Naar inhoud
 

Meld je hier aan voor onze lezingen

 

Kom meer te weten over de volgende lezing

op zondag 12 oktober

Openbare lezingen

De lezingen maken deel uit van het onderwijs van de opleiding DAS Creative Producing. Ze zijn toegankelijk voor iedereen en de entree is gratis. Tijdens onze lezingen maak je kennis met het gedachtegoed en de visie van experts in het kunstenveld en bijvoorbeeld de politiek, wetenschap en het bedrijfsleven. Hiermee scherp je je denken en kom je in aanraking met uitdagende opvattingen. In de lezingen staan de domeinen visie, entrepreneurship en context centraal.

Wil je op de hoogte blijven van wanneer de eerstvolgende lezing is? Je vind het in onze agenda of hou onze social media in de gaten: Instagram/Facebook/Linkedin.

Toegang: Gratis, aanmelden via het aanmeldformulier.
Locatie: ATD Grootlab, Overhoeksplein 2 (2e verdieping), Amsterdam.

Archief lezingen collegejaar 2025 - 2026

Archief lezingen collegejaar 2024 - 2025

On Sunday morning, 11 May, we will host our monthly keynote-lecture. This time we will be joined by Shivant Jhagroe and Agat Sharma. The lecture will be in English. Moderator: Damani Leidsman.

In this keynote lecture we examine the human relationship with the earth and the concept of eco justice. Writer, researcher and artist Shivant Jhagroe talks about the importance of getting beyond ‘sustainability’. He explains how our Western sustainability narratives make us forget how deeply sustainability is intertwined with colonialism, capitalism and social exclusion.  

Artist Agat Sharma presents to us his project ‘Singing a new land into being’. This project investigates a collective reimagining of land-body relations through collective dreaming, improvised singing, and creating poetic/speculative digital landscapes informed by the cotton crisis in India and the impact of extractive agrochemical farming.

Shivant Jhagroe is a writer, researcher and artist. He works as an assistant professor at the Institute of Public Administration at Leiden University. His work revolves around questions of sustainability, politics, climate justice and decolonisation. In his new book ‘Beyond Sustainability’ (in Dutch, ‘Voorbij Duurzaamheid’), Shivant argues that thinking and acting from the perspective of sustainability often functions as a ‘green pacifier’ that prevents radical and just system change. The moral fixation on sustainability narratives (e.g. electric cars, eco-tourism) makes us forget how deeply sustainability is intertwined with colonialism, capitalism and social exclusion. He therefore advocates for a different political imagination, towards an ‘eco-just society’, which prioritises a loving and caring relation with the Earth and each other. 

Agat Sharma (he/him) is an artist, educator and theatre maker. His work prominently features themes examining the emergence, evolution and erasure of the relationship between land and the body from a post-colonial lens. He works with an expanded notion of what a song and a story can be and employs them as tools for evoking radical collective imaginaries. Agat is currently engaged in a long term research about cotton, conducting theatrical experiments exploring cotton's pre-colonial history, colonial extractivism and the ongoing agrarian crisis in India. Agat works between the Netherlands and India.

Zondag 13 april staat in het teken van ethiek en politiek van nieuwe technologieën.

Oumaima Hajri spreekt over haar missie om technologie in te zetten voor sociale impact. Gedreven door de principes van demystificatie, dekolonisatie en deconstructie, zet zij zich in voor technologie die de samenleving als geheel ten goede komt.

Erik Lint deelt zijn ervaringen met het Het IDlab (Interdisciplinair Digitaal Laboratorium) van de Academie voor Theater en Dans. Samen met studenten, docenten, kunstenaars en onderzoeker wordt in dit lab onderzocht wat nieuwe technologieën kunnen betekenen voor artistieke processen.

Over Oumaima Hajri

Oumaima Hajri is een expert, academicus en spreker met een sterke interdisciplinaire achtergrond in Data Science, AI/Tech-ethiek en Internationale Betrekkingen. Als Senior Internationaal Adviseur bij de Autoriteit Persoonsgegevens werkt zij aan AI, algoritmes en Europese wetgeving. Daarnaast onderzoekt en adviseert zij over de dekolonisatie en demystificatie van AI om de impact van digitalisering op kwetsbare groepen te beperken. Erkend als een van de "30 Under 30" veelbelovende jonge leiders in Nederland, vertaalt Oumaima complexe theorieën naar toepasbare kaders voor verantwoorde AI. Gedreven door de principes van demystificatie, dekolonisatie en deconstructie, zet zij zich in voor technologie die de samenleving als geheel ten goede komt. Ze heeft een BSc in Internationale Betrekkingen, een MSc in Data Science & Society en een Master in AI Ethics van de Universiteit van Cambridge.

Over Erik Lint

Erik Lint is hoofd Interdisciplinair Digitaal LABoratorium (IDlab) van de Academie voor Theater en Dans (AHK) met een sterke belangstelling voor ‘de kunst van het maken’ en In/Out-put van data. In IDlab Studio exploreert hij met opleidingen, studenten, docenten, kunstenaars en onderzoekers moderne technologische ontwikkelingen zoals VR, AR, XR en Ai, zonder daarbij de antropologie van technologie uit het oog te verliezen. De vraag: waar bevindt zich ons toekomstig podium en publiek? nodigt uit tot anticipatie maar ook tot kritische (zelf)reflectie. Iedere technologische evolutie brengt nieuwe vragen rond de mens-machine relatie met zich mee.

Het IDlab beschikt over een studio voor onderzoek en curriculumontwikkeling ten dienste van opleidingen, studenten, onderzoekers en docenten.

Op zondagochtend 9 maart kijken we met elkaar naar de toneelvoorstelling: ‘De Illusie van de Maakbaarheid’. Deze voorstelling over het Zorginfarct is ontwikkeld in een samenwerking tussen HeelalBV, Dappere Dokters en het MensenKoor. 

Na het zien van de voorstelling gaan we in gesprek over de uitdagingen van zorgverleners, de systemen waarin zij moeten opereren en de verschillende perspectieven die er bestaan op de huidige situatie in de zorg.  

De Illusie van de Maakbaarheid

Al jarenlang is er brede overeenstemming over het feit dat de medische zorg in Nederland anders, beter, georganiseerd moet worden, wil het systeem niet volledig vastlopen. Financiële doemscenario’s, personele schaarste en steeds meer gedemotiveerde zorgverleners ondersteunen deze waarschuwingen.

De voorstelling wordt gespeeld door één actrice met het zingende MensenKoor filmisch aanwezig op groot scherm.

We volgen het verhaal van een jonge arts in opleiding die ernstig ziek is geworden en daardoor noodgedwongen een existentiële reis heeft doorgemaakt. Door zichzelf en door het zorgsysteem. Het MensenKoor vertolkt de verschillende stemmen in het debat waaronder die van politici, beleidsmakers, huisartsen, specialisten, medisch personeel, verzekeraars en een patiënt die door zal blijven vechten tot het bittere einde.

Credits 

Acteurs en zangers MensenKoor: Doris Baaten, Wil van der Meer, Cripta Scheepers, Michel Sorbach, Jacob de Groot
Acteur voorstelling: Marit Hooijschuur
Regie: Thomas Spijkerman
Concept en Research: Thomas Spijkerman en Wilko Sterke
Theatertekst: Thomas Spijkerman, Roel Pronk, Wilko Sterke
Dramaturgisch advies: Roel Pronk
Muziek composities: Frank van Kasteren, Wilko Sterke, Thomas Spijkerman
Songteksten: Thomas Spijkerman, Wilko Sterke
Muziekproducer: Frank van Kasteren
Vormgeving en kostuums: Henriëtte Olland
Filmconcept: Thomas Spijkerman, Henriëtte Olland, Jonas de Jong - Vlijmscherp Producties
Filmproductie: Jonas de Jong - Vlijmscherp Producties
Zakelijk producent: Nora Hulsink
In opdracht en i.s.m.: ‘Optimale Zorg - Dappere Dokters’ Dappere Dokters (Toosje Valkenburg, Bart Meijman, Peter de Groof)
Geproduceerd door: Heelal BV 

With guest speakers Dorothy Blokland, Coco Duivenvoorde, Marcel Pinas, Nike Jonah, Schiavone Simson, Tessa van Lier and Tolin Alexander.

Relevance, rhythms, relations in global exchange
At this Sunday meeting you will listen to the experiences and learnings of the organisers and participants of three projects: ‘Research and exchange programme’, ‘Transforming narratives’ and ‘Power of water’. All of these projects are developed to build an infrastructure of mutual exchange beyond national borders by, for, and with creative producers.

Using these projects as example, we examine future needs and possible steps forward for creative producers to position themselves in global exchange.  

How to build reciprocal relations with creative producers in various contexts of the world?  
What is needed to exchange learnings and knowledge?  
And what do the concepts ‘relevance’ ‘rhythms’ and ‘relations’ have to do with it?  

On Sunday morning, 8 December, we will host our monthly keynote-lecture. This time we will be joined by Russel Hlongwane and Ola Hassanain. The lecture will be in English.

For the keynote lecture in December we welcome professionals that are connected to the network of our partner: the Prince Claus Fund. The Prince Claus Fund is an independent foundation dedicated to culture and development. With trust-based funding, connections and recognition, they serve engaged artists and cultural practitioners in places where culture is under pressure. The organisation depends on culture as a force for change.  

“The ones who challenge dominant systems, are often the most at risk. They are the forefront of real change, addressing equity, freedom and climate challenges in their communities and beyond. We need their voices to be heard.”

In this lecture we celebrate international cultural practitioners and their strategies to work with communities in their contexts. These contexts are substantially different from our own, allowing us to broaden our view to possible new strategies of production.

Registration:
To register please click here. 

About Russel Hlongwane
Russel Hlongwane is a cultural producer and creative industries consultant based in Durban, South Africa. His work is located at the intersection of Heritage/ Modernity and Culture/ Tradition as it applies to various disciplines of artistic practice. His practice includes cultural research, creative producing, design, curatorship and the creative economy. Hlongwane is part of a number of collectives, working groups and programmes spread across the SADC region, the continent and internationally. He operates as a curator, writer, producer, researcher, theorist and consultant. In the discipline of film, he served in the Durban International Film Festival selection committee and has been curator of the Durban Film Mart industry programme (2018; 2019). 

About Ola Hassanain
Ola Hassanain trained her focus on the subtle politics of space, namely, how built spaces react to and reinforce violence from state entities, which in turn, creates a built environment that reflects, responds to, and regulates the lives of those who inhabit it. 

Her most recent work explores an idea of “space as discourse,” an expanded notion of space that encompasses political and environmental questions. Her work tries to develop a spatial vocabulary that follows how ruptures presented by "political events", make it possible to aspire to new kinds of ecologies. Ola's development of critical spatial practice is partly informed by her post-academic training which includes an ongoing Rijksakademie Residency, BAK fellowship 2017-2018, and teaching in HKU University of the Arts Utrecht, and Sandberg Institute amongst others. 

Op zondagochtend 10 november spreken Marc Pil en Olaf Boswijk. Een gesprek over duurzaam ondernemen in de Kunst. Welke mogelijkheden en uitdagingen kom je tegen als je duurzaam wilt ondernemen in de kunst - op nationaal en internationaal niveau? Hoe kunnen we kennis, expertise en learnings met elkaar uitwisselen? 

Twee alumni van DAS Master Creative Producing, Moderatoren Vera Born en Charlotte Verhoef, zelf ook werkzaam op het gebied van duurzaamheid en kunst, gaan hierover in gesprek met Olaf Boswijk - o.a.DJ met een internationale praktijk - en Mark Pil – zakelijk leider van Jakop Ahlbom Company.   Hoe kunnen we kennis, expertise en learnings met elkaar uitwisselen? 

De lezing zal in het Nederlands zijn.

Over Olaf Boswijk
Olaf Boswijk is medeoprichter van Valley of the Possible, Refugio for Art & Research in de Chileense Andes, dat tijd en ruimte biedt voor artistiek en wetenschappelijk onderzoek terwijl nieuwe verhalen over de relatie tussen de mens en de rest van de natuurlijke wereld worden verkend. 

Daarvoor reisde hij bijna 3 jaar door Amerika en was hij eigenaar/oprichter van TrouwAmsterdam en De School, twee van de bekendste en meest gerespecteerde clubs voor elektronische muziek en hedendaagse kunst in Amsterdam.  Hij heeft een achtergrond in muziekjournalistiek, evenementenproductie en studeerde Audio Engineering aan het Instituut voor Creatieve Media (SAE). Hij is ook een internationale DJ en maakt zijn eigen podcast genaamd Radio Balthasar. 

  • Refugio for Art & Research is een partner in de Green Art Alliance. Green Art Lab Alliance -gala- is een mycelium-achtig netwerk van kunstorganisaties die bijdragen aan een duurzaam milieu door middel van hun creatieve praktijk. 
    De gezondheid van de planeet heeft het omslagpunt bereikt.  gala is een  internationale en gedecentraliseerde alliantie, opgericht als een manier om de stemmen te versterken van kunstenaars en kunstorganisaties die reageren op de verschillende sociale en milieukwesties die hiervan het gevolg zijn. Zij fungeert als een 'kennisalliantie'; het strategisch delen van middelen, informatie en solidariteit. Sinds 2012 zijn er partners in Europa, Azië en Latijns-Amerika. De alliantie verbindt en versterkt kunstcentra, musea, residenties, kunstcollectieven, activisten en grassroots initiatieven die sterk verankerd zijn in hun lokale gemeenschappen. Hoewel sommigen groot zijn en anderen klein, hebben de partners gemeen dat zij allemaal de kunst zien als een krachtige bron voor sociale en ecologische rechtvaardigheid.

Over Mark Pil
Mark Pil draagt als bedrijfskundige graag bij aan een sterke, duurzame en inclusieve culturele sector. Dat doet hij als projectmanager, interimmer, adviseur, docent en bestuurder. Sinds 2018 is hij zakelijk directeur bij Jakop Ahlbom Company. 

Eerder was hij negen jaar zakelijk directeur van het Amsterdams Kleinkunst Festival en drie jaar zakelijk directeur van Over het IJ Festival. Hij deed adviesopdrachten voor o.a. VSBfonds, Gemeente Amsterdam, Dordrechts Museum en werkte als docent management aan de Reinwardt Academie. Naast zijn werk bij Jakop Ahlbom Company is hij o.a. toezichthouder bij Theater Babel in Rotterdam en het Moving Futures Festival en gastdocent bij de Academie voor Cultuurmanagement. 
Jakop Ahlbom Company zet zich in voor duurzaam en circulair produceren en heeft de ambitie om aan het einde van het komende kunstenplan circulair en klimaatpositief te werken.

Op zondagochtend 8 september spreken Ayra Kip, Natasha Slagtand en Jimmy-Pierre de Graaf. Drie inspirerende en bijzondere rolmodellen die ieder op eigen wijze vormgeven aan hun ondernemerschap in de kunst en het werken met gemeenschappen, kunstenaars en financiers.

De lezing zal in het Nederlands zijn.

Over Ayra Kip

Ayra Kip is schrijver, cultureel curator en fondsenwerver. Samen met haar tweelingzus Ira vormt zij de directie van KIP Republic, een creatief bureau dat zwart cultureel erfgoed belicht aan de hand van multi disciplinaire initiatieven.

KIP Republic is de initiatiefnemer en drijvende kracht achter Free Heri Heri For All, een beweging dat sinds 2020 de herdenking van Slavernij op 1 juli nationaal aandacht brengt met het gratis uitdelen van Heri Heri.

Het is de missie van KIP om verhalen te vertellen die inspireren tot een gesprek en kritische analyses over de tijd waarin we leven vanuit een cultureel diverse blik.

Zij zijn liefhebbers van alles kunst, cultuur en eten, en bouwers van gemeenschappen. 

Over Natascha Slagtand 

Natascha Slagtand is de Rotterdamse zangeres Tasha’s World en co-founder van The House of Knowledge. Stichting House of Knowledge is een muzikaal platform welke zich richt op het begeleiden en ondersteunen van uitzonderlijk talent binnen de performing arts.

Door middel van het aanbieden van individuele en op maat gemaakte ontwikkelingstrajecten helpt House of Knowledge getalenteerde muziek -en dans-acts om zichzelf te professionaliseren en te excelleren binnen hun vakgebied, met als doel het optimaal benutten van hun talent(en) in het beroep van Artiest. House of Knowledge werkt graag samen met (nieuwe) acts die zich laten inspireren door een breed scala aan muzikale invloeden. Kwaliteit, authenticiteit en gretigheid zijn hierbij de belangrijkste kernwoorden.

Over Jimmy-Pierre de Graaf 

Jimmy-Pierre de Graaf is een creatieve duizendpoot: creative producer, strateeg en muzikant. In zijn werk draait het om het zichtbaar maken en versterken van onbekende, maar essentiële creatieve bewegingen en gemeenschappen. Hij wil hiermee de culturele sector en de maatschappij uitdagen en verrijken met nieuwe impulsen die de status quo bevragen en bijdragen aan meer collectiviteit, radicale nieuwsgierigheid en verbinding. 

Hij studeerde Productie Podiumkunsten en behaalde zijn Master Creative Producing aan de AHK. Daarnaast is hij voorzitter van Via Rudolphi Producties, lid van de Raad van Toezicht bij Scapino Ballet Rotterdam en docent in ondernemerschap, development en Fair Practice. Als zakelijk directeur van Ulrike Quade Company en oprichter van zowel het internationale agentschap The Creative Embassy als het creatieve bureau SONSON, opereert hij in verschillende lagen van de culturele sector.

Met SONSON biedt hij een platform voor een nieuwe generatie kunstenaars om hun volledige potentieel te benutten. SONSON is ontstaan vanuit de overtuiging dat de huidige tijd vraagt om nieuwe kaders voor artistieke expressie. Door best practices uit verschillende creatieve sectoren, tradities en disciplines samen te brengen, faciliteert SONSON unieke en vernieuwende artistieke werkpraktijken. 

Archief lezingen collegejaar 2023 - 2024

Op zondagochtend 12 mei spreken Imane Nadif en Guiot Duermeijer. De lezing zal in het Nederlands zijn. 

We gaan in op de veranderingen in het politieke klimaat en de groeiende mate van wij/zij denken in de samenleving. Met de opkomst van extreemrechts, de normalisering van fake news en een groeiende (politieke) polarisatie – wordt eenieder geconfronteerd met denkbeelden die (vaak) niet de onze zijn. Hoe kun je navigeren in een scherper wordend politiek klimaat? En Hoe draag je zorg voor de waardes die je naleeft in relatie tot mensen die andere waardes vertegenwoordigen?

"Waarde gedreven navigeren in een groeiend klimaat van wij/zij denken” 

Imane Nadif (gemeenteraadslid) zet zich in voor een toegankelijke manier van politiek voeren. In haar lezing zoomt ze in op de stad Amsterdam en de wijze waarop zij als gemeenteraadslid probeert om bij te dragen aan het stadsbestuur. Welke uitdagingen ondervindt zij wanneer ze, te midden van een pluriform tableau aan stemmen en perspectieven, vormgeeft aan haar visie voor de stad? 

Guiot Duermeijer vertelt over zijn werk als theatermaker (en als docent). Via zijn projecten wil hij de binnenwerelden van jongeren leren kennen. Hoe navigeren jongeren in een werkelijkheid vol social media, meningen en complottheorieën? Wat hebben zij nodig om trouw te blijven aan zichzelf én verbonden te blijven met de wereld om hen heen? En hoe kan het maken van kunst bijdragen aan het gevoel gezien en gehoord te zijn?

Over Guiot Duermeijer
Guiot Duermeijer is als theatermaker en muzikant een aantal jaar bezig om in verschillende vormen poëtische monologen, muziek en soundscapes samen te laten smelten tot performances en installaties over sociaal-emotionele onderwerpen die spelen onder jongeren.

Naast theatermaker is Guiot Duermeijer ook docent en mentor in het VO en laat hij zich inspireren door groepen jongeren die buiten de norm vallen. 

Zijn werk is te vinden op www.babastiki.nl

Over Imane Nadif
Imane Nadif is gemeenteraadslid namens GroenLinks Amsterdam en fractievoorzitter. Haar portefeuilles zijn: Openbare Orde & Veiligheid, Duurzaamheid, Circulaire Economie, Jongerenwerk, en Aanpak Noord. Imane zet zich in voor een toegankelijke manier van politiek voeren. De voorstellen die zij indient, komen samen met bewoners, organisaties en ondernemers uit de stad tot stand. Op die manier laat zij de stem van alle Amsterdammers in de raad horen. Imane begon in 2018 als gemeenteraadslid voor GroenLinks Amsterdam. Op een breed scala aan portefeuilles heeft zij een intersectionele benadering van de uitdagingen in onze stad. Door breed te kijken naar de kwesties die er in onze samenleving spelen, heeft Imane verschillende voorstellen ingediend zoals het betrekken van de jeugd bij duurzaamheidsbeleid, Community Wealth Building, fair pay voor kunstenaars en klimaatrechtvaardigheid. Naast het raadswerk is ze sinds 2021 ook landelijk partij bestuurslid diversiteit, inclusie en externe relaties, onder haar leiding is het diversiteitsbeleid van GroenLinks opgesteld en gelanceerd.
 

Op zondagochtend 14 april spreekt Leanne Betasamosake Simpson. De lezing zal in het Engels zijn. 

In deze keynote-lezing benadrukt Leanne Betasamosake Simpson de rol van verhalen vertellen als een actieve praktijk om inheemse vormen van kennis op te bouwen en in stand te houden. 

 

“The alternative to extractivism is deep reciprocity. It's respect, it's relationship, it's responsibility, and it's local””

(Simpson 2017: 75)

 

“A resurgence of Indigenous political cultures, governances and nation-building requires generations of Indigenous peoples to grow up intimately and strongly connected to our homelands, immersed in our languages and spiritualities, and embodying our traditions of agency, leadership, decision-making and diplomacy.  

This requires a radical break from state education systems – systems that are primarily designed to produce communities of individuals willing to uphold settler colonialism.  

This talk uses Nishnaabeg stories to advocate for a reclamation of land as pedagogy, both as process and context for Nishnaabeg intelligence, in order to nurture a generation of Indigenous peoples that have the skills, knowledge and values to rebuild our nation according to the word views and values of Nishnaabeg culture."   

De lezing zal een vertoning bevatten van Biidaaban (The Dawn Comes), een stop-motion film van 19 minuten geregisseerd door de multidisciplinaire kunstenares Amanda Strong uit Michif. De korte film, die is gebaseerd op Simpsons korte verhaal "Plight", vertelt het verhaal van een jonge non-binaire inheemse persoon die op pad gaat om esdoornsap te verzamelen in een buitenwijk.

 

Over Leanne Betasamosake Simpson

Leanne Betasamosake Simpson is a renowned Michi Saagiig Nishnaabeg writer, musician, academic and activist who has been widely recognized as one of the most compelling Indigenous voices of her generation. Her work breaks open the intersections between politics, story and song—bringing audiences into a rich and layered world of sound, light, and sovereign creativity. She is a status member of Alderville First Nation in Ontario, Canada. 

Leanne is the author of eight previous books, including As We Have Always Done (2017) and Dancing on Our Turtle’s Back.  Her novel Noopiming: The Cure for White Ladies, which was short-listed for the Dublin Literary Prize and the Governor General’s prize for fiction. Her latest project in collaboration with Robyn Maynard, Rehearsals for Living was short-listed for the Governor Generals prize for non-fiction and is a national best seller.  Leanne’s album Theory of Ice was short- listed for the Polaris Prize and she was the recipient of the Prism Prize’s Willie Dunn award for innovation in video production.”

Op zondagochtend 10 maart spreken Rolando Vázquez Melken enChidumaga Uzoma Orjii. De lezing zal in het Engels zijn. 

In deze keynote-lezing introduceert Dr. Rolando Vazquez Melken zijn decoloniale kritiek op moderniteit en neemt hij ons mee voorbij de veronderstellingen van het moderne binaire paradigma.

 

Welke vormen van begrip kunnen we internaliseren? En hoe kan esthetiek hieraan bijdragen?

 

De Nigeriaanse creatief technoloog en beeldend kunstenaar Chidumaga Uzoma Orji deelt zijn praktijk waarin hij representaties van de samenleving en de geschiedenis observeert en creëert als visuele metaforen die de duizendjarige Nigeriaanse Igbo-culturele context ontleden en postkoloniale identiteitscrises verkennen. 

 

Over Rolando Vázquez Melken

Rolando Vázquez is docent en dekoloniaal denker. Hij wordt regelmatig uitgenodigd om keynotes te geven over dekolonialiteit aan academische en culturele instellingen. Vázquez is momenteel universitair hoofddocent Sociologie en Cluster Chair aan het University College Utrecht. Sinds 2010 leidt hij samen met Walter Mignolo de jaarlijkse Maria Lugones Decolonial Summer School, nu ondergebracht bij het Van Abbemuseum. In 2016 was hij, onder leiding van Gloria Wekker, co-auteur van het rapport "Let's do Diversity" van de Diversiteitscommissie van de Universiteit van Amsterdam. Hij is benoemd tot Adviseur aan de Jan van Eyck Academie voor 2021/2022.

Vázquez' werk plaatst de vraag naar de mogelijkheid van een ethisch leven in de kern van het dekoloniale denken en pleit voor de dekoloniale transformatie van culturele en educatieve instellingen. Zijn meest recente publicatie is "Vistas of Modernity: Decolonial aesthesis and the End of the Contemporary" (Mondriaan Fonds 2020).

Over Chidumaga Uzoma Orji

Chidumaga Uzoma Orji is een creatief technoloog en beeldend kunstenaar, geboren en woonachtig in Nigeria. Hij heeft zijn werk tentoongesteld op Here, There, Everywhere Format Festival (2021), CultureHub ReFest (2020) en Lagos Photo Festival (2019). Met zijn werk is hij geïnteresseerd in het observeren en creëren van representaties van de samenleving en van de geschiedenis als visuele metaforen die de duizendjarige Nigeriaanse culturele context van Igbo ontleden en postkoloniale identiteitscrises verkennen door te onderzoeken hoe digitale technologieën kunnen worden gebruikt als hulpmiddelen om toegang te krijgen tot ancestral truths in het heden.

Op zondagochtend 11 februari spreken Fenneke Wekker en Avni Sethi

“Hoe kunnen sociale of artistieke interventies bijdragen aan het creëren van saamhorigheid in en tussen gemeenschappen?”

Over Fenneke Wekker

“De carrière van Fenneke Wekker kenmerkt zich door een samenspel tussen kunst, maatschappelijk engagement, sociaalwetenschappelijk onderzoek en leiderschap.

Van 2018 tot 2022 werkte Fenneke als Hoofd Academische Zaken van het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS/KNAW). Sindsdien werkt zij weer als freelancer, met een focus op sociaal activistische-artistieke projecten en onderzoekswerk. Daarnaast werkt zij één dag per week als docent onderzoek aan de master Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Tot eind januari 2024 speelt haar non-fictie toneelstuk Verloren Onschuld, met en over gedupeerden van het Toeslagenschandaal, bij het Rotterdams Wijktheater. In mei 2024 gaat het vervolg, Verloren Jeugd, in premiere. Hierin wordt het drama blootgelegd van de 78.000 gedupeerde kinderen die sinds 2005 in Nederland konden opgroeien in de meest bittere armoede.

Over Avni Sethi

Avni Sethi is an interdisciplinary practitioner, whose primary concerns lie between cultures of violence, memory, space, and the body. Throughout her work, Avni creates spaces of radical inclusion, holding a true belief in the importance of the arts for societies to be able to flourish, especially in a reality where political dynamics are making this an increasingly difficult, and sometimes dangerous, path to tread.

In 2013, Avni founded the Conflictorium—a Museum of Conflict—which has since been home to diverse critical explorations on conflict transformation and art practice. She is an advocate of the potential of small museums as a holding space for social justice processes and the necessity of building care-based ecosystems. Avni also opened Mehnat Manzil, a Museum of Work that focuses on informal labour and migration, and the Ordo Performance Collaboratory, a studio space that focuses on performance-based experimentations. Her performance practice foregrounds sites of contested narratives. She lives and works in Ahmedabad, India.

Op zondagochtend 12 november vertelt Jeanne van Heeswijk over gemeenschapszin en diverse vormen van collectiviteit onder andere in het Wallengebied. Daar doet zij sinds 2020 onderzoek op uitnodiging van de Oude Kerk voor haar project ‘It’s OK...’. De lezing zal in het Engels zijn. 

Jeanne van Heeswijk is een kunstenaar die de creatie van dynamische en gediversifieerde publieke ruimtes faciliteert om "het lokale te radicaliseren".  In haar meerjarige community projecten stelt ze de autonomie van kunst ter discussie door performatieve acties, discussies en andere vormen van organisatie en pedagogie te combineren om gemeenschappen te ondersteunen om hun eigen toekomst in handen te nemen. 

Aline Hernandez en Marianna Takou komen vertellen over hun betrokkenheid bij Arts Collaboratory en bij Casco Art Institute en hoe het netwerk het instituut beïnvloedt en vice versa.

Marianna en Aline zullen hun ervaringen met Arts Collaboratory en Casco Art Institute uiteenzetten in een presentatie van een klein uur, waarna Elke Uitentuis een Q&A zal modereren. Daarna zullen de bezoekers een aantal vragen meekrijgen waar ze onderling in kleine groepjes mee aan de slag kunnen, om de antwoorden vervolgens in gezamenlijkheid te bespreken.

Arts Collaboratory werd in 2007 opgericht door Stichting DOEN en Hivos, als platform voor kennisuitwisseling tussen kunstinitiatieven in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. Het doel was om het groeiende aantal artistieke organisaties te ondersteunen en om de verbindingen tussen deze initiatieven te versterken. Vanaf 2013 kwam de focus van Arts Collaboratory te liggen op het promoten van duurzame, collaboratieve en open beeldende kunstpraktijken die bijdragen aan sociale innovatie en die de nadruk leggen op het opbouwen van translokale gemeenschappen. Van hieruit werden drieëntwintig deelnemende organisaties geselecteerd om de kern van de gemeenschap te vormen. Om het delen van kennis en het opbouwen van relaties binnen het netwerk beter te faciliteren, zijn DOEN en Hivos toen een samenwerking aangegaan met de kunstorganisatie Casco Art Institute in Utrecht. Casco Art Institute heeft dus mede vorm gegeven aan Arts Collaboratory, maar andersom is de invloed ook niet gering.

Casco Art Institute: Werken voor de Commons.Casco Art Institute stelt rechtvaardigere manieren voor om samen te leven door kunst te beoefenen en de commons te koesteren. Door co-exploratie en studie met collectieve kunstprojecten, maar ook door organisatorische experimenten, groeien onze projecten door het stellen van kritische vragen en het beoefenen van radicale verbeelding – het vormen van een gemeenschap en het genereren van kunst en kennis als gemeenschappelijke hulpbronnen.

Sprekers

Aline Hernandez is curator bij Casco Art Institute: Working for the Commons in Utrecht, Nederland. Momenteel voert ze een door SGSAH gefinancierd doctoraat uit, waarin kwesties rond prestaties en performativiteit in archieven en tegenarchieven van (trans)gendergeweld in Mexico worden onderzocht. Hernández heeft een MA in Media-, Kunst- en Performance Studies van de Universiteit Utrecht met een specialisatie in Genderstudies. Ze is lid van de door kunstenaars/activisten geleide coöperatie Cráter Invertido en van het translokale ecosysteem Arts Collaboratory.

Marianna Takou is producent, organisator en onderzoeker bij Casco Art Institute: Working for the Commons. Ze maakte voor het eerst deel uit van het ecosysteem van Casco als vrijwilliger in 2013. Sinds 2019 werkt ze als onderdeel van het team aan verschillende aspecten van Casco's activiteiten en is ze lid van het Arts Collaboratory netwerk. Haar onderzoeksinteresses richten zich op feministische en queer praktijken in mobiliteit, migratie, de commons en de degrowth beweging.

 

KIP Republic is een in Amsterdam en New York gevestigd agentschap, opgericht door de tweelingzussen Ira & Ayra Kip in 2018.

Wij zijn storytellers, producerend en curerend van culturele kunstprojecten en evenementen, waarmee we het gesprek opzoeken, kritisch analyseren, communities opbouwen en .... dope kunst maken!

Wij werken samen met kunstenaars, artistiek- en cultureel leiders, change makers en communities als de onze. We ontwerpen een culturele scene welke rechtvaardig, uitdagend en opwindend is. Je vindt ons in Amsterdam, aan de andere kant van het water in New York, of thuis in de Caribbean.

Ira Kip vertelt ons deze ochtend meer over KIP Republic, de organisatie en de achtergronden.

Eerdere sprekers waren: Cees Debets, Vanja Rukavina, Shamira Raphaëla, Beri Shalmashi, Alex van Stipriaan, Tirzo Martha, Kevin de Randamie, Marie Beauchamps, Aylin Kuryel, Prof. Dr. Enno Masurel, Evi Swinnen, Ira Kip, Sanne Oorthuizen, Jens Kimmel, Aqui Tami, Shukri Lawrence, Mauricio Lima, Elke Uitentuis, Dré Uhrhahn, Anouk Nuyens, Halil Karaslaan, Raki Ap, Tolin Alexander, Eva Meijer, Laura Cull Ó Moaoilearca, Juha van ‘t Zelfde, Marjan Minnesma, Mohamed Mahdy, Jeanne van Heeswijk, Josien Pieterse, Yazan Khalili, Chihiro Geuzebroek, Raul Balai, Orwa Nyrabia, Marie-Anne Leuty, Sumi Anjuman, Vincent de Rooij, Sheila Lewandowski, Aminata Cairo, Sunday Ozegbe Obiajulu ‘Valu’, Faye Ndeye Penda ‘Mamy Victory’, Sarah Vos, Louise Boelens, Bogomir Doringer, Hidde de Vries, Richard Soesanna, Fallery Monk en Saskia de Wildt.

Delen
 

Meld je hier aan voor onze lezingen

 

Kom meer te weten over de volgende lezing

op zondag 12 oktober