Specialisatie Lichtontwerp

De specialisatie lichtontwerp focust zich op de rol die licht kan innemen. We geven je de handvatten die nodig zijn om zelf een meester te worden in het gebruik van licht. Je leert over de emotie van licht, over de functie van kleur en over de technologieën die betrokken zijn bij het maken van moderne of klassieke uitvoeringen. Je leert hoe jij als lichtontwerper in een team kan werken; hoe jij samen met andere leden van het creatieve team een complete voorstelling kan maken. Je experimenteert met licht in producties op en buiten school en vindt/ creëert je eigen stijl.

Hoofddocent: Bastiaan Schoof

Tweede jaar

Je gaat dieper in op het ontwerpen van licht. Onderwerpen als kleurenleer en motiverend licht komen uitgebreid aan bod. Ook wordt er gekeken naar de rol van licht in de dramaturgie van voorstellingen. Je leert ook over het belichten van een tentoonstelling in een museum, architectuur en installatiekunst. Het gaat er steeds om hoe je licht inzet om een artistiek product te maken en hoe je dat zo goed mogelijk kan doen.

Aan het einde van het jaar kies je een stage voor in het derde jaar. Hiervoor formuleer je eerst je persoonlijke leerdoelen. Ook word je in het tweede jaar gevraagd om na te denken over een externe mentor. Hiermee houd je contact over je ontwikkelingen in de laatste twee jaar van de opleiding.

Projecten tijdens je tweede jaar

Quirine Racké en Helena Muskens zijn twee conceptuele makers. Studenten van de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie (ATKA) werken samen met licht- en geluidsspecialisten aan een individueel maakproces.

Het singer-songwriterproject doe je samen met een singer-songwriter uit het werkveld. Zij schrijven een lied en daaromheen maak je samen een voorstelling.

Aan het eind van het jaar maak je met studenten van de opleidingen Regie 2 en Scenografie 2  een voorstelling gebaseerd op een verschijnsel uit de wetenschap.

Derde jaar

In het derde jaar staat in het eerste semester de onderzoeksstage centraal. Je doet een onderzoek in het werkveld. Dat kan zijn bij een theatergezelschap, een evenement of festival en soms ook bij een bedrijf. Je onderzoekt in deze periode hoe je werkt als lichtontwerper. Je persoonlijke leerdoelen liggen aan de stage ten grondslag. Het derde jaar sluit je af met een afstudeerproject binnen of buiten de school of zelfs in het buitenland. Bij al deze projecten houdt je steeds contact met je mentor. In het tweede semester, na het project ‘Mythologisch Melancholisch Manifest’, kun je je eigen traject vormgeven. Dat kan bijvoorbeeld door al te beginnen aan een afstudeerproject, het maken van eigen werk, lessen te volgen bij een universiteit of andere HBO-opleiding (intern of extern) of nog een stage. Het jaar eindigt met een persoonlijk afstudeerplan voor je vierde jaar. Dit plan wordt goedgekeurd in een eindgesprek met de studieleiding.

Project tijdens je derde jaar

Na je stage werk je samen met studenten van Regie 3 en Scenografie 3 aan het Mythologisch Melancholisch Manifest. Een project waarin alle studenten op een gelijkwaardige manier een voorstelling of installatie rondom dit thema maken in de grote theaterzaal van de academie.

Vierde jaar

In het vierde jaar duurt negen maanden en je werkt je aan afstudeerprojecten. In deze periode is in ieder geval een afstudeerproject binnen de school met studenten die ook afstuderen van andere opleidingen een voorwaarde. Een onderzoek in de vorm van een essay of scriptie (ca. 6 weken) behoort ook tot de mogelijkheden, evenals een stage.

'Op een leeg toneel je ideeën zien, geeft zo veel inspiratie!'

Wilfred Loopstra vertelt over het vak van lichtontwerper: 'Het leukste moment van het ontwerpproces is om op een leeg toneel je ideeën toe te passen. Dat geeft zo veel inspiratie! Je bent echt iets aan het maken wat er daarvoor nog niet was.'

Delen