Charles Pas

Charles Pas

Opleiding
Mime
Lichting
2020
E-mail
charelpas@gmail.com

Ik omschrijf mezelf als performance theatermaker en spelende maker. Ik werk vanuit het lichaam als een virtuoze kracht die elke betekenis kan aannemen. Als performer vind ik mijn kracht in fysieke grenzeloosheid en wil ik een lichaam zijn dat alles kan zijn en doen. Beweging is voor mij de meest directe vorm van communicatie: Het is een manier om je publiek rechtstreeks op hun ervaring en gevoel op dat moment aan te spreken. Beweging liegt niet. Ik wil - net zoals op een goed feest - via beweging een gezamenlijke ervaring creëren.

Als performer ben ik in staat via beweging mijn innerlijke wereld bloot te leggen en tegelijk grotere metaforen voor ons bestaan te verbeelden. Je zou dus kunnen zeggen dat ik als performer het persoonlijke en het universele met elkaar probeer te verbinden. Ik zie mijn lichaam als een medium voor een bepaald narratief of verhaal. Afhankelijk van wat het verhaal nodig heeft ben ik in staat zeer uiteenlopende fysicaliteiten te hanteren. Op de vloer heb ik een sterk choreografisch inzicht waardoor ik goed ben in het vanaf de vloer sturen van materiaal. Ik ben iemand die andere performers zal uitdagen om tot het beste van hun kunnen te komen en zal van hen hetzelfde verwachten. Ik bezit een hoge graad van controle over mijn lichaam, binnen materiaal zoek ik altijd de grens op waar ik de controle eventueel kan verliezen. Ik ben een speler die zich onlosmakend zal verbinden met de inhoud van een voorstelling omdat ik een grote noodzaak nodig heb om te kunnen spelen en in dat geval ook technisch beter wordt. Ik heb een ijzersterke discipline voor het werk en ben erg loyaal aan de maker.

Mijn proces als maker richt zich bijna altijd op samenwerking. Samenwerkingen verrijken me als maker. Theater is voor mij bij uitstek de kunstvorm waarin er geen hiërarchie hoeft te zijn en dialoog voorop moet staan. Ik ben als maker op zoek naar duurzame relaties met andere makers.

Mijn werk ontstaat door een persoonlijk en academisch onderbouwd concept te combineren met intuïtief onderzoek op de vloer. Dat doe ik aan de hand van improvisaties, het onderzoeken van fysicaliteiten, het ontwikkelen van bewegingsstructuren en idiomen en hun interne logica In het ontwerpen van beeldtaal in lichaam, licht, geluid en vormgeving komen beiden samen.

Mijn werk richt zich op het slaan van de brug tussen ritueel en performance. Het ritueel is de meest menselijke manier om te verbinden en om zingeving te brengen. Performance kan de functie van het ritueel nieuw leven in blazen. Mijn werk bestaat uit een reeks rauwe reflecties op onze huidige rol in de wereld en wordt getint door eenvoud, melancholie en humor.

Ik geloof dat als we op een meer existentiële manier naar hun eigen leven zouden kunnen kijken, we beter kunnen reflecteren op hoe we leven en in welke context we leven.

Diep van binnen ben ik bang zinloosheid te vinden, het maken van performatieve rituelen zijn mijn ultieme pogingen om zin te geven. Daarom onderzoek ik in mijn werk de nieuwe functies die gezamenlijke rituelen in onze samenleving kunnen hebben.

 

Lust for Life, Repeat and Fade

Twee mannen in een schijnbaar eindeloze wereld zijn op zoek naar houvast. In een continue beweging proberen ze de ander vast te houden en nabijheid af te dwingen. Een poging om jezelf in de ander kwijt te raken om jezelf niet meer te hoeven zijn. Maar wat als dat niet lukt en je alleen overblijft. Hoe ga je om met dat gemis. Hoe ga je om met de confrontatie dat je alleen bent en de nu haast tastbare leegte.

Geïnspireerd door zijn voorliefde voor existentialisme, de documentaire 'Ne Me Quitte Pas' en persoonlijke anekdotes maakte Charles Pas in samenwerking met Hidde Aans Verkade en Oscar Jan Hoogland een rauwe, fysieke tour de force.

 

Stage

 

Terug naar lijst
Delen