Specialisatie Technische Productie

Stel: een bedrijf bestaat 100 jaar en wil hiervoor graag een evenement organiseren voor zijn 1000 belangrijkste klanten. Dit moet over 6 maanden gebeuren in het Vondelpark. Ze vragen jou om dit te realiseren. Wat moet je doen voordat dit werkelijkheid wordt?

Je denkt misschien meteen aan catering. Een overdekte ruimte. Of verwarming/ airco, afhankelijk van welk seizoen het dan is. Personeel misschien, maar hoeveel?

De regisseur, scenograaf, lichtontwerper en geluidsontwerper zullen hiervoor om de tafel moeten: wat willen we maken? Wat gaan de gasten zien of beleven? Wat hebben we daarvoor nodig? De technisch producent heeft de leiding over het realiseren van alle artistieke plannen: de grootte van de ruimte heeft invloed op hoeveel bouw- en breekdagen die er nodig zijn. Als het sneller moet is er meer personeel nodig, die ook allemaal ergens pauze moeten kunnen houden. Hoeveel stroom is er nodig om zoveel gasten en personeel van warm eten te voorzien en ook een mooi evenement te maken? Is het haalbaar om dagen achter elkaar trailers af en aan te laten rijden midden in de stad? Hoe regelen we aan- en afvoer van water? Hoe lang van tevoren moet het decor besteld worden? Wanneer moet het decor op locatie zijn? Zo zijn er wel 1001 vragen te bedenken die je als team stap voor stap te lijf gaat. De communicatie binnen zo’n team is nooit eenrichtingsverkeer, maar altijd een doorlopende stroom van ideeën en oplossingen. Zonder jou heeft iedereen een eigen belang, maar is het bijna onmogelijk om tot een gezamenlijk plan te komen. In dit team sta jij aan het hoofd als technisch producent, en zorg je dat ideeën werkelijkheid worden, zodat er in dit geval over 6 maanden 1000 mensen een mooie avond hebben.

Hoofddocent: Michiel van der Zijde

Tweede jaar

Je blijft werken met praktijkvoorbeelden, maar gaat ook steeds dieper in op de details. Je leert te kijken vanuit het oogpunt van een technisch producent die met een team een productie gaat neerzetten. Zo leer je steeds beter verbanden te zien en te denken op de lange termijn. Je leert over het touren met voorstellingen. Als je bijvoorbeeld alleen rekening houdt met de kleinste zaal, ziet je voorstelling er in de grootste zaal heel onnatuurlijk uit. Je gaat ook op locatiebezoek bij verschillende schouwburgen, leveranciers en andere betrokkenen. Zo zal je vanzelf ontdekken waar jouw interesses liggen.

Aan het einde van het jaar kies je een stage voor in het derde jaar. Hiervoor formuleer je eerst je persoonlijke leerdoelen.

Ook word je in het tweede jaar gevraagd om na te denken over een externe mentor. Hiermee houd je contact over je ontwikkelingen in je laatste twee jaar van de opleiding.

Projecten tijdens je tweede jaar

Decor, Constructie en Uitvoering. In het decoratelier van de Nationale Opera & Ballet werk je met derdejaarsstudenten van Productie Podiumkunsten aan het uitwerken van een maquette voor een decoratelier in tekening en begrotingen.

Het singer-songwriterproject doe je samen met een singer-songwriter uit het werkveld. Zij schrijven een lied en daaromheen maak je samen een voorstelling.

Aan het eind van het jaar maak je met studenten van de opleidingen Regie 2 en Scenografie 2  een voorstelling gebaseerd op een verschijnsel uit de wetenschap.

Derde jaar

In het derde jaar staat in het eerste semester de onderzoeksstage centraal. Je doet een onderzoek in het werkveld. Dat kan zijn bij een theatergezelschap, een evenement of festival en soms ook bij een bedrijf. Je onderzoekt in deze periode hoe je werkt als technisch producent. Je persoonlijke leerdoelen liggen aan de stage ten grondslag. Het derde jaar sluit je af met een afstudeerproject binnen of buiten de school of zelfs in het buitenland. Bij al deze projecten houdt je steeds contact met je mentor. In het tweede semester, na het project ‘Mythologisch Melancholisch Manifest’, kun je je eigen traject vormgeven. Dat kan bijvoorbeeld door al te beginnen aan een afstudeerproject, het maken van eigen werk, lessen te volgen bij een universiteit of andere HBO-opleiding (intern of extern) of nog een stage. Het jaar eindigt met een persoonlijk afstudeerplan voor je vierde jaar. Dit plan wordt goedgekeurd in een eindgesprek met de studieleiding.

Project tijdens je derde jaar

Na je stage werk je samen met studenten van Regie 3 en Scenografie 3 aan het Mythologisch Melancholisch Manifest. Een project waarin alle studenten op een gelijkwaardige manier een voorstelling of installatie rondom dit thema maken in de grote theaterzaal van de academie.

Vierde jaar

In het vierde jaar duurt negen maanden en je werkt je aan afstudeerprojecten. In deze periode is in ieder geval een afstudeerproject binnen de school met studenten die ook afstuderen van andere opleidingen een voorwaarde. Een onderzoek in de vorm van een essay of scriptie (ca. 6 weken) behoort ook tot de mogelijkheden, evenals een stage.

Technisch Producent Luca van Deurzen

'Je bent een spin in het web'

Alumnus Marcel Vellekoop vertelt over de functie van technisch producent.

Delen