"Sturen hoe het publiek een scene waarneemt"
Ik ben aan de opleiding begonnen met het idee lichtontwerper te worden. De beelden van grote concerten en dergelijke die ik op tv zag, intrigeerden mij zeer. Ik was erg benieuwd naar alle techniek erachter en het was mijn droom om dat soort grote lichtsets te gaan ontwerpen. Toen ik me aanmeldde had ik eerlijk gezegd nog niet veel ervaring met theater. Ik was misschien 5 keer echt serieus en vanuit mezelf naar theater geweest. Wel had ik op mijn middelbare school al de leiding gehad over de techniekploeg en daardoor was ik al een aantal keren in aanraking gekomen met schoolproducties en dus theater. Vooral het proces van een theaterstuk maken vond ik erg leuk.
Uiteindelijk ben ik geen lichtontwerper geworden, maar geluidsontwerper en dat is echt iets anders. Tijdens het eerste jaar van de opleiding kwam ik er achter dat ik niet zo veel gevoel had voor de praktische kant van het belichten. Geluid trok veel meer mijn aandacht. Ik had een hele inspirerende docent voor geluid. Bovendien miste ik het om met muziek bezig te zijn, voordien had ik namelijk ook geprobeerd om naar het conservatorium te gaan. Aanvankelijk vond ik de techniek achter geluid heel interessant; op de een of andere manier had ik daar wel veel gevoel voor. Na een tijdje had ik die techniek wel onder de knie. Het maken van geluidsmateriaal voor voorstellingen trok toen mijn aandacht en ik besloot mij daarop te focussen.
Mijn vak gaat voornamelijk over het maken van sferen en het sturen van hoe het publiek een bepaalde scene of een stuk waarneemt. En dat doe ik dus door geluiden of muziek te maken. Vaak werk ik vanuit een concept dat ontstaat door het stuk te lezen en in samenspraak met de regisseur. Het is van belang om veel te overleggen met de regisseur want alles moet natuurlijk goed op elkaar aansluiten. In mijn ontwerpen is het vaak zo dat het geluid een bepaald gegeven symboliseert of een gedachte uitdraagt. In mijn afstudeerjaar was er bijvoorbeeld een voorstelling waarin het geluid moest staan voor de hoop die de karakters in het stuk hadden.
Op dit moment werk ik hard aan drie projecten. Als ontwerper komt het vaker voor dat je meerdere voorstellingen tegelijk maakt. Ik doe onder andere het geluidsontwerp / de muziek voor Woyzeck van Buchner met regisseuse Liliane Brakema bij de Toneelschuur. Verder doe ik het ontwerp voor FaustRaum van Franziska Menge, dit wordt een theatrale installatie in een kunstgalerij. En ik heb onlangs de muziek gemaakt voor een voorstelling van Wild Vlees, twee makers die hebben gestudeerd aan de Mime Opleiding. In deze fysieke voorstelling proberen twee spelers met behulp van gips afstand te nemen van hun eigen identiteit.