Vormgeven bij een orkest

Concert Triptiek

De studenten Janne Sterke, Marjolijn Brouwer en Bibi Trompetter vormen in 2012 met zijn drieën het tweede afstudeerjaar van de nog jonge opleiding Scenografie. Volgens Janne is er in de Benelux geen andere scenografieopleiding die zo dicht bij regisseurs, acteurs en technici staat. 'De opleiding stelt hoge eisen aan de studenten en traint ze om het beste uit zichzelf te halen. Ik ontwikkel hier echt een eigen stijl, zeg maar het Janne-handschrift.'

In hun derde jaar kregen Janne, Marjolijn en Bibi de kans om samen te werken met componisten van de Gyorgi Ligeti Academy, een prestigieuze masteropleiding voor moderne muziek. Ze kregen alledrie een internationale componist toegewezen voor wie ze de vormgeving zouden doen.

'Het was wel even wennen,' vertelt Marjolijn. 'Bij een orkest heb je eigenlijk nooit vormgeving. In het begin ben je erg aan het aftasten, want het is anders dan een toneelstuk, waar je met een verhaal en personages te maken hebt.' Bibi: 'Het is moderne muziek, het duurt even voordat je begrijpt waar het over gaat. Maar hoe vaker ik ernaar luisterde, hoe mooier ik het vond en hoe meer ik het concept van de componist hoorde in de muziek. We trokken veel met de componisten op en hebben hun composities helemaal uitgeplozen.' Janne: 'Ik kreeg een Canadese componist toegewezen en ik zou in de toekomst graag nog eens met hem samenwerken. Dat je tijdens de studie wereldwijde contacten opbouwt, dat is toch geweldig?'

'dat je tijdens de studie wereldwijde contacten opbouwt, dat is toch geweldig?'

Vorm en inhoud
Hoewel vormgeving over de buitenkant gaat, over hoe het eruit ziet, zijn de studenten primair gericht op de inhoud. 'Als je niet weet waar het over gaat, kun je ook niets maken', zegt Marjolijn: 'Een goede vormgever laat vorm en inhoud samenkomen. Het decor en de kostuums moeten iets toevoegen aan het geheel.' In de samenwerking met de componisten was dat extra spannend, omdat de muziek geen script had. Bibi heeft ervoor gekozen om de muzikanten toch personages te laten zijn. 'Je kan bijna niet anders. Zodra er vormgeving in het spel is, zal het publiek vanzelf een verhaal gaan zien en verhoudingen gaan lezen. Ik heb dat idee meegenomen in mijn concept.'

Ze zijn tevreden met het resultaat. Janne: 'Ik ben blij dat we vanuit school zo veel hulp kregen. Niet alleen de middelen, maar ook de tijd en toewijding van docenten. Scenografie is een open opleiding waar altijd ruimte is voor gesprek. Die dialoog houdt het levend, dat is een van de grote krachten.'

De studie Scenografie leidt je op tot een theatermaker die de 'theatrale werkelijkheid' vormgeeft: je ontwikkelt verbeeldingskracht, doet vakmatige kennis op en creëert een eigen beeldtaal. De ontwerper die verantwoordelijk is voor het toneelbeeld, werkt niet alleen in ruimte, maar ook in tijd; hij beoefent een vak met vier dimensies. Om de opleiding met succes te kunnen volgen, zijn een groot gevoel voor het creatieve succes, communicatieve vaardigheden en aanleg om samen te werken met andere disciplines noodzakelijk.

Delen