Eindvoorstelling 5 o’clock class: Hoe dans je de Chinese filosofie?

Dit jaar pakt 5 O’Clock Class met haar eindejaarsvoorstellingen dubbel uit. Voor het eerst staat de vooropleiding hedendaagse dans met een grootschalige productie in de Meervaart. Later volgen twee intieme, interactieve optredens in het Bijlmer Parktheater.

‘Het bruist er lekker. En daar waar het bruist, daar wil je zijn’, zegt Rahana Oemed, over de kans om dit jaar met de 5 O’Clock Class voor het eerst op te treden in De Meervaart in Amsterdam-Osdorp. ‘Het is een theater waar heel veel aan talentontwikkeling wordt gedaan. Studio West, dat educatieprojecten voor jongeren organiseert, zit er, muziekcentrum Aslan treedt er op, net als de Junior Company van Het Nationale Ballet. Het is geweldig om als 5 O’Clock Class in een dergelijk groot en goed geoutilleerd theater te kunnen dansen. En door onze vleugels naar een ander stadsdeel uit te strekken, bereiken we ook weer nieuw publiek.’
Oemed leidt sinds 2015 samen met Percy Kruythoff de 5 O’Clock Class en de ambities van het tweetal om van hun opleiding ‘de beste vooropleiding voor hedendaagse dans in Nederland’ te maken zijn groot. Kruythoff: ‘We werken tegenwoordig onder meer samen met Nederlands Dans Theater Educatief en met een van de belangrijkste urbandance-organisaties van ons land: Summerdance Forever. Door deze laatste samenwerking hebben wij nu ook de kans om – naast onze gebruikelijke voorstellingen in het Bijlmer Parktheater – in De Meervaart neer te strijken.’

Urban-kids
Hun Meervaart-debuut, dat de titel ‘5’ draagt, moet een grootschalig spektakel worden. ‘Geen verzameling van losse choreografieën, zoals tot nu toe meestal het geval was bij onze voorstellingen, maar één doorlopende productie.’ In totaal staan straks maar liefst zo’n 135 jonge dansers op het podium, omdat de 5 O’Clockers in ‘5’ samenwerken met de jonge urban-dansers van de Mind, Body & Soul School of Art. Kruythoff: ‘Voor die urban-kids is dit een verrijkende ervaring, maar ook voor onze leerlingen: ze leren zóveel van elkaars stijlen.’

Oosterse geneeskunde
De titel ‘5’ is natuurlijk een verwijzing naar de 5 O’Clock Class, maar ook naar het overkoepelende thema van de voorstelling. Oemed: ‘We hebben ons laten inspireren door de vijf elementen volgens de traditionele Chinese filosofie, zoals de Oosterse geneeskunde en de Feng Shui ze nog steeds hanteert: hout, vuur, aarde, metaal en water.’ Kruythoff: ‘Binnen die vijf elementen zijn weer allerlei, elkaar vaak tegenwerkende, krachten actief, zoals creatie en destructie, belediging en overreageren. Ook die hebben we als inspiratiebron gebruikt.’
Oemed: ‘In elk dansstuk zie je een of meer van de vijf elementen opduiken. En ja, dat geldt ook voor de al bestaande choreografieën die onderdeel van de voorstelling zijn. Je staat er normaal niet zo bij stil, maar een stuk als Sombra (gemaakt door Oemed – red.) is bijvoorbeeld heel erg verbonden met metaal, terwijl van Percy’s The New Shit het vuur afspat.’ Kruythoff: ‘Vijf danseressen symboliseren de vijf elementen. De natuur staat voorop in de voorstelling, en’, zegt hij lachend, ‘het zijn toch vooral vrouwen die de kracht en wijsheid hebben om daar op een goede manier mee om te gaan.’

Sámen beter worden
Het optreden in De Meervaart is als het ware een proef, zeggen Oemed en Kruythoff. ‘We hopen er voortaan jaarlijks op te treden. Dus de druk is groot!’ Tot nu toe trad de 5 O’Clock Class door het jaar heen ook op in het Bijlmer Parktheater in Amsterdam-Zuidoost. Aan die samenwerking komt dit jaar een einde. Oemed: ‘Dat is het gevolg van subsidiebezuinigingen bij Stadsdeel Zuidoost. Heel verdrietig natuurlijk, want we hebben een lange en mooie geschiedenis met het theater. Maar het stimuleert ons ook nieuwe kansen te zoeken om ons als opleiding te profileren.’
In juni en december is de 5 O’Clock Class nog wel te zien in het Bijlmer Parktheater. Voor de junivoorstellingen wordt nog hard gewerkt aan het concept. Oemed: ‘Zeker is dat het een heel ander soort voorstelling wordt. Kruythoff: ‘Juist heel intiem én voor het eerst interactief. Als toeschouwer kíjk je niet alleen naar de voorstelling, je bent er onderdeel van.’

Geen ellebogenwerk
De twee benadrukken hoe belangrijk in beide producties de input van de 5 O’Clockers zelf is en steken nog even de loftrompet over hun pupillen. Oemed: ‘Het mooie is: ze zijn echt sámen. Bij de 5 O’Clock Class zie je geen ellebogenwerk. De jongeren helpen elkaar, steunen elkaar. Ze willen sámen beter worden. Het is hún energie, hún harde werken, hún zó graag willen, waardoor er zoveel met hen mogelijk is.’ Kruythoff: ‘We reiken ze iets aan, maar vervolgens nemen zij het over. Ze geven elkaar feedback, stimuleren elkaar, en doen dat met een ongelooflijk respect voor elkaar. Écht bijzonder om te zien. Zeker in deze tijd.’

tekst: Astrid van Leeuwen

Delen