Ontwikkeling & begeleiding
Je ontwikkelt je tot een docent, danser en maker die dans stijloverstijgend benadert. De basistraining van de opleiding Docent Dans bestaat uit ritmisch-dynamische dansvormen waardoor je een ‘multiple body en multiple mind’ ontwikkelt. Door artistiek onderzoek en artistieke projecten met medestudenten ontwikkel je, in de eerst twee studiejaren, een samenhangende artistieke visie. Vervolgens werk je in de laatste twee studiejaren ook met dansliefhebbers in het buitenschoolse werkveld.
Competenties
De vakbekwaamheid van de dansdocent is landelijk vastgelegd in vijf competentiedomeinen: artistiek, pedagogisch en didactisch, interpersoonlijk, omgevingsgericht en kritische reflectief. Je ontwikkelt de competenties binnen de vijf pijlers van het curriculum.
Een ritmisch–dynamische basistraining waarin studenten dansvaardigheden en uithoudingsvermogen ontwikkelen.
Ontwikkeling van bewegings- en performance onderzoek. Er is speciaal aandacht voor African aesthetics in contemporary dance, urban experimental bewegingsonderzoek, somatic movement, experiential anatomy, Laban Movement Analyses en licht-, geluid- en videotechniek.
Ontwikkeling van uitvoerende en choreografische vaardigheden. Je besteedt ook aandacht aan de productionele kanten van een choreografie of programma.
Ontwikkeling van pedagogische en didactische vaardigheden en visie in verschillende community contexten, zowel binnen- als buitenschools.
Ontwikkeling van de onderzoeks- en schrijfvaardigheden. Je onderzoekt (trans)culturele contexten en geschiedenissen van dans en kunst, pedagogiek en didactiek.
Aanvullend onderwijs en vrije studieruimte
- Studiebegeleiding en coaching
- Keuzemodules; o.a. house, hiphop, Gaga techniek en klassiek ballet.
- Individueel (artistiek) onderzoek
Stage
Stages nemen binnen de opleiding een belangrijke plaats in; kennismaking met de dagelijkse praktijk en oefening als docent en dansmaker zijn van essentieel belang voor het totale leerproces. Je oefent als docent en dansmaker in interne en externe stages in het eerste en tweede leerjaar en tijdens externe stages in het derde leerjaar en de afstudeerfase.
Begeleiding
Zoals op alle dansopleidingen van de Academie voor Theater en Dans worden studenten intensief begeleid. In alle studiejaren wordt een vast uur voor studiebegeleiding door een jaarmentor in het rooster opgenomen. Daarnaast is er coaching in jaar twee en drie van de opleiding. Op deze manier zorgen we voor de optimale studievoortgang van de student.
Docenten en medewerkers
Kernteam
Damar Lamers (artistiek leider)
Melvin Fraenk (studiebegeleider DD1)
Jelle van der Leest (studiebegeleider DD2)
Ingeborg Nijboer (studiebegeleider DD3)
Enero Moestalam (studiebegeleider DD4)
Lot Siebe
Lisa Doolaard
Docenten van de opleiding Docent Dans zijn werkzaam in het Nederlandse en internationale werkveld van de artistieke en sociaal-artistieke dans. Zij combineren het docentschap op de ATD met werkzaamheden bij instellingen voor talentontwikkeling, community dans, uitvoerende dans. Of ze geven danslessen op dansscholen en in het basis- en voortgezet onderwijs.