Jan Kassies Fonds
Jan Kassies (1920-1995) was de oprichter en eerste directeur van de Theaterschool, nu Academie voor Theater en Dans.
Het Jan Kassies Fonds helpt studenten van alle opleidingen aan de Academie voor Theater en Dans om hun opleiding te voltooien. Bachelorstudenten en masterstudenten die zeer grote moeite hebben om rond te komen kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage.
Met de bijdrage van het Jan Kassies Fonds kunnen deze studenten hun opleiding afronden en de stap naar het werkveld maken als theatermaker, regisseur, danser, acteur, producent of theaterdocent.
Voor deze bijdragen is geld nodig. Doe mee en steun jouw collega's van morgen door een donatie te doen aan het ATD-fonds o.v.v. Jan Kassies Fonds. Geef een donatie.
Doneren
Ja, ik geef nu!
Aanbevelingen
Deze (oud-)studenten ontvingen een financiële bijdrage van het Jan Kassies Fonds, zodat zij hun studie aan de Academie voor Theater en Dans konden voltooien. Hier vertellen ze wat het hen bracht en waar ze nu staan.
'To bridge the huge gap,
a helpful hand can make the difference.'
Biljana Radinoska volgt de master Theatre aan de Academie voor Theater en Dans en ontving in 2017 een grant van het Jan Kassies Fonds.
"When you move from abroad to study in the Netherlands, it is not only a geographical move. It is also a move to a whole new context, language, emotional landscape and a taste of coffee.
To bridge the huge gap, a helpful hand can make the difference.
The Jan Kassies Fonds not only helped me a great deal financially, but also expressed with that generous gesture that it trusted me in overcoming the difficulties while completing the Master of DASARTS Choreography."
'I was able to define the basic lines of my work and to write the final script in which I tried to formulate the method I wanted to work on in the upcoming years.'
Sanja Mitrovic won in 2010 de BNG Nieuwe Theatermakersprijs, een van de grootste theaterprijzen in Nederland. Zij is in 2005 afgestudeerd aan de Mime Opleiding.
"During the last year of the Mime School I received financial support. This made it possible to completely focus on my study, to commit to the development of my artistic work and to create space and time for defining the approach I am interested in the theatre - documentary.
During this period I was able to define the basic lines of my work and to write the final script in which I tried to formulate the method I wanted to work on in the upcoming years, after my study.
I am thankful for being financially supported, as that helped me to develop the work that in the end culminated with the BNG Nieuwe Theatermakersprijs that I received in 2010 for my show Will You Ever Be Happy Again?"
'The financial support of the Jan Kassies Fund is a helping hand in overcoming the adaptations to a new context and (...) stay sensitive as an artist in turbulent times.'
Olga Tsyganova is following the Mime Opleiding at the Academy of Theatre and Dance and received a grant from the Jan Kassies Fund in 2020.
With the help of the Jan Kassies Fund I felt I was supported as an artist coming from abroad. In these times it is extra difficult being far from places that are home. The financial support of the Jan Kassies Fund is a helping hand in overcoming the adaptations to a new context and allowed me to calm a worry and stay sensitive as an artist in turbulent times. It is also a welcome and confirmation for one to grow as an artist here, build connections, dive in artistic practices and make a home. I could focus with fuller passion on my studies and explorations in the Mime School with this support. "
'Ik kon mij vrij van de collegegeldstress richten op waar het daadwerkelijk om ging; voorstellingen maken, visie vormen en afstuderen.'
Karin Netten studeerde in 2008 af aan de regieopleiding en is na verschillende freelance regies sinds 2013 werkzaam bij Kameroperahuis. Daar begon ze als regisseur en werkt momenteel toe naar de positie van artistiek leider.
'De opluchting was zo immens groot toen ik te horen kreeg dat mijn aanvraag bij het Jan Kassiesfonds (toen nog Hanny Veldkamp fonds) gehonoreerd was.
Door deze grant kon ik mijn vierde jaar van de regieopleiding starten en afronden. Ik kon mij vrij van de collegegeldstress richten op waar het daadwerkelijk om ging; voorstellingen maken, visie vormen en afstuderen.
Dankzij deze financiële steun kon ik met een eervolle vermelding op zak van de Ton Lutz Jury in 2008 mijn carrière als regisseur beginnen. Ik maakte producties bij o.a. Productiehuis Brabant, Toneelschuur en Kameroperahuis. Mijn voorstellingen speelden o.a. op festival Cement, Festival Boulevard, De Parade en Oerol. En nu ben ik artistiek leider in spe bij Kameroperahuis.
Ik ben het fonds tot op de dag van vandaag dankbaar omdat ik dankzij hen mijn opleiding heb kunnen afronden en het vak uit kan oefenen wat me zo dierbaar is.'
'Thank you for your support. An invisible help makes a visible artwork!'
Su-Mi Jang volgt de master Choreography aan de Academie voor Theater en Dans. Ze ontving in 2017 een grant van het Jan Kassies Fonds. Kort en krachtig laat ze weten dankbaar te zijn voor de bijdrage:
'Thank you for your support. An invisible help makes a visible artwork!'
'Zo'n ondersteuning bevrijdt je niet alleen van een zorg, het motiveert je ook om je dromen waar te maken.'
Joachim Robbrecht werkt als auteur, regisseur en performer, zet zelf projecten op vanuit St. Showmachine en werkt veelvuldig samen met andere groepen en makers. In 2011 werd aan zijn werk de Charlotte Köhler prijs (aanmoedigingsprijs voor jong talent) toegekend, vijf jaar nadat hij voor zijn afstudeervoorstelling de Ton Lutz prijs voor beste regie won.
Voor mijn vierde jaar aan de Regie Opleiding heb ik financiële ondersteuning gekregen. Hierdoor kon ik mij volledig concentreren op de grootse plannen die ik had voor mijn afstudeervoorstelling. Daarnaast kon ik de tijd gebruiken om te netwerken met het professionele circuit. Uiteindelijk won ik dat jaar de Ton Lutz prijs voor die voorstelling, Adam in Ballingschap van Vondel.
Zo'n ondersteuning bevrijdt je niet alleen van een zorg, het motiveert je ook om je dromen waar te maken. Vijf jaar na mijn afstuderen kan ik wel zeggen dat zo'n duw in de rug essentieel kan zijn. Ik kijk terug op vijf theaterseizoenen, waarin ik langzaam een publiek voor mijn voorstellingen kon winnen. In het vorige seizoen kreeg ik voor het werk van de afgelopen jaren de Charlotte Köhler prijs, een aanmoedigingsprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds.