Droomlogica met pubermeiden
Wil je dansen op een technofeest met ‘theatrale interventies’? Of neem je liever een kijkje in de binnenwereld van drie pubermeiden? Het kan allemaal op Take Off, het jaarlijkse festival met werk van afstudeerders van de Opleiding Theaterdocent. Medeorganisator en maker Diede Daalman (24): ‘Het raakte me hoe slim en gevoelig die meiden waren.’
Je organiseert met medeafstudeerders van de Opleiding Theaterdocent het Take Off Festival 2018. Waarom?
‘Op dit festival presenteren wij ons gezamenlijk als afstuderende theatermakers en -docenten. Dit jaar is het thema ‘Inside Out’. Ik organiseer het samen met Rachel Schuit, Nina Certyn en Nina Haanappel. Ik richt me op de programmering en vormgeving van het festival.’
Welke voorstellingen zien we van jou?
‘Mijn afstudeervoorstelling Vers (10+) opent het festival. Daarnaast geef ik het eindfeest theatraal vorm door een voorstelling te hernemen die ik vorig jaar maakte: Alles over iets en dingen en niets. Die voorstelling gaat over een groepje twintigers dat op een technofeest zoekt naar een samenzijn. Ik heb de voorstelling bewerkt tot een feest met theatrale interventies.’
Voor je afstudeervoorstelling Vers werkte je met pubermeiden …
‘Klopt, Vers wordt gespeeld door drie meiden van twaalf, veertien en zestien jaar. Zij verbeelden hun binnenwereld. Als toeschouwer krijg je ongevraagd toegang tot die wereld: je ziet allerlei gedachtes en gevoelens die er leven. De meiden zien het publiek ook en spreken je als toeschouwer direct aan. Hoe zie je als toeschouwer deze meiden, maar vooral: hoe zien die meiden jou als toeschouwer? Naast de drie meiden spelen een meisje van acht en een groep volwassenen mee. Zij staan voor de twee werelden waar de tienermeiden geen onderdeel van zijn.’
Hoe kwam je erbij om met de doelgroep pubers te werken?
‘In het Amsterdamse Bostheater maakte ik afgelopen zomer samen met mijn klasgenoot Rachel Schuit als onderdeel van ons afstuderen de jongerenvoorstelling I’ve got the power. In de spelersgroep zaten een paar tienermeiden die me opvielen. Het raakte me hoe slim en gevoelig ze waren en hoe onhandig nog met hun eigen lichaam. Ik besloot dat ik met hen door wilde werken en een voorstelling wilde maken over lichaam en hoofd, over kind en volwassene zijn en alles wat daartussen valt.’
Wat was voor jou de grootste uitdaging?
‘Deze voorstelling was voor mij een onderzoek in het werken op een hele associatieve manier. Een grote uitdaging was: hoe geef je richting aan deze associaties? In hoeverre is er toch een sturende verhaallijn nodig? Hoeveel moet ik open laten?’
Word je als kijker zélf weer puber?
‘Wie weet! De voorstelling gaat over hoe je overspoeld kunt worden door gedachtes en emoties, door innerlijke conflicten. Over hoe je lichaam en hoofd samen kunnen gaan, of elkaar juist in de weg zitten. Over groeien. Over al dan niet gezien zijn, kijken en bekeken worden. Over ergens onderdeel van zijn of juist nog niet. Puberthema’s misschien, maar volgens mij gelden ze voor ons allemaal. Ik wil het liefst dat je als kijker de voorstelling heel associatief ervaart. Niet anekdotisch, maar met een soort droomlogica.’
TAKE OFF FESTIVAL
Afstudeerfestival van opleiding Theaterdocent
9 juni,
Studio’s, Academie voor Theater en Dans, Amsterdam
tekst: Petra Boers