Samen aan kop: een gesprek met interim-directeur Mechtild van den Hombergh en adjunct-directeur Anthony Heidweiller

foto: Jeroen de Beer

Gepubliceerd op

Sinds september heeft de ATD een tweehoofdige directie. Een gesprek met interim-directeur Mechtild van den Hombergh en adjunct-directeur Anthony Heidweiller.

Mechtild, jij bent nieuw aan de ATD, ik las dat je veel verschillende (interim-) managementfuncties hebt gehad, onder andere bij het Prins Claus Fonds, het Humanistisch Verbond en Stichting DOEN. Je woonde en werkte ook acht jaar in Kenia. Wat is de ervaring die je hier nu het meest van pas komt?

Mechtild van den Hombergh: Ik denk meteen aan de Design Academy Eindhoven. Daar was ik van 2018 tot 2020 interim-lid van het College van Bestuur. Er was crisis in het CvB en er speelden tal van kwesties op organisatie-, onderwijs- en onderzoeksniveau. Het was ook de periode van #MeToo, ‘Black lives matter’ en in 2020 kwam corona. Behalve dat ik natuurlijk hard gewerkt heb om een significante bijdrage te leveren, heb ik er heel veel geleerd.

Wat is je het meest opgevallen toen je hier begon?

Mechtild: Allereerst dat het een fantastische school is met een enorme rijkdom aan opleidingen, medewerkers en studenten, én aan geschiedenis. De voormalige Toneelschool, nu onderdeel van ATKA, bestaat in 2024 150 jaar. Er is een grappige anekdote in onze familie. Mijn moeder, die nu 115 zou zijn als ze nog zou leven, speelde toen zij jong was graag en goed toneel. De directeur van de Toneelschool is destijds van Amsterdam helemaal naar Heerhugowaard gereisd, met de trein en te voet, omdat hij haar zo getalenteerd vond. Hij wilde haar vader overtuigen dat zij zich moest laten scholen tot actrice. Daarop antwoordde deze: ‘Niks daarvan, mijn dochter gaat niet naar jouw school.’ Dat was in de jaren 30 van de vorige eeuw.

Naast al het moois van de academie, zie ik ook een organisatie die wat meer rust, aandacht en verandering verdient. Het is belangrijk om naar de geschiedenis te kijken. In 1996 zijn in dit gebouw aan de Jodenbreestraat een aantal totaal verschillende theater- en dansopleidingen samengebracht. Daarnaast hebben we nog twee andere gebouwen waar enkele opleidingen zitten. Hoe maak je daar een eenheid van zonder dat je de diversiteit en eigenheid verliest? De afgelopen dertig jaar samen onder enkele daken heeft veel goeds gebracht, maar er is ook noodzaak tot meer eenheid. Kort gezegd is er ook sprake van een verwaarloosde organisatie. Iedereen is toe aan verandering, maar is daar tegelijk ook huiverig voor. Samen met Anthony, de artistiek leiders, met staf en studenten, hoop ik een koers voor de komende jaren uit te zetten. Dat doen we stap voor stap. Uit de gedeelde visie en strategie komt een – waarschijnlijk aangepaste - organisatiestructuur voort. Binnen de academie is er op opleidingsniveau veel visie, maar ATD-breed is die er minder of in elk geval verscholen.

Anthony, jij was hier al twee jaar directeur. Hoe is het voor jou om nu samen met Mechtild te werken?

Anthony: Ik vind het een ongelooflijke verrijking. De afgelopen jaren waren om meerdere redenen pittig. Het scala van verantwoordelijkheden is duidelijk te groot voor één persoon. Daarbij helpt iemand als Mechtild je om op een andere manier te denken. Zij heeft zich gespecialiseerd in leiderschap, management en structuur, ik in podiumkunsten en onderwijs. We vullen elkaar aan en zijn kritisch naar elkaar toe.

Hoe is jullie taakverdeling?

Mechtild: We zijn nu acht weken bezig en we zijn daar nog een beetje mee aan het stoeien. Anthony kijkt inhoudelijk naar het onderwijs, het onderzoek, de academie-brede projecten en de inhoud van de verschillende curricula. Ik kijk meer naar de organisatie van de opleidingen, de communicatie, de visie, de verhouding met de andere academies en de AHK, personeelsbeleid, financiën en andere facetten van bedrijfsvoering. Allemaal in samenwerking met de diverse teams. Zo bezoek ik nu samen met het hoofd bedrijfsvoering, Paul Jeroen Willems, alle artistiek (en soms zakelijk) leiders. Uit de eerste gesprekken blijkt al meteen de enorme verschillen tussen de opleidingen, tegelijkertijd zien we ook de overeenkomsten en samenwerkingen die er al zijn.

Anthony: Zoals Mechtild al gezegd heeft, richt ik me inhoudelijk op het onderwijs en het onderzoek aan de ATD. Het speerpunt ligt voor mij bij inclusie en de verbinding van de podiumkunsten en het kunstvakonderwijs met de samenleving. In alles wat ik de afgelopen 25 jaar als artistiek directeur bij verschillende instellingen heb gedaan, lag daar de kern. Ik ben erg blij dat Mechtild met haar kwaliteiten nu naast me staat. Het geeft mij de ruimte om ook de school in te gaan, en lessen bij te wonen. Om een werkelijke transitie mogelijk te maken, is het belangrijk dat we voeling houden met wat er leeft in de school. Ik ontmoet studenten en medewerkers dus het liefst daar waar het gebeurt, op de werkplaats, in het repetitielokaal of in de balletstudio.

 

Tekst: Hester van Hasselt
 

Delen