Forsythe-specialiste Amy Raymond nieuwe vaste docent Nationale Balletacademie

Amy Raymond. Photo: Kevin Cregan

Gepubliceerd op

Amy Raymond, oud-soliste van Het Nationale Ballet en Ballett Frankfurt, is met ingang van dit seizoen benoemd tot vaste docent van de Nationale Balletacademie. Al meer dan tien jaar studeert zij wereldwijd choreografieën van William Forsythe in en de laatste jaren werkte zij met budomeester Akira Hino aan het integreren van zijn martial arts-methode in klassiek ballet.

In haar lessen aan de Bachelor- en Traineestudenten vertrekt Raymond vanuit de Forsythe-improvisatietechniek, maar zij zal deze combineren met de door Hino en haar ontwikkelde methode.

Amy Raymond is geen onbekende voor de Nationale Balletacademie. Ze werkte de afgelopen jaren al diverse malen met studenten aan de techniek en choreografieën van William Forsythe en vorig jaar liet zij hen ook al kennismaken met de benadering van de Japanse budomeester Akira Hino, die vooral een efficiënter en natuurlijker gebruik van het lichaam voorstaat.

Raymond is zeer verheugd over haar aanstelling. ‘Het geeft mij zo veel meer kans om inzicht in de studenten en hun mogelijkheden te verwerven. Hiervoor zag ik ze gedurende een paar lessen of tijdens een workshop, nu maak ik ze een groot deel van de week mee.’
‘In mijn lessen zal ik vertrekken vanuit de Forsythe-improvisatietechniek, maar door deze te combineren met elementen uit de budomethode hoop ik een dieper lichaamsbewustzijn bij de studenten te creëren. Daarnaast wil ik hun ideeën over hoe je een choreografie benadert, verruimen. We zullen bijvoorbeeld choreografieën deconstrueren, om vervolgens met de elementen die dat oplevert aan het improviseren te slaan. Zo hoop ik hun creativiteit nog meer te stimuleren.’
Volgens Raymond zijn de studenten zowel ‘terrified’ als ‘excited’ over haar komst. Lachend: ‘Maar terrified wel in de goede betekenis van het woord hoor. Ik vraag dingen van hen waar ze totaal niet aan gewend zijn. Dat is eng, maar ook uitdagend!’

Amy Raymond werkt sinds ze haar danscarrière tien jaar geleden beëindigde als freelance choreograaf, improvisatiedocent en balletdocent en daarnaast studeert ze de werken van William Forsythe bij gezelschappen over de hele wereld in, waaronder het Ballet de l’Opéra National de Paris, Ballet National de Marseille, Cullberg Ballet, San Francisco Ballet, Royal New Zealand Ballet en ons ‘eigen’ Nationale Ballet. Ook studeert ze al tien jaar bij budomeester Akira Hino; ze heeft zijn unieke kennis van het lichaam in alle aspecten van haar werk geïntegreerd.

Delen