ, programmeur en tentoonstellingsmaker. In februari 2014 werd hij artistiek directeur van ‘Lighthouse’, een productiehuis en presentatie instelling voor hedendaagse cultuur in Brighton.

De afgelopen jaren maakte hij tentoonstellingen in De Hallen Haarlem, Laboral in Gijon, Marres, Het Nieuwe Instituut en het Stedelijk Museum, met kunstenaars als Metahaven, Hito Steyerl, terminal beach, Roger Hiorns, Haroon Mirza, Lyndsey Housden and Micol Assael. Als DJ, presentator en programmeur van Viral Radio trad hij op in clubs, op festivals en in musea in St. Petersburg, Novi Sad, Vilnius, Krakow en Rotterdam, met kunstenaars en musici als Aernout Mik, Alicia Framis, Hudson Mohawke, Elysia Crampton en Lafawndah.

Zijn artikelen over de culturele gevolgen van technologische vooruitgang zijn verschenen in VICE, Metropolis M, Volume en De Volkskrant. Zijn boek Dread - The Dizziness of Freedom verscheen bij Valiz in 2013.

Lighthouse is een ‘arts and culture agency’ dat nieuwe ontwikkelingen in de kunst, technologie en de maatschappij met elkaar verbindt. Ze produceren films, tentoonstellingen, opdrachten, evenementen en onderwijs, en ondersteunen daarmee radicale nieuwe hedendaagse kunst, digitale cultuur, muziek, film en veel meer.

Lighthouse gaat uit van kunst als antwoord op maatschappelijke uitdagingen. Ze creëren informele contexten waar belangrijke sociale vragen worden geagendeerd en onderzocht, in samenwerking met kunstenaars en het onderwijs. Hij gebruikt het principe van de circulaire economie: alles wat hij zijn instituut binnenhaalt of wat hij er ontwikkeld, wordt minimaal drie keer (her)gebruikt: in het onderwijs, in de opdrachtstellingen, in het onderzoek, in de verdieping van de materie.

De jonge kunstenaars waarmee hij werkt geeft hij vaak een rol in onderwijsprogramma’s. Dat is met name interessant omdat deze kunstenaars nog midden in hun zoektocht zitten naar hun eigen identiteit en visie.

Lezingenserie Producing the Future

The lecture series Producing the Future invites radical artists and thinkers to address current issues. It is part of our efforts to develop the new master programme DAS Creative Producing.

Producing the Future: Citizens by Act
26 november 2017; more info

Citizenship is one of the most prominent institutions of our times. At the same time, citizenship is an ambivalent form of identification, and it is not always easy to define who is, and who may be, a citizen. Thinking about citizenship raises questions of belonging and questions of rights. What makes it possible to belong and to claim rights?

This lecture by Marie Beauchamps will address these issues based on Engin Isin’s theory of Acts of Citizenship, in which being a citizen is understood beyond formal state membership. Here, citizenship becomes an active and reactive political way of being with others, where acts of citizenship disrupt socio-historical patterns. The lecture will focus on the historical case of Olympe de Gouges, a writer and feminist during the French Revolution of 1789, whose creative work made her a citizen by act.

The lecture will be followed by a viewing of Aylin Kuryel's documentary "Image Acts", followed by a discussion with the maker. 

Producing the Future: Antropologie en Culturele diversiteit
29 oktober 2017; more info

Hoe staat de kunst in relatie tot de toenemende culturele diversiteit? Hoe worden machtsstructuren in de maatschappij (onbewust) gereproduceerd in de kunsten en hoe kunnen makers bijdragen aan een inclusievere kunstsector?

Mitchell Esajas (mede-oprichter New Urban Collective, the Black Archives studiecoördinator UvA) deelt zijn antropologische inzichten op onder andere deze vragen. Anousha Nzume (auteur, actrice) vertelt haar ervaring in de cultuursector en op haar boek "Hallo witte mensen". 

Producing the Future: Kunst en Politiek
24 september 2017; more info 

Deze zondagmiddag gaat Anne Breure (artistiek directeur Veem Huis voor Performance) in gesprek met Wouter Hillaert (hoofdredacteur van Rekto:verso) over de stelling: “Wij mogen niet niet-politiek zijn”.

Wouter: “Waar zijn het vrije denken en de verbeelding in hoe het theater zichzelf organiseert? Hoe meer we op het podium een alternatieve kijk verdedigen, hoe meer onze organisaties het doen zoals de rest van de wereld: harder werken als regel, vliegen tegen de sterren op, liefst een vent aan de top en de kleurlingen buiten de muren. Natuurlijk doen we ons best. Maar het klopt toch wel dat er iets niet meer klopt?”

Anne: “Maar zo is het overal, ook buiten de kunsten," zei de man die al heel wat langer mee loopt in de sector dan ik. “Dat de voorkant niet altijd strookt met de achterkant.” “Ja”, zei ik, “Dat is zo. Maar is dat niet precies de reden dat wij het anders moeten doen? Hebben wij, juist wij de kunsten, niet de verantwoordelijkheid om vanuit onze gesubsidieerde positie te laten zien dat het ook anders kan? We mogen niet niet-politiek zijn.”

Producing the Future: Making Art after Capitalism
20 November 2016; more info 

On Sunday 20 November, at DAS Graduate School in Amsterdam-North, WARP-signed artists patten and FT writer Izabella Kaminska will talk about the challenges and opportunities of making art in a postcapitalist world.

Uberisation. Planetary-scale computation. Fully-automated luxury communism. These are some of the signifiers of the ongoing revolution of our economic system. As the British journalist Paul Mason says, we are moving into an era of ‘postcapitalism’.

We watch our films on Netflix, listen to our music on Spotify, and play our games via Steam. How do these platforms affect the funding, production and consumption of the arts? Where do ideas come from in a time of abundance and automation? And what role will audiences play in all of this?

Delen