Zora de Vos

Zora de Vos

Zora de Vos (30) richt zich als theatermaker, -docent en performer op het creëren van interdisciplinair werk, waarin livemuziek een onmisbare rol heeft. Ze zoekt graag naar cross-over kunstvormen die zich tussen theater, concert en film in bewegen.

Ze is gefascineerd door hoe de mens zich verhoudt tot macht, dit leidt tot uitsluiting en hoe de geschiedenis zich herhaalt.


Zora maakte de muziektheaterfilm EEN CALIGULA. Een mix van trompet klanken, toneelteksten uit Caligula, Bulgaarse koorzang en door spelers gecreëerd materiaal. Daarop volgde de muziektheaterproductie BUREAU DER BESCHERMING, vol ritmische teksten en dromerige muziek. Een ode aan de verbeelding in een wereld vol regels. Voor de korte film HELENA/GÜL deed ze de regie, muziek en zang. Een nieuwe tragedie over het vrouwenlot rondom gearrangeerde huwelijken. 


Zora studeerde aan de opleidingen ITS DNA, de Amsterdamse Toneel- en Kleinkunst Academie en studeerde in 2021 af als theatermaker- en docent aan de AHK.

 

| muziektheater | kunstenaar | theatermaker | regisseur | performer | muzikant | theaterdocent | tekstbehandeling | muzikaliteit | musiceren | zingen | koorzang | co-creatie |

Het project met muziektheater collectief Sir Duke (Orkater) is me bijgebleven, omdat ik daar zowel als speler als maker even in het werken als muziektheater collectief kon stappen. Hier werkten we vanuit inhoud en muziek; iets wat in tijden weer een van de dingen was waar ik mezelf in herkende en aansloot bij mijn makerschap.

Verder heb ik ontzettend veel geleerd en genoten van het maken van mijn 3e jaars muziektheaterfilm 'EEN CALIGULA'. Dit is een muziektheaterfilm geworden, doordat het tijdens de eerste Corona golf plaatsvond. Dit ervoer ik als een verrijking voor mijn al bestaande wil om een rek te zetten op wat theater kan zijn. Ik kijk graag naar cross-over kunstvormen, die me de vrijheid geven me niet aan een hokje te conformeren maar echt vanuit mijn authenticiteit te kijken wat ik wil maken. Dat kan tot verschillende vormen leiden. Muziek en muzikaliteit blijven in al die vormen onmisbare elementen.

BUREAU DER BESCHERMING

(LAB-Z @ THEATER ZUIDPLEIN)

www.youtube.com/watch

“Elke morgen, op precies hetzelfde uur

en precies dezelfde minuut, staan wij,

miljoenen, als één man op.

Alles is op zijn plaats:

de glazen huizen, de hemel diepblauw,

door geen enkel wolkje ontsierd.”

Een muziektheaterproductie over de behoefte aan houvast, en de vraag in hoeverre dat ons leven beperkt. Kunnen wij nog wel dromen?

Dit is een ode aan de verbeelding, aan hoe deze zelfs in een strikte wereld van nummers en regels z'n doorgang vindt.

Overige projecten

KORTE FILM 'HELENA/GÜL @ RRREURING FESTIVAL, PODIUM MOZAIEK

www.youtube.com/watch

Regie + muziek

De klassieke Hèlena verknipt tot een nieuwe tragedie. Een poëtische en ritmische solovoorstelling over een wreed vrouwenlot. Geïnspireerd door verhalen van Nilays moeder, haar Turkse roots en de positie van de vrouw. HELENA/GÜL; Een moderne Griekse tragedie.

* Deze film was 8 + 9 mei 2021 online te zien, maar is in de toekomst misschien nog een keer te bewonderen via Podium Mozaiek. Verder zien we deze film als pilot om nog verder te ontwikkelen naar een langere voorstelling/film.

Stage

EDUCATIE @ ORKATER

Hier heb ik een muziektheater workshop ontwikkeld en uitgevoerd, voor leerlingen van het Voortgezet Onderwijs. Een workshop om kennis te maken met Orkater, muziektheater en collectief werken.

 

LESSENREEKS @ THEATER DEGASTEN

Met jongeren van 15-25 jaar heb ik gewerkt aan 'werken vanuit tekst': tekstbehandeling, de muzikaliteit daarin en het plaatsen van een scene in de ruimte.

 

AFSTUDEERVOORSTELLING @ THEATER ZUIDPLEIN

Onder de vleugels van LAB-Z heb ik mijn muziektheaterproductie BUREAU DER BESCHERMING gemaakt. Een belangrijk onderdeel in het repetitieproces was dat mijn 5 muzikale spelers echt co-creators waren en dus veel ideeën, teksten en muziek hebben gedeeld en gemaakt.

 

KORTE FILM 'HELENA/GÜL @ RRREURING FESTIVAL, PODIUM MOZAIEK

Regie + muziek

 

LESSENREEKS @ FILMACTEUR, MEDIA-COLLEGE

Moderne monologen

 

ESSAY: MUZIEK ALS DRAMATURGISCH MEDE-VERTELLER

"Hoe kan ik muzikaliteit inzetten om een directere ervaring bij het publiek te veroorzaken? "

Terug naar lijst
Delen