Van hedendaags Afrikaans tot duister komisch

Artistiek leider Angela Linssen over de eindvoorstelling Bold in Motion

Een avond met vier knetterende smaken. Laat al je zintuigen prikkelen tijdens de jaarlijkse eindvoorstelling Bold in Motion van de Opleiding Moderne Theaterdans. Artistiek leider Angela Linssen: ‘Het is het toetje van het jaar.’

‘Het gewone curriculum is afgerond: anatomie, muziek, dansgeschiedenis, achter alle gewone lessen zetten we een punt’, vertelt artistiek leider Angela Linssen. ‘Wat rest zijn zes weken repetitie met in de ochtend nog een enkel uurtje bewegingsles.’  

Uit de comfortzone
Het eerste jaar gaat aan de slag met Serge Arthur DODO, choreograaf en danser uit Ivoorkust. Met zijn gezelschap King’ Art maakt hij hedendaagse Afrikaanse dans, en beweegt hij zich op het internationale toneel. De wortels van zijn danscarrière liggen op straat; voordat hij naar de dansacademie ging won hij verscheidene wedstrijden in urban dance. Linssen: ‘Het is prachtig om te zien hoe hij de studenten uit hun comfortzone lokt. “They are becoming more African”, verzekerde DODO me laatst.’

Absurd
Het tweede jaar werkt met de Fransman Antonin Comestaz, die tegenwoordig in Den Haag werkt en woont. Klassiek geschoold aan de Paris Opera Ballet School danste hij onder andere bij het Tanz Theater Munchen en het Scapino Ballet. Sinds 2013 maakt hij zijn eigen werk; heldere, scherp gemonteerde choreografieën, die absurd en duister komisch zijn. Met zijn laatste stuk Surface Image won hij onlangs de BNG Dansprijs. Dit jaar maakte hij het trio Vacuum Garden bij Conny Jansen Danst.  

Octopus-traagheid
Het derde jaar wordt begeleid door de Vlaamse choreograaf Astrid Boons. Linssen: ‘Haar nieuwste duet Vestige is enorm intrigerend, de dansers maken orgaanachtige bewegingen, waarbij zij veranderen in fysieke sculpturen. Ik kijk niet meer naar mensen, maar ik zie wel leven. Dans met een octopusachtige traagheid, die vanuit lange improvisaties ontstaat.’ Astrid Boons danst vanaf haar negentiende, eerst bij choreografe Krisztina de Châtel, toen bij NDT II en daarna bij Göteborgs Operans Danskompani in Zweden. Met haar duet Rhizoma won ze in 2017 de BNG Dansprijs.

Tripachtig
Net als andere jaren maakt het derde jaar twee voorstellingen, alleen is de groep voor het eerst niet opgesplitst. Linssen: ‘Omdat er zoveel studenten op stage zijn, bleven er maar zeven mensen over. Ik legde het dilemma voor aan Astrid Boons. Zij zei: “Als danser zou ik het wel weten, ik zou in beide voorstellingen willen staan.” We hebben besloten dat iedereen met beide choreografen in zee gaat. Met een stevige lunchpauze tussendoor wordt er in de ochtend met de een en ’s middags tot zes uur met de ander gewerkt.’  

Die ‘ander’ is niemand minder dan Daniele Ninarello, Italiaans danser en choreograaf. Hij studeerde af aan de Rotterdamse dansacademie en danste onder andere bij en Felix Ruckert en Bruno Listopad. Sinds 2007 doet hij zijn eigen choreografisch onderzoek, in 2013 richtte hij zijn eigen danscompagnie op. Ninarello maakt conceptuele voorstellingen, waarin dans en muziek vaak gelijkwaardig zijn. Zijn werk is theatraal in kostuums en vormgeving, tripachtig in de stroom van beweging en de continue bedding van geluid.  

Meesmullen
Linssen: ‘We leiden onze studenten op tot co-creërende dansers. Deze laatste zes weken komen het dichtst bij de professionele realiteit. Ik zie hoe ze er met overgave hun tanden in zetten. Kom dus meesmullen en laat je overdonderen door vier totaal verschillende voorstellingen, samengebald tot Bold in Motion: een prachtige avond theaterdans.’


Bold in Motion

eindvoorstelling Moderne Theaterdans (MTD)
choreografie: Serge Arthur DODO, Antonin Comestaz, Astrid Boons, Daniele Ninarello
13 t/m 16 juni,
Danstheater, Amsterdam
26 en 27 juni,
Korzo, Prinsestraat 42, Den Haag
 
tekst: Hester van Hasselt

 


 

 

 



Delen