Onderzoek Mobile Choreography

Mobile Choreography is een innovatieve manier om films met meerdere perspectieven te maken. In plaats van te filmen met maar één camera, film je gelijktijdig met smartphones van meerdere mensen, liefst minimaal acht. Zo ontstaan opnames vanuit verschillende gezichtspunten. De creatieve mogelijkheden binnen de podiumkunsten zijn groot. Daarom doen we er binnen IDlab onderzoek naar.

Je ziet hem overal, de homo mobilus: een mens met een mobiele telefoon in zijn hand. De mobiele telefoon is inmiddels een natuurlijk onderdeel van ons lichaam en bestaan. Zijn we door ons smartphonegebruik socialer of juist a-socialer en individueler geworden? We staren ieder geval heel vaak verstild naar een schermpje!

Mobile Choreography brengt ons weer in beweging, met onze smartphone, in fysiek groepsverband. Om samen te creëren. Het is sociaal filmen, met apparaten waar we zo verknocht aan zijn en waarvan de beeld- en audiokwaliteit steeds professioneler wordt.

Het project Mobile Choreografy 2019 beweegt en ontwikkelt zich op artistiek, technologisch en maatschappelijk niveau. Wij vinden het belangrijk te laten zien dat er mogelijkheden zijn om de smartphone – een van populairste technologische middelen in ons dagelijks leven – als artistieke tool in te zetten. Een tool waarmee je creativiteit kunt stimuleren. En waarmee je sociale verbindingen tussen mensen van verschillende achtergronden en disciplines kunt bewerkstelligen.

Het Mobile Choreography 2019 Project van PIPS:lab bestaat uit:

  1. Het doorontwikkelen van de Mobile Choreography App tot professionele tool.

  2. Een theoretische onderzoek over de context van films gemaakt met smartphones en de multi-perspectivische benadering van de werkelijkheid in moderne kunst en in film. Dit onderzoek gebruiken we in educatieve modules en als input voor een zesdaagse bijeenkomst.

  3. Een zesdaagse ‘tiade’ van professionele vakbroeders uit verschillende disciplines en stagiaires vanuit kunstopleidingen. Een tiade is een niet-hiërarchisch bijeenkomst van gelijkgestemde deelnemers met als doel disciplinaire grenzen te onderzoeken.

  4. Een spannende publieksinterventie met performative editing tijdens het Cinedans Festival 2019 in EYE Amsterdam. De interventie is in samenwerking met studenten van de academie.

  5.  Het doorontwikkelen van de functionaliteit van de Mobile Choreography website tot internationaal platform van Mobile Choreography.

De grote kracht van Mobile Choreography ligt in de toegankelijkheid: iedereen heeft een smartphone. Als deelnemer ben je choreograaf, cameraman en danser tegelijk. Het brengt mensen en disciplines op een speelse manier bij elkaar om samen te werken, te bewegen en te ontdekken.
Filmen wordt zodoende een sociaal en collectieve actie, een co-creatie. Naast fysieke en sociale interactie kan Mobile Choreography ook de opmaat zijn voor nieuwe vertelstructuren, zoals interactieve cinema met diverse parallelle verhaallijnen.

In 2016 is het onderzoek Mobile Choreography gestart met een workshop bij Codarts Dansacademie in Rotterdam en een tweede workshop tijdens het Cinedans Festival. De onderzoeksvraag: hoe kun je smartphones als choreografisch hulpmiddel inzetten bij het maken van (dans)films? Het resultaat van de workshops, een multi-perspectief film gemaakt door de deelnemers, werd vertoond op Codarts Research Festival en het Cinedans Festival in 2017.
 
Het onderzoek heeft geleid tot het ontwikkelen van een methodologie, lesmateriaal en de ruwe Mobile Choreography App. Ook werd de potentie van ‘performative editing’ onderzocht. Dit betekent dat je al tijdens het opnemen beelden kunt editen en afspelen, bijvoorbeeld op een tafelblad of als installatie in de ruimte. Ook kun je het bewerken zelf tot een performance maken.

In 2017 rondden we het eerste onderzoek naar Mobile Choreography af met een aantal interessante conclusies:

  • Mobile Choreography biedt nieuwe manieren van verhalen vertellen. Deze nieuwe vormen kunnen verder ontdekt en onderzocht worden met de juiste interdisciplinaire samenwerkingen.
  • Mobile Choreography creeërt verbinding tussen deelnemers op een snelle en fysieke manier. We zijn daarom benieuwd naar een publieksinterventie waarin we met groot aantalen mensen, bijvoorbeeld het publiek in een zaal, kunnen werken.
  • Performatief editing is een zeer innovatief concept. Het kan verder ontwikkeld worden om de volledige potentie ervan in te zetten.
  • Er is veel interesse in Mobile Choreography vanuit het onderwijs. Onze docenten worden veel benaderd vanuit verschillende opleidingen - van film tot dans - met het verzoek om een workshop Mobile Choreography te geven.

Dr. Zeynep Gündüz is als danswetenschapper verbonden aan AHK en Codarts. Zij coördineert Mobile Choreography-workshops. Samen met PIPS:lab begeleidt en ontwikkelt ze practice-based research naar Mobile Choreography. Zeynep is opgeleid tot balletdanser en promoveerde in 2012 op het proefschrift Digital dance: (dis)entangling human and technology.

Delen