Mysterieus licht op Rembrandthuis tijdens Museumnacht

Kelvin Pater, alumnus aan de Opleiding Design & Technologie, maakte tijdens zijn studie voor de Museumnacht  een lichtontwerp voor de gevel van het Rembrandthuis, de overbuurman van de Academie voor Theater en Dans. Met zijn installatie wil hij de Museumnachtbezoekers op een spectaculaire manier naar binnen lokken. 'Mijn ontwerp is een extreem voorbeeld van het gebruik van clair-obscur.'

Wat heeft jouw lichtontwerp te maken met het werk van Rembrandt?
'Rembrandt experimenteerde veel met clair-obscur in zijn schilderijen, het gebruik van licht en donker. In het werk van Rembrandt is vaak niet duidelijk wat precies de lichtbron is. In mijn ontwerp heb je, als je naar de gevel kijkt, ook geen idee waar het licht vandaan komt. Een lamp op de nieuwbouw van het Rembrandthuis schijnt naar het dakterras van de Theaterschool, waar een statief met spiegels staat. Die spiegels weerkaatsten tijdens de museumnacht felle lichtbundels op het Rembrandthuis. Je kunt het zien als een extreem voorbeeld van het gebruik van clair-obscur.'

Je gebruikt in je installatie de kleuren groen en oranje Rembrandthuis. Waarom doe je dat?

'In zijn portretten ging Rembrandt op zoek naar het karakter achter de persoon. Het bracht me op het idee om zelf op zoek te gaan naar de karaktereigenschappen van het Rembrandthuis. In combinatie met het clair-obscur maakte Rembrandt bij enkele schilderijen gebruik van de tinten groen en oranje om meer diepte en contrast te geven. De luiken van het Rembrandthuis zijn van buiten groen en van binnen oranje. Deze overeenkomst wilde ik in mijn compositie gebruiken. De kleuren groen en oranje van de luiken zorgen ervoor dat wat er tussen zit naar voren komt. De kijker focust zich op de donkere ramen. Je wordt bij wijze van spreken verleid om naar binnen te gaan.  De toepassing van de kleuren oranje en groen in Rembrandts werk kun je zelfs linken met de 3D bril van tegenwoordig. Misschien was Rembrandt zijn tijd wel ver vooruit!'

Vind je het belangrijk dat de toeschouwer van je achterliggende theoretische onderbouwing op de hoogte is?

'Nee hoor, ik houd persoonlijk niet van een ontwerp waarbij je drie pagina’s moet lezen om het te begrijpen. Mijn collega-studenten van de Reinwardtacademie en de Academie voor Beeldende Vorming werken binnen in het atelier van Rembrandt aan een spannende installatie. Ik werk buiten en probeer de mensen met mijn ontwerp naar binnen te lokken. Ben je een Museumnachtbezoeker en heb je niets met kunst, maar vind je het gewoon mooi en wil je naar binnen, dan ben ik al tevreden! Je kunt de lichtstralen ook als een enorme pijl op het huis interpreteren.'

Door het ontwerp maak je een duidelijke link tussen ons en onze overburen. Heb je daar bewust voor gekozen?

'Rembrandt was een van de eerste leermeesters in de geschiedenis die zelf studenten opleidde. Met mijn ontwerp laat ik een verbinding tussen de Theaterschool en het Rembrandthuis zien. Die is voor mij belangrijk en zou ook kunnen gelden voor anderen die kunst studeren of willen gaan studeren.'

Hoe verloopt de samenwerking met je collega’s van de andere faculteiten?

'Wij zijn allemaal onafhankelijk met onze ontwerpen bezig, maar wekelijks komen we bij elkaar. Zo zorgen we ervoor dat  we op hetzelfde spoor blijven. Ieder volgt een ander pad, maar deze paden lopen wel parallel.'

Wat is voor jou het belangrijkste moment tijdens dit ontwerpproces?

'De presentatie van mijn ontwerp tijdens de Museumnacht wordt het belangrijkste moment! Ik hoop dat er een discussie op gang komt over mijn werk, die leidt tot nieuwe ideeën. '


Kelvin werd in zijn project begeleid en geadviseerd door Reier Pos (licht- en decorontwerper), Jan Derk van den Berg (kunsthistoricus) en Michel van de Laar (restaurator Rijksmuseum).

Delen