Bewegen als poëzie
Interview met Eliza Vigoren en Edward Cooley
“Het klinkt misschien wat corny”, zegt Eliza Vigoren, maar het dansen van het tweede deel van Sir Kenneth MacMillans Concerto was voor haar en partner Edward Cooley “een absoluut magische ervaring”. Edward: “Je weet dat zoveel geweldige dansers deze pas de deux eerder hebben gedanst, dus ik voelde mij echt een geluksvogel dat ik dit mocht doen, en dan ook nog eens met een fantastische partner als Eliza.” Eliza: “Het is zo’n prachtig duet en voordat wij het leerden, had ik op video al diverse uitvoeringen van Royal Ballet-solisten bekeken en dat alleen al was zó inspirerend.” Edward: “En om MacMillans choreografie dan op het grote toneel van Nationale Opera & Ballet te mogen uitvoeren, met live begeleiding door Het Balletorkest… mooier kan bijna niet. Ook omdat de dans echt zó betoverend mooi matchte met de muziek.”
Innerlijk grinniken

Eliza Vigoren, foto: Jan Willem Kaldenbach
Eliza en Edward (beiden 19 jaar) leerden MacMillans choreografie afgelopen voorjaar van repetitor en choreologist Edd Mitton, verbonden aan het Brits-Amerikaanse Yorke Dance Project. Edward: “Een flink uitdagend repetitieproces, want Concerto vraagt om een enorme stamina en de pas de deux bevat veel bijzondere lifts, die voor Eliza natuurlijk ook comfortabel moeten aanvoelen.” Eliza: “De aanwijzingen van Edd waren heel gedetailleerd, maar hij moedigde ons ook enorm aan. Hij zei dat we moesten bewegen als poëzie en dat de bewegingen tegelijkertijd natuurlijk moesten aanvoelen.” Edward: “De passen blijven uiteraard gelijk, maar we kregen wel alle vrijheid om te experimenteren met hóe we ze uitvoerden, om de choreografie op die manier echt eigen te maken.” Eliza: “We voelden beiden zóveel passie voor deze pas de deux, dat we er met z’n tweeën echt ingedoken zijn.” Edward: “Beide voorstellingen van Dansers (de eindejaarsproductie van de Nationale Balletacademie – red.) waren heel speciaal, maar wel anders. Dat zit ’m in kleine nuances, in dingen die net even anders voelen in je lijf. Wat wel apart was: op beide avonden liet iemand in het publiek op exact hetzelfde moment in het duet iets vallen. Ik moest daar innerlijk wel even om grinniken.”
Allegro Brillante

Edward Cooley, foto: Jan Willem Kaldenbach
Sinds hun afstuderen, afgelopen zomer, zijn de twee verbonden aan de Junior Company van Het Nationale Ballet. Edward: “Het is in één woord ongelooflijk. Ik ben echt alleen maar aan het genieten.” Eliza: “Het feit dat we als studenten al diverse keren meewerkten aan producties van Het Nationale Ballet, maakt de transitie ook makkelijker. We dansen nu wel heel veel meer, maar dat is natuurlijk ook precies wat we graag willen.”
Beiden vertolken ze momenteel verschillende rollen in Rudi van Dantzigs Romeo en Julia en overdag werken ze aan de balletten van het eigen tourneeprogramma van de Junior Company, dat begin 2026 in première gaat. Eliza: “Behalve in nieuwe creaties van Joshua Junker, Arielle Smith en – voor Edward – Mthuthuzeli November zijn wij samen ook gecast als het solistenkoppel in George Balanchines Allegro Brillante, dat qua snelheid en stamina echt next level is.” Edward: “Het is zo enorm pittig. Voorlopig is mijn uitdaging dan ook vooral: er doorheen zien te komen. Maar Tsjaikovski’s prachtige muziek maakt heel veel goed.”
Dansersfondsgala

Duet uit 'Concerto', foto: Altin Kaftira
Voordat dit tourneeprogramma, Ballet Bubbles, van start gaat, vertolken ze op 24 november opnieuw de pas de deux uit Concerto, tijdens het Nederlands Balletgala van Dansersfonds ’79. Eliza: “Vorig jaar woonde ik het gala bij en het was heel bijzonder om op één avond dansers van zoveel verschillende Nederlandse gezelschappen te zien.” Edward: “Ieder met zijn of haar eigen stijl. Geweldig om daar nu zelf deel van uit te mogen maken. Daar leer je als jonge danser zóveel van. En dat we het duet uit Concerto daarbij opnieuw mogen uitvoeren, is natuurlijk ook heel fijn. Het zit nu zo in onze lichamen.” Eliza: “En wat ook heel fijn is: als we het hele ballet dansen dan moet ik mij tijdens de pas de deux nog een beetje inhouden voor het explosieve derde deel, maar nu we alleen het duet dansen, kan ik volledig losgaan.”
