Romeo___Juliet-AHK-ATD-2017_Robert_van_der_Ree-060-web.jpg
 
 

Download de Vakbeschrijvingen van de Regie Opleiding

Creëer je persoonlijke werkcultuur

Tijdens je studie krijg je inzicht in verschillende interdisciplinaire maakprocessen: wat is de werking van geluid en muziek? Van beeld en lichaam? Hoe ga je om met zangers, muzikanten, een dirigent? Hoe werk je met dansers, mimespelers, acteurs? Hoe hebben locatie en publiek invloed op je materiaal? Hoe ga je om met niet-theatrale ruimtes? Met publiek dat geen schouwburgpubliek is?

Je leert jouw persoonlijke werkcultuur te creëren. Te zorgen dat je artistieke team zich jouw kernidee eigen maakt en daar zijn artistieke waarden aan toevoegt. Je team en acteurs mee te nemen in de richting die jij wilt, zodat jij kunt vertellen wat je echt wilt vertellen. Je leert motiveren, aansturen en op de rails houden. Je leert de talen spreken van je vormgever, dramaturg en acteurs.

Confronterend en vernieuwend

Onze opleiding functioneert als een ‘theaterhuis’ waarin studenten van verschillende jaargangen en opleidingen met en door elkaar studeren. De inhoud van ons programma beweegt flexibel mee met dat wat voor jou belangrijk is, en met wat de theaterwereld ziet als relevant, confronterend of vernieuwend. Je werkt in een creative team nauw samen met studenten scenografie, productie en techniek.

Leren regisseren betekent leren een conceptueel idee naar een voorstelling te vertalen. Leren overzicht houden. Leren samenwerken in een Creative Team met de studenten scenografie, productie en techniek.

Je leert de intuïtie bevragen van je lichtontwerper, acteur, kostuumontwerper, dramaturg of videokunstenaar. Je leert de denkpatronen van deze andere kunstenaars lezen. En je oefent om in deze samenwerking helderheid te bewaren met het oog op het beste resultaat: jouw voorstelling.

De inhoud van het programma beweegt flexibel mee met dat wat in de theaterwereld wordt gezien als relevant, confronterend of vernieuwend.

In het curriculum wisselen confrontaties met de werkwijze van de grote en kleine toneelhuizen elkaar af. Soms maak je theater dat uit jouw artistieke geest voortkomt, soms ontspruiten ideeën uit een collectieve samenwerking. Je leert telkens jouw verantwoordelijkheid als regisseur in te zetten.

Om je talent veelzijdig te ontwikkelen krijg je zowel les van gerenommeerde 'oude rotten’ in het vak als ook jonge theatermakers, bijna generatiegenoten.

Leren regisseren betekent ook de acteur leren doorgronden, begrijpen, prikkelen. Het talent van je acteurs leren zien en aansturen.

De relatie tussen jou en je acteurs is gecompliceerd en wederkerig, het vereist een taal en communicatie die bijna niet te traceren is. Een spel van afhankelijkheid en autonomie dat rijker en beter kan worden door ervaring.

De regie opleiding werkt dan ook intensief samen met de docenten en studenten van de Amsterdamse Toneelschool&Kleinkunstacademie (ATKA), de Mime Opleiding van de Academie voor Theater en Dans, de Toneelschool Arnhem en de Toneelacademie in Maastricht.

Om een interessante regisseur te worden is een degelijke theoretische basis van belang.

Naast het praktijk gerichte programma krijg je theorielessen waarin je je leert verhouden tot de wereld waarin je leeft of zou willen leven, de literatuur, de theater- en kunstgeschiedenis, het moderne en klassieke toneelrepertoire en de muziekgeschiedenis.

Dit hele programma is erop gericht je een kennis- en ervaringsbodem aan te reiken waarmee je jezelf kunt positioneren in de praktijk en waardoor je je zelfstandig kunt door ontwikkelen. Daarnaast zijn er beroepsvoorbereidende lessen waarin het Cultureel Ondernemers Plan (COP) voor je eigen droomproductie ontwikkeld wordt.

Tijdens je studie krijg je inzicht in verschillende interdisciplinaire maakprocessen: wat is de werking van geluid en muziek? Van beeld en lichaam? Hoe ga je om met zangers, muzikanten, een dirigent? Hoe werk je met dansers, mimespelers, acteurs? Hoe hebben locatie en publiek invloed op je materiaal? Hoe ga je om met niet-theatrale ruimtes? Met publiek dat geen schouwburgpubliek is?

Door de geringe omvang van de groep is een intensieve begeleiding mogelijk. Studenten hebben regelmatig individuele en groepsgesprekken. Dan wordt het werk geëvalueerd en indien nodig opnieuw richting gegeven. Hiervoor zetten de artistiek leider, de docenten en mentoren zich in.

Je leert jouw persoonlijke werkcultuur te creëren. Te zorgen dat je artistieke team zich jouw kernidee eigen maakt en daar zijn artistieke waarden aan toevoegt. Je team en acteurs mee te nemen in de richting die jij wilt, zodat jij kunt vertellen wat je écht wilt vertellen. Je leert motiveren, aansturen en op de rails houden. Je leert de talen spreken van je vormgever, dramaturg en acteurs.

De Regie Opleiding vergt veel van haar studenten: een grote eigen inzet en motivatie, zelfwerkzaamheid en ook zelfstandigheid.

Naast het verplichte onderwijsprogramma wordt met name de eerste twee jaren ook 's avonds veel werk verricht. Stukken moeten gelezen worden en voorstellingen bezocht. Vier of vijf actieve avonden per week is dan geen uitzondering. 

Het eindexamenjaar wordt volledig individueel ingevuld met het ontwikkelen, maken en uitvoeren van twee eindexamenproducties en stages.

scenefoto's Kane/Büchner

Delen
 

Download de Vakbeschrijvingen van de Regie Opleiding