Projecten tussen opleidingen

Binnen het IDlab ontwikkelen we allerlei innovatieve onderwijsprojecten. Bekijk hier de inspirerende voorbeelden van onderwijsprojecten waarin meerdere opleidingen samenwerken.


2019 - Het Nederlandse paviljoen op de EXPO1970 in Osaka stond in het teken van de vermenselijking van de destijds nieuwe informatie- en communicatietechnologie. Nederland presenteerde een paviljoen als ‘bezichtigingsmachine’, ontworpen door Weeber, Bakema en Crouwel.

In dit paviljoen werd het publiek ondergedompeld in een multimediale belevingswereld met gesynchroniseerde 16mm-filmprojectoren. Geïnspireerd door Bert Haanstra trokken de regisseurs Weisz en Vrijman in 1969 met drie gesynchroniseerde filmcamera’s maanden door Nederland om een panoramisch beeld van Holland (= Oranda) te schetsen. De verbondenheid van de Nederlanders met water, land, lucht maar ook met innovatie, kunst, wetenschap en technologie kwam tot uitdrukking in een ruimtelijk-muzikaal SPEKTAKEL (Andriessen) met Nederland op 36 kilometer celluloid. Dit materiaal bevindt zich nog in de archieven van EYE, NAi, en Instituut voor Beeld en Geluid.

In het project EXPO1970/2018 Re-Mediate: Orandakan 3.0 ontwerpen studenten van Scenografie, Bouwkunst en de VRacademy een nieuw paviljoen als antwoord op het paviljoen uit 1970. Wat kunnen studenten met het archiefmateriaal? Voor welke technologie en onderdompeling kiezen zij? Ontwerpen zij een sociaal paviljoen met een 360-gradenprojecties in mixed reality? En wat synchroniseren zij dan? Tijd: 1969-2019? Wat is er nodig voor zo’n innovatief cross-mediaal onderwijsproject? En hoe stop je het Orandakan-resultaat weer in het archief? Voor wie en met welk doel?

De samenwerkingspartners
Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten met:
Academie voor Theater en Dans - Erik Lint (programmaleider IDlab), Bart Visser (artistiek leider Scenografie)
Academie voor Bouwkunst - Jan Richard Kikkert (hoofd Master)
Nederlandse Filmacademie - Mieke Bernink (Master Film), Harry Schreurs, hoofd VRacademy
VRBase

Eye: Mark Paul Meyer, Rommy Albers, Frank Roumen
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid: Bas Agterberg, Johan Oomen
ARIAS: Flora Lysen, Jeroen Boomgaard

2019 - Een samenwerking van derdejaars studenten van de Opleiding Scenografie met de Veenfabriek, een interdisciplinair muziektheatergezelschap gevestigd in de Veenfabriek Leiden. Het project draait om videomapping, licht en muziektheater.

2018/2019 - Hoe kun je natuurwetenschappelijke inzichten over het gedrag van de kleinste deeltjes vertalen naar mensen? Dat is de vraag waar het samenwerkingsproject Aangeraakt zich over buigt.

2018 - Derdejaars studenten van de Regie Opleiding werken samen met de schrijversopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) onder begeleiding van Ola Mafalaani.

Kerst 2017 - De Kerstmusical is een voorstelling van de Amsterdamse Toneelschool&Kleinkunstacademie, URLAND, en Design & Technologie.

Of je nu christen bent of niet, ieder jaar vieren we het: de geboorte van Christus in het jaar nul. Geïnspireerd op de ‘proto-christ’ brengen tweede- en derdejaars studenten van ATKA en Design & Technologie een eigen kerstmusical uit. De musical wordt gemaakt samen met het performancecollectief URLAND en opgevoerd in IDlab Studio.

Het collectief URLAND wordt geroemd om zijn gedurfde onderzoek en zijn Internet Trilogie: MS DOS/Prometheus geketend (I); Explorer/Prometheus ontketend (II) en Internet of Things/Prometheus de Vuurbrenger (III).

Delen