Educatief Platform

De SNDO biedt een educatief platform voor kunstenaars die hun professionele praktijk willen ontwikkelen en willen werken op het gebied van choreografie, dans en performance. Het programma stimuleert experiment en kritische reflectie en begeleidt studenten om hun eigen artistieke praktijk te ontwikkelen en bij te dragen aan de ontwikkeling van het dansveld in het algemeen. De SNDO biedt een fulltime vierjarige studie aan die opleidt tot bachelor in choreografie. 

De internationale reputatie van SNDO, het zorgvuldig samengestelde programma en de rijke kring van studenten en alumni blijven bijdragen aan de ontwikkeling, vernieuwing, uitdaging en verbreding van de gangbare manieren van denken over choreografie en het maken van (dans)voorstellingen.

Actieve dialoog

Naast het reguliere onderwijs biedt de SNDO een actieve maatschappelijke dialoog over actuele thema's en politieke ontwikkelingen in het werkveld, het onderwijs en de samenleving. Dit gebeurt onder meer door het stimuleren en initiëren van nieuwe ontwikkelingen en onderzoek op het gebied van dans en performance, het aanbieden van intensieve cursussen en symposia, of het incidenteel produceren van inhoudelijke artikelen die kunnen bijdragen aan verdere ontwikkeling in het werkveld. 

De SNDO heefteenaantalconferentiesen workshops georganiseerd: Conversations on Choreography (maart 1999), Bodies of Influence (juni 1996), The Connected Body (augustus 1994), The Absent Body (2008), The Diva Body (2009), Body & Spirit (2010), Social Choreography (2011), On Consent in Dance and Performance (2018) en Activism, Art And Education - A Week With Angela Davis (2018). Daarnaast nodigt de SNDO regelmatig docenten uit in het kader van de Artist in Residence programma's aan de ATD. 


SNDO heeft een internationale reputatie opgebouwd en er zijn studenten uit de meest uiteenlopende delen van de wereld uit meer dan veertig verschillende landen. De staf en (gast)kunstenaars en docenten zijn zowel van Nederlandse als internationale afkomst. De lessen worden in het Engels aangeboden. 


De SNDO werkt samen met een aantal plaatselijke en internationale organisaties op het gebied van dans, performance, beeldende kunst en educatie. De opleiding heeft relaties met Theater Frascati, Veem House for Performance, Stedelijk Museum Amsterdam, If I Can't Dance I Don't Want To Be Part of YourRevolution, Dansmakers, Jacuzzi, ISO Amsterdam, Sandberg Institute - Studio forImmediateSpaces, de afdeling Graphic Design van de Gerrit Rietveld Academie allemaal gevestigd in Amsterdam. 


Ook op internationaal niveau onderhoudt de SNDO verschillende samenwerkingsverbanden met Uferstudios Berlin, PAF - St ErmeOutre et Ramecourt, MA Choreographyand Performance - Giessen, CND Paris, om er maar een paar te noemen. 


Zoals elke onderwijsinstelling wordt SNDO verder gekenmerkt en versterkt door het werk van haar alumni. Het veertigjarige opleidingstraject heeft veel choreografen, performancemakers, dansers en docenten het internationale veld in geleid. 


De SNDO is onderdeel van de Academie voor Theater en Dans (ATD) van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en geaccrediteerd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

In the words of others

Due to the raise of interdisciplinary choreography, the validation of the body after a long period of its dismissal, dance regaining momentum after its facultative exhaustion as a mode of resistance to commoditization, the notions of movement inspiring activist philosophy, the emergence of neo-materialistic choreographic approaches that reject dualisms between nature and culture, subject and object, for these and many other tendencies too many to here innumerate, one can no longer rely on a consensus regarding what choreography can either include or exclude. 

To direct a school of choreography within such an ocean of possibilities and desires (immanent to the market pressures that so many artists understandably wish to resist), asks for the ability to apprehend and discern from today’s diversity what needs to be elected to be included in a study programme that substantiates and precipitates the future of this discipline, so this can perform in all its significance.

At SNDO today this is done in a dialogical and analytical manner operating at the interstice between the reality of the school and the one outside as a single continuum. 

The programme is crafted in a sensitive and fazed manner informed by the visions of the teachers, students, alumni and the transformations in the field. The curriculum constitutive of SNDO is being placed on the table and debated upon. Connections between different pedagogical approaches are traced and alterations are gradually implemented in the programme. The notions of embodiment, movement, race, and gender between others are being discussed in relation to the overall programme. 

Focusing pragmatically in what needs to be prolonged or restructured resisting the path of homogenization, the school is directed as a multichannel composition that expands in diverse directions and speeds. 

A friend once told me “If you know what to do, just do it. If you don’t know what to do, go to school.”

His remark echoed through my head after I realized my long standing dream of being a dancer was just that, an uninspired dream. I didn't want to be a tool for a creator, I wanted to create. That is as far as my epiphany went. What I needed was a place, not only to nurture my own creativity, but to diversify my ideas of art. SNDO became that place, they supplied a comprehensive guide to the staggering variety of disciplines and creative avenues one can delve into and draw from.

As a fledgling artist the art scene can seem elitist and difficult to get into. The impression was that the world isn't pleased to see you, you aren't needed, nor included or appreciated. Even if your work is commendable, exposure is not easy to come by, curators won’t know you exist. SNDO is an invaluable resource to an artist, not only do they provide a sense of belonging and no small amount of encouragement, but, perhaps more importantly, they provide opportunity, contacts, and great venues with a real audience.

My own direction was a bit divorced from the norm. I had become fascinated with film and documentary. I doubt another institution would have permitted interests that did not line up with their curriculum. However there was always a place at SNDO for my ideas and work to be conceptually aggrandized and professionally performed. SNDO is a place to develop your style, they support, they help you to trust your instincts, follow your vision, and consider options you might not have even heard of. My time at SNDO has awarded me with committed mentors, engaging guest lecturers, talented peers and a deep sense of respect, as SNDO treats you not as a student, but as an artist.

Contact

Evelien van de Sanden, SNDO opleidingsasecretariaat
evelien.vandesanden@ahk.nl
 

Delen