Specialisatie Geluidsontwerp

Als geluidsontwerper houd je je op technisch en artistiek niveau bezig met het maken van de vertaalslag van een wens, idee of gevoel naar een concept. Als bijvoorbeeld een regisseur of componist wil dat een scène ‘gesloten’ klinkt, dan is het aan jou de taak om uit te zoeken wat dat op dat moment betekent en om dat te realiseren. De geslotenheid van een gevangenis is bijvoorbeeld heel anders dan die van een personage die het gevoel heeft vast te zitten. En hoe klinkt dat? Welke apparatuur kun je het beste gebruiken om die klanken te maken? Als geluidsontwerper kun je ook bezig zijn met het maken of zoeken van concrete geluiden voor een soundcape. Het woord soundscape komt van het Engelse woord ‘landscape’. Stel je voor: je kijkt uit over een landschap. Hoe klinkt dat landschap? Wat horen de personages die zich in dat landschap bevinden? Dat is je soundscape. Ook geluidseffecten zijn belangrijk voor een voorstelling. Hoe klinkt een stervende mammoet, of precies de goede deurbel? Als geluidsontwerper ben je intensief betrokken in het maakproces en zorg je ervoor dat het publiek ervaart wat de regisseur of componist voor ogen heeft.

Hoofddocent: Marc Schrader

Tweede jaar

Wat is de werking van geluid en muziek? Hoe ga je om met acteurs en zenders? Op welke manier heeft locatie en publiek invloed op je geluidsmateriaal? Hoe ga je om met niet-theatrale ruimtes? Je werkt met digitale mixers, software programma’s als Ableton en Qlab, en microfoons. Je verdiept je in geluidsontwerp op technisch en creatief gebied en ook in geluidsdramaturgie.

Aan het einde van het jaar kies je een stage voor in het derde jaar. Hiervoor formuleer je eerst je persoonlijke leerdoelen.

Ook word je in het tweede jaar gevraagd om na te denken over een externe mentor. Hiermee houd je contact over je ontwikkelingen in je laatste twee jaar van de opleiding.

Projecten tijdens je tweede jaar

Quirine Racké en Helena Muskens zijn twee conceptuele makers. Studenten van de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie (ATKA) werken samen met licht- en geluidsspecialisten aan een individueel maakproces.

Het singer-songwriterproject doe je samen met een singer-songwriter uit het werkveld. Zij schrijven een lied en daaromheen maak je samen een voorstelling.

Aan het eind van het jaar maak je met studenten van de opleidingen Regie 2 en Scenografie 2  een voorstelling gebaseerd op een verschijnsel uit de wetenschap.

Derde jaar

In het derde jaar staat in het eerst semester de onderzoeksstage centraal. Je doet een onderzoek in het werkveld. Dat kan zijn bij een theatergezelschap, een evenement of festival en soms ook bij een bedrijf. Je onderzoekt in deze periode hoe je werkt als geluidsontwerper. Je persoonlijke leerdoelen liggen aan de stage ten grondslag. Het derde jaar sluit je af met een afstudeerproject binnen of buiten de school of zelfs in het buitenland. Bij al deze projecten houdt je steeds contact met je mentor. In het tweede semester, na het project ‘Mythologisch Melancholisch Manifest’, kun je je eigen traject vormgeven. Dat kan bijvoorbeeld door al te beginnen aan een afstudeerproject, het maken van eigen werk, lessen te volgen bij een universiteit of andere HBO-opleiding (intern of extern) of nog een stage. Het jaar eindigt met een persoonlijk afstudeerplan voor je vierde jaar. Dit plan wordt goedgekeurd in een eindgesprek met de studieleiding.

Project tijdens je derde jaar

Na je stage werk je samen met studenten van Regie 3 en Scenografie 3 aan het Mythologisch Melancholisch Manifest. Een project waarin alle studenten op een gelijkwaardige manier een voorstelling of installatie rondom dit thema maken in de grote theaterzaal van de academie.

Vierde jaar

In het vierde jaar duurt negen maanden en je werkt je aan afstudeerprojecten. In deze periode is in ieder geval een afstudeerproject binnen de school met studenten die ook afstuderen van andere opleidingen een voorwaarde. Een onderzoek in de vorm van een essay of scriptie (ca. 6 weken) behoort ook tot de mogelijkheden, evenals een stage.

'Het spannendste moment is de montage'

Femke Diemer vertelt over het vak van geluidsontwerper: 'Het spannendste moment in het maakproces is voor mij de montage. Tijdens de repetities vormen zich de ideeën, maar in de montage komt alles bij elkaar en ga je de ideeën ook echt uitvoeren.'

Delen