Lectures

Within its educational programme, the academy explores the ways in which art can contribute to shaping the world, based on the firm belief that art can set people and the world in motion.

The lectures, which are part of the educational programme and open to the public, introduce you to the ideas and views of experts in the arts field and, for example, in politics, science and business. This will sharpen your thinking and expose you to challenging views. The lectures focus on the domains of vision, entrepreneurship and context.

Want to stay up to date on all lectures? Follow DAS Creative Producing op Facebook, InstagramLinkedin or check the DAS Graduate School calendar.

Admission: Free, register through the registration form.
Location: Adyen office, Rokin 49, Amsterdam.

 

Register for our lectures

Archief lezingen collegejaar 2024 - 2025

Op zondagochtend 8 september spreken Ayra Kip, Natasha Slagtand en Jimmy-Pierre de Graaf. Drie inspirerende en bijzondere rolmodellen die ieder op eigen wijze vormgeven aan hun ondernemerschap in de kunst en het werken met gemeenschappen, kunstenaars en financiers.

De lezing zal in het Nederlands zijn.

Over Ayra Kip

Ayra Kip is schrijver, cultureel curator en fondsenwerver. Samen met haar tweelingzus Ira vormt zij de directie van KIP Republic, een creatief bureau dat zwart cultureel erfgoed belicht aan de hand van multi disciplinaire initiatieven.

KIP Republic is de initiatiefnemer en drijvende kracht achter Free Heri Heri For All, een beweging dat sinds 2020 de herdenking van Slavernij op 1 juli nationaal aandacht brengt met het gratis uitdelen van Heri Heri.

Het is de missie van KIP om verhalen te vertellen die inspireren tot een gesprek en kritische analyses over de tijd waarin we leven vanuit een cultureel diverse blik.

Zij zijn liefhebbers van alles kunst, cultuur en eten, en bouwers van gemeenschappen. 

Over Natascha Slagtand 

Natascha Slagtand is de Rotterdamse zangeres Tasha’s World en co-founder van The House of Knowledge. Stichting House of Knowledge is een muzikaal platform welke zich richt op het begeleiden en ondersteunen van uitzonderlijk talent binnen de performing arts.

Door middel van het aanbieden van individuele en op maat gemaakte ontwikkelingstrajecten helpt House of Knowledge getalenteerde muziek -en dans-acts om zichzelf te professionaliseren en te excelleren binnen hun vakgebied, met als doel het optimaal benutten van hun talent(en) in het beroep van Artiest. House of Knowledge werkt graag samen met (nieuwe) acts die zich laten inspireren door een breed scala aan muzikale invloeden. Kwaliteit, authenticiteit en gretigheid zijn hierbij de belangrijkste kernwoorden.

Over Jimmy-Pierre de Graaf 

Jimmy-Pierre de Graaf is een creatieve duizendpoot: creative producer, strateeg en muzikant. In zijn werk draait het om het zichtbaar maken en versterken van onbekende, maar essentiële creatieve bewegingen en gemeenschappen. Hij wil hiermee de culturele sector en de maatschappij uitdagen en verrijken met nieuwe impulsen die de status quo bevragen en bijdragen aan meer collectiviteit, radicale nieuwsgierigheid en verbinding. 

Hij studeerde Productie Podiumkunsten en behaalde zijn Master Creative Producing aan de AHK. Daarnaast is hij voorzitter van Via Rudolphi Producties, lid van de Raad van Toezicht bij Scapino Ballet Rotterdam en docent in ondernemerschap, development en Fair Practice. Als zakelijk directeur van Ulrike Quade Company en oprichter van zowel het internationale agentschap The Creative Embassy als het creatieve bureau SONSON, opereert hij in verschillende lagen van de culturele sector.

Met SONSON biedt hij een platform voor een nieuwe generatie kunstenaars om hun volledige potentieel te benutten. SONSON is ontstaan vanuit de overtuiging dat de huidige tijd vraagt om nieuwe kaders voor artistieke expressie. Door best practices uit verschillende creatieve sectoren, tradities en disciplines samen te brengen, faciliteert SONSON unieke en vernieuwende artistieke werkpraktijken. 

Archief lezingen collegejaar 2023 - 2024

Op zondagochtend 12 mei spreken Imane Nadif en Guiot Duermeijer. De lezing zal in het Nederlands zijn. 

We gaan in op de veranderingen in het politieke klimaat en de groeiende mate van wij/zij denken in de samenleving. Met de opkomst van extreemrechts, de normalisering van fake news en een groeiende (politieke) polarisatie – wordt eenieder geconfronteerd met denkbeelden die (vaak) niet de onze zijn. Hoe kun je navigeren in een scherper wordend politiek klimaat? En Hoe draag je zorg voor de waardes die je naleeft in relatie tot mensen die andere waardes vertegenwoordigen?

"Waarde gedreven navigeren in een groeiend klimaat van wij/zij denken” 

Imane Nadif (gemeenteraadslid) zet zich in voor een toegankelijke manier van politiek voeren. In haar lezing zoomt ze in op de stad Amsterdam en de wijze waarop zij als gemeenteraadslid probeert om bij te dragen aan het stadsbestuur. Welke uitdagingen ondervindt zij wanneer ze, te midden van een pluriform tableau aan stemmen en perspectieven, vormgeeft aan haar visie voor de stad? 

Guiot Duermeijer vertelt over zijn werk als theatermaker (en als docent). Via zijn projecten wil hij de binnenwerelden van jongeren leren kennen. Hoe navigeren jongeren in een werkelijkheid vol social media, meningen en complottheorieën? Wat hebben zij nodig om trouw te blijven aan zichzelf én verbonden te blijven met de wereld om hen heen? En hoe kan het maken van kunst bijdragen aan het gevoel gezien en gehoord te zijn?

Over Guiot Duermeijer
Guiot Duermeijer is als theatermaker en muzikant een aantal jaar bezig om in verschillende vormen poëtische monologen, muziek en soundscapes samen te laten smelten tot performances en installaties over sociaal-emotionele onderwerpen die spelen onder jongeren.

Naast theatermaker is Guiot Duermeijer ook docent en mentor in het VO en laat hij zich inspireren door groepen jongeren die buiten de norm vallen. 

Zijn werk is te vinden op www.babastiki.nl

Over Imane Nadif
Imane Nadif is gemeenteraadslid namens GroenLinks Amsterdam en fractievoorzitter. Haar portefeuilles zijn: Openbare Orde & Veiligheid, Duurzaamheid, Circulaire Economie, Jongerenwerk, en Aanpak Noord. Imane zet zich in voor een toegankelijke manier van politiek voeren. De voorstellen die zij indient, komen samen met bewoners, organisaties en ondernemers uit de stad tot stand. Op die manier laat zij de stem van alle Amsterdammers in de raad horen. Imane begon in 2018 als gemeenteraadslid voor GroenLinks Amsterdam. Op een breed scala aan portefeuilles heeft zij een intersectionele benadering van de uitdagingen in onze stad. Door breed te kijken naar de kwesties die er in onze samenleving spelen, heeft Imane verschillende voorstellen ingediend zoals het betrekken van de jeugd bij duurzaamheidsbeleid, Community Wealth Building, fair pay voor kunstenaars en klimaatrechtvaardigheid. Naast het raadswerk is ze sinds 2021 ook landelijk partij bestuurslid diversiteit, inclusie en externe relaties, onder haar leiding is het diversiteitsbeleid van GroenLinks opgesteld en gelanceerd.
 

Op zondagochtend 14 april spreekt Leanne Betasamosake Simpson. De lezing zal in het Engels zijn. 

In deze keynote-lezing benadrukt Leanne Betasamosake Simpson de rol van verhalen vertellen als een actieve praktijk om inheemse vormen van kennis op te bouwen en in stand te houden. 

 

“The alternative to extractivism is deep reciprocity. It's respect, it's relationship, it's responsibility, and it's local””

(Simpson 2017: 75)

 

“A resurgence of Indigenous political cultures, governances and nation-building requires generations of Indigenous peoples to grow up intimately and strongly connected to our homelands, immersed in our languages and spiritualities, and embodying our traditions of agency, leadership, decision-making and diplomacy.  

This requires a radical break from state education systems – systems that are primarily designed to produce communities of individuals willing to uphold settler colonialism.  

This talk uses Nishnaabeg stories to advocate for a reclamation of land as pedagogy, both as process and context for Nishnaabeg intelligence, in order to nurture a generation of Indigenous peoples that have the skills, knowledge and values to rebuild our nation according to the word views and values of Nishnaabeg culture."   

De lezing zal een vertoning bevatten van Biidaaban (The Dawn Comes), een stop-motion film van 19 minuten geregisseerd door de multidisciplinaire kunstenares Amanda Strong uit Michif. De korte film, die is gebaseerd op Simpsons korte verhaal "Plight", vertelt het verhaal van een jonge non-binaire inheemse persoon die op pad gaat om esdoornsap te verzamelen in een buitenwijk.

 

Over Leanne Betasamosake Simpson

Leanne Betasamosake Simpson is a renowned Michi Saagiig Nishnaabeg writer, musician, academic and activist who has been widely recognized as one of the most compelling Indigenous voices of her generation. Her work breaks open the intersections between politics, story and song—bringing audiences into a rich and layered world of sound, light, and sovereign creativity. She is a status member of Alderville First Nation in Ontario, Canada. 

Leanne is the author of eight previous books, including As We Have Always Done (2017) and Dancing on Our Turtle’s Back.  Her novel Noopiming: The Cure for White Ladies, which was short-listed for the Dublin Literary Prize and the Governor General’s prize for fiction. Her latest project in collaboration with Robyn Maynard, Rehearsals for Living was short-listed for the Governor Generals prize for non-fiction and is a national best seller.  Leanne’s album Theory of Ice was short- listed for the Polaris Prize and she was the recipient of the Prism Prize’s Willie Dunn award for innovation in video production.”

Op zondagochtend 10 maart spreken Rolando Vázquez Melken enChidumaga Uzoma Orjii. De lezing zal in het Engels zijn. 

In deze keynote-lezing introduceert Dr. Rolando Vazquez Melken zijn decoloniale kritiek op moderniteit en neemt hij ons mee voorbij de veronderstellingen van het moderne binaire paradigma.

 

Welke vormen van begrip kunnen we internaliseren? En hoe kan esthetiek hieraan bijdragen?

 

De Nigeriaanse creatief technoloog en beeldend kunstenaar Chidumaga Uzoma Orji deelt zijn praktijk waarin hij representaties van de samenleving en de geschiedenis observeert en creëert als visuele metaforen die de duizendjarige Nigeriaanse Igbo-culturele context ontleden en postkoloniale identiteitscrises verkennen. 

 

Over Rolando Vázquez Melken

Rolando Vázquez is docent en dekoloniaal denker. Hij wordt regelmatig uitgenodigd om keynotes te geven over dekolonialiteit aan academische en culturele instellingen. Vázquez is momenteel universitair hoofddocent Sociologie en Cluster Chair aan het University College Utrecht. Sinds 2010 leidt hij samen met Walter Mignolo de jaarlijkse Maria Lugones Decolonial Summer School, nu ondergebracht bij het Van Abbemuseum. In 2016 was hij, onder leiding van Gloria Wekker, co-auteur van het rapport "Let's do Diversity" van de Diversiteitscommissie van de Universiteit van Amsterdam. Hij is benoemd tot Adviseur aan de Jan van Eyck Academie voor 2021/2022.

Vázquez' werk plaatst de vraag naar de mogelijkheid van een ethisch leven in de kern van het dekoloniale denken en pleit voor de dekoloniale transformatie van culturele en educatieve instellingen. Zijn meest recente publicatie is "Vistas of Modernity: Decolonial aesthesis and the End of the Contemporary" (Mondriaan Fonds 2020).

Over Chidumaga Uzoma Orji

Chidumaga Uzoma Orji is een creatief technoloog en beeldend kunstenaar, geboren en woonachtig in Nigeria. Hij heeft zijn werk tentoongesteld op Here, There, Everywhere Format Festival (2021), CultureHub ReFest (2020) en Lagos Photo Festival (2019). Met zijn werk is hij geïnteresseerd in het observeren en creëren van representaties van de samenleving en van de geschiedenis als visuele metaforen die de duizendjarige Nigeriaanse culturele context van Igbo ontleden en postkoloniale identiteitscrises verkennen door te onderzoeken hoe digitale technologieën kunnen worden gebruikt als hulpmiddelen om toegang te krijgen tot ancestral truths in het heden.

Op zondagochtend 11 februari spreken Fenneke Wekker en Avni Sethi

“Hoe kunnen sociale of artistieke interventies bijdragen aan het creëren van saamhorigheid in en tussen gemeenschappen?”

Over Fenneke Wekker

“De carrière van Fenneke Wekker kenmerkt zich door een samenspel tussen kunst, maatschappelijk engagement, sociaalwetenschappelijk onderzoek en leiderschap.

Van 2018 tot 2022 werkte Fenneke als Hoofd Academische Zaken van het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS/KNAW). Sindsdien werkt zij weer als freelancer, met een focus op sociaal activistische-artistieke projecten en onderzoekswerk. Daarnaast werkt zij één dag per week als docent onderzoek aan de master Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Tot eind januari 2024 speelt haar non-fictie toneelstuk Verloren Onschuld, met en over gedupeerden van het Toeslagenschandaal, bij het Rotterdams Wijktheater. In mei 2024 gaat het vervolg, Verloren Jeugd, in premiere. Hierin wordt het drama blootgelegd van de 78.000 gedupeerde kinderen die sinds 2005 in Nederland konden opgroeien in de meest bittere armoede.

Over Avni Sethi

Avni Sethi is an interdisciplinary practitioner, whose primary concerns lie between cultures of violence, memory, space, and the body. Throughout her work, Avni creates spaces of radical inclusion, holding a true belief in the importance of the arts for societies to be able to flourish, especially in a reality where political dynamics are making this an increasingly difficult, and sometimes dangerous, path to tread.

In 2013, Avni founded the Conflictorium—a Museum of Conflict—which has since been home to diverse critical explorations on conflict transformation and art practice. She is an advocate of the potential of small museums as a holding space for social justice processes and the necessity of building care-based ecosystems. Avni also opened Mehnat Manzil, a Museum of Work that focuses on informal labour and migration, and the Ordo Performance Collaboratory, a studio space that focuses on performance-based experimentations. Her performance practice foregrounds sites of contested narratives. She lives and works in Ahmedabad, India.

Op zondagochtend 12 november vertelt Jeanne van Heeswijk over gemeenschapszin en diverse vormen van collectiviteit onder andere in het Wallengebied. Daar doet zij sinds 2020 onderzoek op uitnodiging van de Oude Kerk voor haar project ‘It’s OK...’. De lezing zal in het Engels zijn. 

Jeanne van Heeswijk is een kunstenaar die de creatie van dynamische en gediversifieerde publieke ruimtes faciliteert om "het lokale te radicaliseren".  In haar meerjarige community projecten stelt ze de autonomie van kunst ter discussie door performatieve acties, discussies en andere vormen van organisatie en pedagogie te combineren om gemeenschappen te ondersteunen om hun eigen toekomst in handen te nemen. 

Aline Hernandez en Marianna Takou komen vertellen over hun betrokkenheid bij Arts Collaboratory en bij Casco Art Institute en hoe het netwerk het instituut beïnvloedt en vice versa.

Marianna en Aline zullen hun ervaringen met Arts Collaboratory en Casco Art Institute uiteenzetten in een presentatie van een klein uur, waarna Elke Uitentuis een Q&A zal modereren. Daarna zullen de bezoekers een aantal vragen meekrijgen waar ze onderling in kleine groepjes mee aan de slag kunnen, om de antwoorden vervolgens in gezamenlijkheid te bespreken.

Arts Collaboratory werd in 2007 opgericht door Stichting DOEN en Hivos, als platform voor kennisuitwisseling tussen kunstinitiatieven in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. Het doel was om het groeiende aantal artistieke organisaties te ondersteunen en om de verbindingen tussen deze initiatieven te versterken. Vanaf 2013 kwam de focus van Arts Collaboratory te liggen op het promoten van duurzame, collaboratieve en open beeldende kunstpraktijken die bijdragen aan sociale innovatie en die de nadruk leggen op het opbouwen van translokale gemeenschappen. Van hieruit werden drieëntwintig deelnemende organisaties geselecteerd om de kern van de gemeenschap te vormen. Om het delen van kennis en het opbouwen van relaties binnen het netwerk beter te faciliteren, zijn DOEN en Hivos toen een samenwerking aangegaan met de kunstorganisatie Casco Art Institute in Utrecht. Casco Art Institute heeft dus mede vorm gegeven aan Arts Collaboratory, maar andersom is de invloed ook niet gering.

Casco Art Institute: Werken voor de Commons.Casco Art Institute stelt rechtvaardigere manieren voor om samen te leven door kunst te beoefenen en de commons te koesteren. Door co-exploratie en studie met collectieve kunstprojecten, maar ook door organisatorische experimenten, groeien onze projecten door het stellen van kritische vragen en het beoefenen van radicale verbeelding – het vormen van een gemeenschap en het genereren van kunst en kennis als gemeenschappelijke hulpbronnen.

Sprekers

Aline Hernandez is curator bij Casco Art Institute: Working for the Commons in Utrecht, Nederland. Momenteel voert ze een door SGSAH gefinancierd doctoraat uit, waarin kwesties rond prestaties en performativiteit in archieven en tegenarchieven van (trans)gendergeweld in Mexico worden onderzocht. Hernández heeft een MA in Media-, Kunst- en Performance Studies van de Universiteit Utrecht met een specialisatie in Genderstudies. Ze is lid van de door kunstenaars/activisten geleide coöperatie Cráter Invertido en van het translokale ecosysteem Arts Collaboratory.

Marianna Takou is producent, organisator en onderzoeker bij Casco Art Institute: Working for the Commons. Ze maakte voor het eerst deel uit van het ecosysteem van Casco als vrijwilliger in 2013. Sinds 2019 werkt ze als onderdeel van het team aan verschillende aspecten van Casco's activiteiten en is ze lid van het Arts Collaboratory netwerk. Haar onderzoeksinteresses richten zich op feministische en queer praktijken in mobiliteit, migratie, de commons en de degrowth beweging.

 

KIP Republic is een in Amsterdam en New York gevestigd agentschap, opgericht door de tweelingzussen Ira & Ayra Kip in 2018.

Wij zijn storytellers, producerend en curerend van culturele kunstprojecten en evenementen, waarmee we het gesprek opzoeken, kritisch analyseren, communities opbouwen en .... dope kunst maken!

Wij werken samen met kunstenaars, artistiek- en cultureel leiders, change makers en communities als de onze. We ontwerpen een culturele scene welke rechtvaardig, uitdagend en opwindend is. Je vindt ons in Amsterdam, aan de andere kant van het water in New York, of thuis in de Caribbean.

Ira Kip vertelt ons deze ochtend meer over KIP Republic, de organisatie en de achtergronden.

Archief lezingen collegejaar 2022 - 2023

Op zondagochtend 14 mei sluiten we onze reeks keynotes af samen met Climate Imaginaries at Sea, een samenwerking met DAS Research. Transdisciplinair wetenschappelijk onderzoeker en maker Saskia de Wildt zal komen vertellen hoe hen vanuit een creatieve invalshoek diens onderzoek naar ethische manieren van inheemse en westerse kennis samenbrengen, benadert.   

Voor diens PhD aan Queen’s University, Canada, onderzoekt Saskia ethische praktijken en kennis-relaties tussen Inuit en westerse wetenschappers rondom het monitoren van ijsberen in Nunavut. We gaan in gesprek over hoe creative practice and production kan bijdragen aan dekoloniale onderzoeksrelaties. Hoe kan westerse wetenschap zich op betekenisvolle wijze verbinden aan- en leren van inheemse kennis en waardensystemen? En hoe positioneer je jezelf als niet-inheemse onderzoeker/maker binnen dit soort vraagstukken?   

Saskia de Wildt (zij/hen) is een geboren en getogen Amsterdammer. Hen heeft lang gewerkt in de Nederlandse filmindustrie als Art-director, en daar de vormgeving verzorgd voor meerde prijswinnende producties. In 2014 startte Saskia een master Internationale Ontwikkeling, en nu volgt hen een PhD traject in milieustudies.  Altijd vanuit de artistiek/creatieve invalshoek, staan vragen rondom kennispolitiek, ethische relaties en dekoloniaal onderzoek en -praktijk centraal in diens werk.   

Naast het schrijven van diens PhD proefschrift, is Saskia ook verbonden aan het lectoraat Creative Media for social change van de HvA, en produceert- en treed hen op als dragking binnen The House of Løstbois, een dragking collectief, door hen mede opgericht in 2019, gevestigd in club chUrch, Amsterdam. 

Op zondagochtend 16 april gaan we in gesprek met organisaties die werken in- en met de gemeenschap van Amsterdam Noord. We spreken met Bogomir Doringer van het NXT Museum in Amsterdam Noord, Hidde de Vries en Richard Soesanna van Cinekid en Fallery Monk van Verdedig Noord / de Rietwijker.  

In deze lezing zullen we ons richten op kunst en gemeenschap. Deze drie organisaties hebben elk hun eigen ontstaansgeschiedenis en bevinden zich sinds kort of al voor langere tijd in Amsterdam Noord. We horen meer over hun werk en onderzoeken welke connectie er is tussen de organisaties en de gemeenschap en hoe zij elkaar beïnvloeden. 

 

NXT Museum 

Nxt Museum is het eerste museum in Nederland dat zich volledig richt op mediakunst. Ze exposeren kunstwerken die gebruik maken van moderne technologieën van het heden en van de toekomst. Omdat kunst de tijdsgeest weerspiegelt, geloven zij dat de meest innovatieve kunst ons de mogelijkheid geeft om op de impact van technologische ontwikkelingen te reflecteren. Een moment van bezinning in een realiteit die alsmaar sneller doorontwikkelt. 

Curator en hoofd van educatie en onderzoek van het NXT Museum is Bogomir Doringer (Servië/Nederland). Bogomir is een artist-researcher en curator. Hij is gespecialiseerd in  socio-politiek van collectieve bewegingen in nacht cultuur en clubbing – als lens waardoor het sociale fenomeen te observeren dat zich manifesteerd in mensen en hun lichamen.  

 

Cinekid 

Sinds 2021 is Cinekid verhuisd van het Westergasfabriekterrein naar het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord. Ze zijn één van de nieuwkomers in de buurt op een plek aan de start van een grote ontwikkeling. 

Cinekid wil verwonderen, vermaken, verbinden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot zelfstandige, bewuste en weldenkende wereldburgers. Cinekid presenteert, produceert, leert en communiceert met, door en over film en bewegend beeld in een taal die kinderen aanspreekt. Ze zijn ook hét platform gericht op (internationale) kinderfilmproducties. Met Hidde de Vries en Richard Soesanna gaan we in gesprek over hoe ze dat specifiek in Noord doen. 

 

De Rietwijker / Verdedig Noord 

Verdedig Noord heeft vanaf 1 januari 2022 de coördinerende rol in voormalig wijkcentrum en theater de Rietwijker. Het ontwikkelt een breed palet aan activiteiten die voortkomen uit de wensen van de buurtbewoners en matchen met de kennis en expertise van de mensen binnen Verdedig Noord. Er is een gevarieerd aanbod van kunstzinnige, culturele, ontspannende, informatieve en educatieve activiteiten. Hierdoor is de buurt breed vertegenwoordigd en kunnen bewoners elkaar goed leren kennen. De Rietwijker wil een plek zijn waarin bewoners ook een gevoel van co-eigenaarschap hebben, waar hun stem waarde heeft en gehoord wordt.  

Fallery Monk van Verdedig Noord / de Rietwijker zal ons meenemen in hoe deze rol van Verdedig Noord/de Rietwijker wordt vormgegeven. 

Op zondagochtend 12 maart gaan we met Louise Boelens van Bureau Burgerberaad in gesprek over de organisatie van een Burgerberaad en de mogelijke rol van Kunst daarbij.

Een paar dagen later zijn de Provinciale Statenverkiezingen en de Waterschapsverkiezingen. Dit is geen verkiezing die erg leeft bij de kiezers, toch is dit een heel belangrijke verkiezing met direct effect op de landelijke politieke besluitvorming. De leden van de Provinciale Staten kiezen namelijk de Eerste Kamer.

Zoals in veel media wordt besproken is het vertrouwen van onze burgers in de politiek nog nooit zo laag geweest. In september 2022 gaf 67% van de bevolking aan geen vertrouwen te hebben in de politiek, en 76% gaf aan geen vertrouwen te hebben in Kabinet Rutte 4. Burgers voelen zich niet betrokken en niet gehoord. Hoe kan dit gevoel doorbroken worden en hoe kan je burgers meer betrekken? Een van de mogelijke oplossingen hiervoor is het Burgerberaad.

Bureau Burgerberaad is opgericht door burgers die zich onder andere zorgen maken over de klimaatcrisis. Het doel is het stimuleren van goed georganiseerde burgerberaden en dat inwoners veel meer betrokken moeten worden bij besluitvorming. Het blijkt een actueel onderwerp: Veel gemeenten zijn bezig om burgerberaden van de grond te krijgen en ook landelijke zijn er initiatieven tot een burgerberaad, onder andere op het gebied van klimaat, zorg en biodiversiteit. Ook is er net een idee gelanceerd om een Burgerberaad te organiseren rondom het Slavernijexcuus.

Louise Boelens is verbonden aan Bureau Burgerberaad. Daar zet ze zich in om lokale burgerberaden van de grond te krijgen en op goede wijze te laten uitvoeren. Eerder werkte ze o.a. met gemeenteraden, gemeentelijke organisaties en bewonersorganisaties. Ze is opgeleid als organisatiepsycholoog en jurist en geschoold in diverse dialoog-methodieken en besluitvorming, waaronder deep democracy.

Op zondagochtend 12 februari presenteren wij samen met Oxville Cinema een vertoning van de bijzondere documentaire “White balls on Walls” en gaan we aansluitend met de maker, Sarah Vos, in gesprek.

Over “White balls on Walls”.
De leus ‘Meet The Icons of Modern Art’ wordt van de glazen wand van het Stedelijk Museum in Amsterdam afgekrabd. Want wie zijn die iconen van de moderne kunst eigenlijk? Wie bepaalt dat en ten koste van wie? In 2019, toen regisseur Sarah Vos begon te filmen voor deze documentaire, was zo’n 90 procent van de kunst in het Stedelijk gemaakt door witte mannen. Dat moet anders, vinden directeur Rein Wolfs en het Stedelijk Museum. Maar dat dat simpeler gezegd is dan gedaan, blijkt als regisseur Sarah Vos hem en zijn team volgt in hun streven naar meer diversiteit in de collectie en het personeelsbestand.

De camera registreert achter de schermen hoe dit proces ongemakkelijke en schurende vragen oproept. Mag je een schilderij nog De prostituees’ noemen? Moet je bij het beoordelen van kunst naar de huidskleur of het geslacht van de kunstenaar kijken? En hoe ga je om met pers die dat ‘overdreven politiek correct’ noemt?

White Balls on Walls is meer dan alleen een kijkje achter de schermen van een museum. Het is een tijdsdocument dat de worsteling weergeeft die veel Nederlandse instituten en bedrijven momenteel doormaken.

Sarah Vos is meermaals bekroond met haar documentaires. Zij maakte onder andere Welcome to Holland – Campus Vught (Zilveren Zebra en Gouden Kalf nominatie), Big Brother in het Midden-Oosten (Nipkowschijf) en Curaçao (in co-regie met Sander Snoep) bekroond met de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en Best of IDFA on Tour. Sarah maakt de kijker deelgenoot van de levens van haar hoofdpersonen, door ogenschijnlijk onbelangrijke details te vangen. De soms confronterende situaties die hierdoor ontstaan, laten de kijker nadenken over hun eigen leven, empathisch vermogen en ethiek.

Samen met Zeppers Film realiseerde ze eerder de documentaires Curaçao (2010), Hier Ben Ik (2017) (beiden in co-regie met Sander Snoep) en De Zaak Tuitjenhorn (2019).

Over Cinema De Vlugt

Cinema De Vlugt is een initiatief van Stichting Oxville. Sinds in 1999 de deuren van ‘Cinema’ in Amsterdam Nieuw-West sloten, was er geen strucureel filmaanbod meer in het grootste stadsdeel van Amsterdam. Aydin Dehzad, Bas Broertjes (DAS Creative Producing alumnus) en Carlo Dias leerden elkaar in 2016 leerden kennen kwamen achter dit gezamenlijke gemis. Film leeft ontzettend in Amsterdam, maar in hun buurt konden ze niet naar de bioscoop.

In 2017 is daarom Stichting Oxville opgericht met sinds 2022 het filmhuis Cinema De Vlugt. Daar geniet je vlakbij Plein ’40-’45 dagelijks van een actueel filmaanbod op maat. Stichting Oxville opereert vanuit de gemeenschap. Dit zie je bij hun filmeducatietraject ‘Generation Z’. Daar ontdekken 8 t/m 12-jarigen uit Amsterdam Nieuw-West met een duidelijke interesse in beeldcultuur de spannende filmwereld en maken ze de sprong naar het grote doek in de bioscoop.

In deze decemberlezing zal 2021 Prince Claus Seed Awardee Sunday Ozegbe Obiajulu 'Valu' vertellen over zijn werk als choreograaf, danser en activist. Daarnaast is er een gesprek met 2021 Seed Awardee Mamy Victory & Defa (die samen het duo Def Maa Maa Def vormen), Ella John, Josephine Zwaan, Marassa en Crystal Chanay, die eerder dit jaar deelnamen aan een door OSCAM georganiseerd 'writers camp'.

De moderatie zal gebeuren door Dionne Verwey in het Engels.

Sprekers

Sunday Obiajulu Ozegbe – alias VALU - is een danser, activist en creative uit Nigeria, opgeleid door het QDANCE CENTER, Lagos. Hij is oprichter en artistiek leider van Ennovate Dance House, een collectief van dansers en bewegingskunstenaars gevestigd in Lagos, dat zich bezighoudt met maatschappelijke vraagstukken. Sunday is ook co-curator van het Footprints of David Arts Festival in Nigeria. In 2017 werd Sunday geselecteerd voor een training in artistiek activisme aan het Center for Artistic Activism, New York. Door zijn werk richt hij zich op het samensmelten van performance met gemeenschapsontwikkeling, waarbij hij de stijl van dansactivisme naar voren brengt.

THEMA'S Milieu/Klimaatcrisis - Vrije meningsuiting/civiele samenleving

DISCIPLINES Dans - Media/Journalistiek - Performance - Videokunst

LAND Niger

 

Faye Ndeye Penda - alias Mamy Victory- is een artiest en rapper uit Senegal. Ze heeft met verschillende artiesten samengewerkt en heeft de prijs "Best Female Artist" gewonnen bij de Galsen Hip Hop Awards voor haar EP "Feem". In de door mannen gedomineerde rapindustrie richt Mamy Victory zich op gendergelijkheid en vrouwelijk leiderschap om meisjes en vrouwen in Senegal en daarbuiten te inspireren.

THEMA'S Gendergelijkheid - Vrije meningsuiting/civiele samenleving

DISCIPLINES Artistiek Onderzoek – Dans – Design – Mode – Film - Media/Journalistiek - Muziek - Performance

LAND Senegal

 

Het Prins Claus Fonds is op 6 september 1996 opgericht als eerbetoon aan ZKH Prins Claus' toewijding aan cultuur en zijn geloof in haar rol in de ontwikkeling van alle samenlevingen. Hun missie is het ondersteunen, eren en verbinden van kunstenaars en culturele beoefenaars in Afrika, Azië, Latijns-Amerika, het Caribisch gebied en Oost-Europa, vooral waar culturele expressie onder druk staat. Hun visie is die van een wereld waarin culturele expressie vrij en gewaardeerd is.

In de lezingenreeks 'Ondernemerschap' van de master DAS Creative Producing in samenwerking met Adyen, geeft Aminata Cairo, AHK lector Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten, een lezing over haar boek ‘Holding Space’ en over het onderhouden van verschillende relaties op zondag 13 november om 11.00u-13.00u @ Adyen office Rokin 49. In deze novemberlezing staan kunst, sociale rechtvaardigheid en diversiteit centraal. Hoe kun je schijnbaar onoverkomelijke verschillen tóch overbruggen? Welke strategieën kun je hanteren om verschillende én duurzame relaties op te bouwen? (lezing is in het Nederlands)

Liever de informatie offline lezen? Download de PDF over deze lezing.

Aminata Cairo is verbonden als lector Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten aan de AHK. Zij werkt op dit moment als onafhankelijk consultant en onderzoeker op het gebied van diversiteit en inclusie, en adviseert in die hoedanigheid diverse hoger onderwijsinstellingen en organisaties in Nederland op het gebied van inclusief leiderschap en inclusieve educatie. Eerder was zij onder meer lector Inclusieve Educatie bij de Haagse Hogeschool, diversity officer bij de Universiteit Leiden, Associate Professor bij het Anthropology Department van de Southern Illinois University Edwardsville en was ze betrokken bij tal van onderzoeksprojecten op het gebied van antropologie, diversiteit en het creëren van inclusieve en veilige leer- en werkomgevingen. Ze heeft diverse publicaties over diversiteit en inclusie op haar naam staan en is als adviseur en bestuurslid betrokken bij verschillende ideële stichtingen en organisaties. In 2016 werd ze geridderd in de Orde van de Palm voor haar bijdrage aan cultuur door de regering in Suriname. In 2018 werd ze genomineerd voor ‘Lector van het Jaar’.

In 2022 starten Adyen en de Academie voor Theater en Dans een bijzondere samenwerking om ruimte te bieden voor inspiratie, reflectie en daadkracht in het hart van de stad Amsterdam.

Het bedrijf Adyen is opgericht in 2006, in het centrum van Amsterdam, door een groep Nederlandse ondernemers. Adyen is een betaalplatform dat voor toonaangevende bedrijven over de hele wereld betalingen verwerkt. Momenteel heeft de organisatie meer dan 2000 medewerkers en 27 kantoren over de hele wereld. In 2021 opende Adyen extra kantoorruimte aan het Rokin, in hetzelfde stadscentrum waar de reis van het bedrijf begon. Om zich te verbinden met, en terug te geven aan de stad Amsterdam, stelt Adyen in samenwerking met de Academie voor Theater en Dans, de Event Space van het kantoor open voor publiek. Binnen haar onderwijs verkent de academie de manieren waarop kunst kan bijdragen aan het vormgeven van de wereld, vanuit de vaste overtuiging dat kunst mensen en de wereld in beweging kan zetten. 

 

In de lezingenreeks 'Ondernemerschap' van de master DAS Creative Producing in samenwerking met Adyen geeft Sheila Lewandowski een lezing over haar werk bij The Chocolate Factory Theater en haar politieke betrokkenheid als creatief producent in New York op zondag 9 oktober om 11.00u-13.00u @ Adyen office Rokin 49. In deze oktoberlezing staan kunst, politiek en gemeenschap centraal. Hoe draag je zorg voor kunstenaars en hoe beïnvloed je het creatieve veld op beleidsniveau? Kunnen kunstenaars en creatieve producenten de drijvende kracht zijn achter lokale besluitvorming? (lezing is in het Engels)

Sheila Lewandowski, uitvoerend directeur en medeoprichter van The Chocolate Factory Theater, waar ze met succes samenwerkte met de stad New York om een gebouw te verwerven zodat het theater een permanente locatie krijgt in Long Island City. Het bestuur en het managementteam hebben een kapitaalcampagne gelanceerd samen met grote renovatieplannen. Sheila heeft meer dan 30 jaar ervaring op het gebied van non-profit management en financiën. Naast haar werk bij The Chocolate Factory is Sheila een gemeenschapsorganisator en voorvechter van kunstenaars, en werkt ze aan de bewustwording van het belang van de kunst bij het maken van beleid in alles van onderwijs tot huisvesting tot economische ontwikkeling en met betrekking tot arbeid op lokaal, regionaal, staats- en nationaal niveau. Sheila heeft erkenning gekregen voor haar activiteiten, meest recentelijk als Business Person of the Year door de Queens Chamber of Commerce en als Community Leader in en voor de kunsten door de Queens Council on the Arts in 2018. Eerdere erkenning omvat de Elizabeth Coleman Visionary Leadership Award van haar alma mater Bennington College, Woman of Distinction door New York State Senator Michael Gianaris en proclamaties van de New York State Assembly en New York City Council voor haar werk in en voor haar lokale gemeenschap. Sheila is lid van Community Board 2 in Queens en is voorzitter van de Transportation Committee. Ze is lid van de Policy Leadership Council van Nonprofit New York na elf jaar als actief bestuurslid.

Sheila was gastdocent aan de Academie voor Theater & Dans in Amsterdam en Marymount Manhattan College in NYC. Ze was gastspreker en panellid over onderwerpen variërend van non-profit management tot gemeenschapsorganisatie en -ontwikkeling voor onder meer het Van Alen Institute, Dance NYC, LIC Partnership en WNYC.

In 2022 starten Adyen en de Academie voor Theater en Dans een bijzondere samenwerking om ruimte te bieden voor inspiratie, reflectie en daadkracht in het hart van de stad Amsterdam.

Het bedrijf Adyen is opgericht in 2006, in het centrum van Amsterdam, door een groep Nederlandse ondernemers. Adyen is een betaalplatform dat voor toonaangevende bedrijven over de hele wereld betalingen verwerkt. Momenteel heeft de organisatie meer dan 2000 medewerkers en 27 kantoren over de hele wereld. In 2021 opende Adyen extra kantoorruimte aan het Rokin, in hetzelfde stadscentrum waar de reis van het bedrijf begon. Om zich te verbinden met, en terug te geven aan, de stad Amsterdam, stelt het bedrijf zijn kantoren open voor Amsterdammers in samenwerking met de Academie voor Theater en Dans. Binnen haar onderwijs verkent de academie de manieren waarop kunst kan bijdragen aan het vormgeven van de wereld, vanuit de vaste overtuiging dat kunst mensen en de wereld in beweging kan zetten. Lezing: zondag 9 oktober om 11.00-13.00 uur. Locatie: Adyen kantoor @ Rokin 49 / Wil je meedoen? Stuur een mail naar dascreativeproducing@ahk.nl

In de lezingenreeks 'Ondernemerschap' van de master DAS Creative Producing in samenwerking met Adyen geeft Vincent de Rooij een lezing over wederkerigheid en de antropologische achtergrond van dit begrip op zondag 11 september om 11.00u-13.00u @ Adyen kantoor Rokin 49. In deze septemberlezing zullen we ons richten op kunst en duurzaamheid. Hoe bouw je duurzame en wederkerige (zakelijke) relaties op? En wat kunnen creatieve producenten leren van het antropologische perspectief op wederkerigheid? (lezing is in het Nederlands)

Vincent de Rooij is universitair docent, verbonden aan de Afdeling Antropologie van de Universiteit van Amsterdam (UvA), en lid van de Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR). Hij studeerde antropologie en taalkunde aan de UvA en deed PhD onderzoek in Zaïre (nu Democratische Republiek Congo) naar codeswitching, het gebruik van meer dan één taal in dagelijkse interacties. De afgelopen jaren hield hij zich bezig met de studie van jongerentaal en populaire cultuur, en de relatie tussen het gebruik van streektaal en regionale identiteit. Zijn meest recente veldwerk site is Oost Zeeuws-Vlaanderen, een gebied dat kampt met een teloorgang van openbare voorzieningen, scholen, en winkels. Doel van het onderzoek, waarin het leidende theoretische concept social resilience is, is te achterhalen hoe bewoners omgaan met deze uitdagingen.

De Rooij’s belangstelling ligt op het gebied van intersecties van meertaligheid, populaire cultuur, multimediale praktijken, en de politics van place.

In 2022 starten Adyen en de Academie voor Theater en Dans een bijzondere samenwerking om ruimte te bieden voor inspiratie, reflectie en daadkracht in het hart van de stad Amsterdam.

Het bedrijf Adyen is opgericht in 2006, in het centrum van Amsterdam, door een groep Nederlandse ondernemers. Adyen is een betaalplatform dat voor toonaangevende bedrijven over de hele wereld betalingen verwerkt. Momenteel heeft de organisatie meer dan 2000 medewerkers en 27 kantoren over de hele wereld. In 2021 opende Adyen extra kantoorruimte aan het Rokin, in hetzelfde stadscentrum waar de reis van het bedrijf begon. Om zich te verbinden met, en terug te geven aan, de stad Amsterdam, stelt het bedrijf zijn kantoren open voor Amsterdammers in samenwerking met de Academie voor Theater en Dans. Binnen haar onderwijs verkent de academie de manieren waarop kunst kan bijdragen aan het vormgeven van de wereld, vanuit de vaste overtuiging dat kunst mensen en de wereld in beweging kan zetten.

Archief lezingen collegejaar 2021 - 2022

In de lezingenreeks 'Visie' van de master DAS Creative Producing in samenwerking met Adyen geven Marie-Anne Leuty en Sumi Anjuman een lezing over hun werk op zondag 15 mei om 11.00u-13.00u. Locatie: Adyen kantoor @ Rokin 49. In deze lezing van mei zullen we ons richten op kunst en gemeenschap. Hoe werk je met een ondervertegenwoordigde gemeenschap? En welke plaats heeft gemeenschapszorg binnen de kunsten

Marie-Anne Leuty

Hoi, ik ben Marie-Anne Leuty, medeoprichter van The Study Group Foundation en hoofdredacteur van contentplatform The Quick + The Brave. Geboren in het Verenigd Koninkrijk met Réunionese roots, verhuisde ik in 2015 naar Amsterdam op zoek naar kansen en avontuur. Schrijven was iets waar ik me als kind al toe aangetrokken voelde. Als volwassene heeft het me de kans gegeven om een carrière uit te bouwen via consumenten-, lifestyle-, B2B- en creatieve PR, freelance copywriting in het buitenland, een fulltime technische baan en nu het bouwen van een contentplatform.

Ik werk sinds 2018 samen met mijn partner en mede-oprichter Obi Mgbado aan TQTB, eerst als een zijproject voordat ik me er in 2020 fulltime op richtte. Al onze content draait om cultuur, inclusiviteit, duurzaamheid en zelfzorg - ik ben vooral enthousiast over wat we kunnen doen om rust in de gemeenschap te normaliseren. Er is veel dat we kunnen doen rond gemeenschapszorg.

Als een door BIPOC opgerichte organisatie en platform begrijpen we hoe belangrijk representatie in media is. Wij ervaren prachtige, complexe, genuanceerde en uitdagende intersecties als individuen uit historisch uitgesloten gemeenschappen. We hebben media nodig die onze veelzijdige ervaringen weerspiegelen en onze verhalen ophemelen. We zijn vastbesloten om de ervaringen van geracialiseerde mensen, vrouwen en de LGBTQ + gemeenschap centraal te stellen en dat wordt weerspiegeld in het team dat we samenstellen.

Sumi Anjuman

Sumi Anjuman is een beeldend kunstenaar en activist, geboren en getogen in de noordelijke regio van Bangladesh. Als vrouw in een islamitisch conservatieve samenleving ervaart ze het soort onderdrukking en kwelling dat in haar werk openhartig wordt aangepakt. Ondanks haar sociaal georiënteerde onderwerp is haar werk niet rechttoe rechtaan-documentair; het voelt eerder poëtisch aan, vaak grenzend aan het abstracte. Haar collaboratieve methodologie weerspiegelt de ideeën van inclusiviteit terwijl haar foto's het publiek vaak uitnodigen om nieuwsgierig te zijn naar wat ze zien. Als gevolg daarvan hebben ze zowel een sterke cerebrale als een emotionele impact op de toeschouwer. Parallel daaraan laten haar werken zien hoe subtiliteit in benadering net zo krachtig kan zijn als een politiek statement.

Sumi woont momenteel in Nederland, waar ze haar masteropleiding 'Photography & Society' volgt aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Eerder studeerde ze af in 'Fotografie' aan Pathshala South Asian Media Institute, Dhaka, Bangladesh.

https://sumianjuman.wixsite.com/sumianjuman

Adyen & ATD

In 2022 starten Adyen en de Academie voor Theater en Dans een bijzondere samenwerking om ruimte te bieden voor inspiratie, reflectie en daadkracht in het hart van de stad Amsterdam.

Het bedrijf Adyen is opgericht in 2006, in het centrum van Amsterdam, door een groep Nederlandse ondernemers. Adyen is een betaalplatform dat voor toonaangevende bedrijven over de hele wereld betalingen verwerkt. Momenteel heeft de organisatie meer dan 2000 medewerkers en 27 kantoren over de hele wereld. In 2021 opende Adyen extra kantoorruimte aan het Rokin, in hetzelfde stadscentrum waar de reis van het bedrijf begon. Om zich te verbinden met, en terug te geven aan, de stad Amsterdam, stelt het bedrijf zijn kantoren open voor Amsterdammers in samenwerking met de Academie voor Theater en Dans. Binnen haar onderwijs verkent de academie de manieren waarop kunst kan bijdragen aan het vormgeven van de wereld, vanuit de vaste overtuiging dat kunst mensen en de wereld in beweging kan zetten.

In de lezingenreeks 'Visie' van de master DAS Creative Producing geven Raul Balai en Orwa Nyrabia een lezing over hun werk op zondag 10 april om 11.00u-13.00u. In deze lezing van april zullen we ons richten op kunst en inclusie. Waarom is de term inclusie een omstreden begrip? En waar ontmoeten de werelden van beeldende kunst en documentaire film elkaar?

Raul Balai a.k.a. el bastardo is gefascineerd door de manier waarop onze uitbuitende geestesgesteldheid de vorm van de wereld bepaalt. Zijn werk gaat over het verschaffen van inzicht in machtsstructuren: hoe ze resoneren in de manier waarop het verhaal van de geschiedenis wordt verteld en gereproduceerd, en hoe ze leiden tot de maatschappij die we vandaag hebben. Hij gebruikt een aantal verschillende stijlen, genres, om bloot te leggen en te onderzoeken wat er nog op het spel staat binnen de geschiedenis van diversiteiten. Niet alleen als kunstenaar of curator, maar ook in zijn praktijk als tentoonstellingsmaker en ontwerper.

Balai is een kunstenaar die niet kan worden gedegradeerd tot één stijl, één genre, één wat dan ook. Zijn werk wordt niet gekenmerkt door een specifieke vorm of materiaal. Hij kijkt naar elk onderwerp en verhaal en vindt een passende vorm. Hij verfijnt voortdurend zijn visueel en conceptueel vocabulaire dat ontstaat door raakpunten tussen schilderkunst, installaties, sculpturen, graffiti, grafisch ontwerp, illustratie, video en fotografie.

De afgelopen jaren exposeerde Balai onder meer in Het Rembrandt Museum - Amsterdam, Nederland / Countour Biënnale - Mechelen, België / Het Amsterdam Museum - Amsterdam, Nederland / Biënnale Dak'Art - Senegal / M HKA - Antwerpen, België / Galleri Image- Aarhus, Denemarken / Galerie 23 - Amsterdam, Nederland.

De komende tijd is zijn werk te zien bij; KunstRai - Amsterdam, Nederland / Facade 2022 - Middelburg, Nederland / The Black Archives - Amsterdam, Nederland / Documenta 15 - Kassel, Duitsland.

Orwa Nyrabia is artistiek directeur van het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA), 's werelds toonaangevende festival voor documentaires en nieuwe media. Voor IDFA was Orwa medeoprichter van het eerste onafhankelijke filmfestival van Syrië, DOX BOX, met Diana El Jeiroudi, en producent met credits als Republic of Silence (Diana El Jeiroudi, Venetië 2021), Notturno (Gianfranco Rosi, Venetië 2020), Silvered Water (Ossama Mohammad en W. Bedirxan, Cannes 2014), Return to Homs (Talal Derki, IDFA 2013) en Dolls, A Woman from Damascus (Diana El Jeiroudi, IDFA 2007) e.a.

Zijn werk werd erkend met prijzen als de George Polk Award, de HRW Courage in Filmmaking Award, en de Katrin Cartlidge Award, e.a. Als acteur (Gate of the Sun, Yousri Nassrallah, Cannes 2004) begon hij zijn

filmcarrière als 1ste AD van Ossama Mohammad (Sacrifices, Cannes 2002) en werkte hij tegelijkertijd als journalist tot hij in 2002 zijn eerste bedrijf mede oprichtte in Damascus, daarna volgde een verhuizing naar Caïro en vervolgens naar Berlijn waar hij in 2014 No Nation Films mede oprichtte.

In 2022 starten Adyen en de Academie voor Theater en Dans een bijzondere samenwerking om ruimte te bieden voor inspiratie, reflectie en daadkracht in het hart van de stad Amsterdam.

Het bedrijf Adyen is opgericht in 2006, in het centrum van Amsterdam, door een groep Nederlandse ondernemers. Adyen is een betaalplatform dat voor toonaangevende bedrijven over de hele wereld betalingen verwerkt. Momenteel heeft de organisatie meer dan 2000 medewerkers en 27 kantoren over de hele wereld. In 2021 opende Adyen extra kantoorruimte aan het Rokin, in hetzelfde stadscentrum waar de reis van het bedrijf begon. Om zich te verbinden met, en terug te geven aan, de stad Amsterdam, stelt het bedrijf zijn kantoren open voor Amsterdammers in samenwerking met de Academie voor Theater en Dans. Binnen haar onderwijs verkent de academie de manieren waarop kunst kan bijdragen aan het vormgeven van de wereld, vanuit de vaste overtuiging dat kunst mensen en de wereld in beweging kan zetten. De Academie wil zich al enige tijd buiten de muren van de academie profileren en heeft in een samenwerkingsverband tussen de Master Creative Producing, Docent Dans en 5 O'Clock class speciaal voor het gebouw van Adyen een aantal programma's ontwikkeld om eigenzinnige ontmoetingen met mensen in de stad vorm te geven.

Locatie: Adyen kantoor @ Rokin 49 Wil je erbij zijn? Mail dan voor donderdag 7 april naar: dascreativeproducing@ahk.nl

In de lezingenreeks 'Visie' van de master DAS Creative Producing geven Laura Cull Ó Maoilearca en Chihiro Geuzebroek op zondag 13 maart om 11.00u-13.00u een lezing over hun werk. Deze lezing in maart zal zich richten op kunst en duurzaamheid door het afleren van antropocentrisme door een Deleuziaanse bril en door inheems dekoloniaal denken.

Deze lezing is in samenwerking met Adyen.

Prof. Dr.Laura Cull Ó Maoilearca is lector en hoofd van de DAS Graduate School aan de Academie voor Theater en Dans, Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam in Nederland.

Laura is oorspronkelijk opgeleid als kunstenaar in schilderen, beeldhouwen en performen, voordat ze filosofie ging studeren en vervolgens promoveerde op theater en de filosofie van Gilles Deleuze. Ze is auteur van het boek Theatres of Immanence: Deleuze and the Ethics of Performance (Palgrave, 2012) en redacteur van Deleuze and Performance (Edinburgh, 2009). Haar huidige onderzoek omvat het project Performance Philosophy & Animals: Towards a Radical Equality, dat onderzoekt hoe de kunsten kunnen bijdragen aan meer ethische manieren om niet-menselijke dieren te leren kennen en ermee om te gaan.

Chihiro Geuzebroek is multidisciplinair kunstenaar, schrijver, organisator, trainer in decoloniale klimaatrechtvaardigheid perspectieven en praktijken. Ze is BoliviaansNederlands met Quechua-afkomst, geboren en getogen in Amsterdam. Ze regisseerde de klimaat rechtvaardigheid film RADICAL FRIENDS(2014), (co)produceerde drie poëzie shows, produceerde korte video content en essays met betrekking tot milieu rechtvaardigheid en inheemse strijd, (co)schreef verschillende nummers voor de beweging waaronder Shell Must Fall en produceerde de expositie People Powered Movements vs Shell(2020) NDSM FUSE. Naast regelmatige lezingen in Nederland is Chihiro uitgenodigd om te spreken in België, Duitsland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Canada, de VS, Mexico en Cuba en online te spreken voor Colombiaanse TV en Hawaiiaanse klassen.

In de lezingenreeks 'Visie' van de master DAS Creative Producing geven Josien Pieterse en Yazan Khalili op zondag 13 februari om 11.00u-13.00u een lezing over hun werk. In het kader van de gemeenteraadsverkiezingen staat deze lezing in februari in het teken van kunst en politiek. Deze lezing is in samenwerking met Adyen.

Josien Pieterse is medeoprichter en -directeur van Framer Framed. Framer Framed is een platform voor kunst en cultuur, met een tentoonstellingsruimte in Amsterdam. De tentoonstellingen bevinden zich op het snijvlak van hedendaagse kunst, beeldcultuur en politiek. De tentoonstellingen tonen werk van bekende en onbekende kunstenaars die wereldwijd actief zijn en zich verhouden tot maatschappelijke vraagstukken.

Josien Pieterse was tevens oprichter en tien jaar lang directeur van Netwerk Democratie, Platform voor Democratische Innovatie. In 2014 ontving zij de oeuvreprijs 'Radicale Vernieuwers' van Vrij Nederland voor haar werk met Netwerk Democratie.

Van 2007-2017 werkte Josien als oral historian en onderzoeker bij Atria, kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis. Josien regisseerde twee documentaires over de vrouwenbeweging: Fem.doc (2002) over de erfenis van de tweede feministische golf en Vrouwenhulp - ontdekken en vernieuwen (2008) over de opkomst van de vrouwenhulpbeweging.

Yazan Khalili woont en werkt in en vanuit Palestina. Hij is architect, beeldend kunstenaar en cultureel producent. Momenteel is hij promovendus aan de Amsterdam School of Cultural Analysis, Universiteit van Amsterdam, en gastkunstenaar in residentie aan de Rijksakademie. Zijn werken zijn tentoongesteld in verschillende grote solo en collectieve tentoonstellingen, waaronder in KW, Berlijn (2020); MoCA-Toronto (2020); New Photography, MoMA (2018) Hij is de co-voorzitter van fotografie discipline aan het MFA programma aan Bard, NY, en mede-oprichter van Radio Alhara.

Van 2015 tot eind 2019 was hij directeur van het Khalil Sakakini Cultural Center. Het KSCC, gehuisvest in een gerenoveerd huis uit het begin van de twintigste eeuw, promoot Palestijns cultureel werk door middel van verschillende programma's die tentoonstellingen, lezingen, filmvertoningen en workshops omvatten.

In de lezingenserie ‘Organisatievormen in de Kunst’ van de master DAS Creative Producing gaf Jeanne van Heeswijk op zondag 12 december een lezing geven over haar werk. Deze lezing was in samenwerking met Adyen.

Jeanne van Heeswijk is een kunstenaar die het ontstaan van dynamische en gediversifieerde publieke ruimtes mogelijk maakt om zo “het lokale te radicaliseren”. Haar grootschalige, in gemeenschappen ingebedde projecten bevragen de autonomie van kunst middels een combinatie van performatieve acties, discussies, en andere vormen van organiseren en pedagogiek, om zo gemeenschappen te helpen hun toekomst in eigen hand te nemen.

Uitgelichte projecten: Het Blauwe Huis (The Blue House) in Amsterdam (Mei 2005 - December 2009); Public Faculty (2015-heden), Homebaked in Liverpool (November 2011 - heden); Freehouse, Radicalizing the Local in Rotterdam (September 2008- heden), Philadelphia Assembled, Philadelphia Museum of Art in Philadelphia (2014- 2017) en BAK 2018/2019 Fellow en Trainings for the Not-Yet 2019-2020. Master DAS Creative Producing December 2021 Haar werk is opgenomen in talloze boeken en publicaties wereldwijd, en was onderdeel van internationaal vermaarde biënnales zoals Liverpool, Shanghai en Venetië. Ze was de 2014-2015 Keith Haring Fellow in Art and Activism aan Bard College, Annandale-On-Hudson, NY; ontving de Curry Stone Prize for Social Design Pioneers, 2012; en de Leonore Annenberg Prize for Art and Social Change, 2011. Ze woont en werkt in Rotterdam.

Archief lezingen collegejaar 2020 - 2021

Archief lezingen collegejaar 2019 - 2020

Archief lezingen collegejaar 2018 - 2019

Share