Stijn Dijkema
- Opleiding
- Regie - Theater
- Lichting
- 2020
- Website
- www.stijndijkema.com
- stijn_dijkema@hotmail.com
In mijn werk herken ik telkens een balans tussen drie belangrijke factoren. Mijn liefde voor repertoire/tekst toneel. Mijn liefde om te verbinden. Mijn behoefte me kritisch te verhouden tot de maatschappij.
1.
Wat ik mooi vind aan het repertoire en teksttoneel is dat het oude en vaak ook grote verhalen zijn. Het is groter dan het leven zelf en heeft door de eeuwen heen zijn universele waarde bewezen en deze teksten blijken vaak eng actueel te zijn. Door de afstand die een oudere tekst, of fictieve situatie, schept ten opzichte van de actuele maatschappij geeft mij de ruimte om kritischer en zuiverder te kunnen reflecteren op de huidige tijd.
2.
Met verbinden denk ik op drie niveau’s:
Het samenbrengen van het team. Ik probeer telkens een team samen te stellen waarvan ik denk dat we elkaar en het project verder kunnen helpen. Teamleden die ik niet meteen helemaal begrijp vind ik spannend omdat ze me dwingen te reageren op hun andere denkwijze en ideeën. Dit dwingt mij om buiten mijn eigen comfort zone te denken en te creëren. In een samenwerking is voor mij heel veel mogelijk zolang de communicatie maar goed is.
De verbinding tussen het publiek en wat er op de vloer gebeurd. De kracht van de aanwezigheid van een publiek maakt voor mij het theater. Ik vind dat we in de 21ste eeuw de aanwezigheid van een publiek niet voor lief kunnen nemen. Telkens is het voor mij de vraag hoe mijn spelers, de inhoud en de ruimte zich tot het publiek verhouden. Een vierde wand zou ik me in mijn voorstellingen niet voor kunnen stellen.
De verbinding van het publiek onderling. Juist het gesprek voor, tijdens of na een voorstelling is voor mij belangrijk. Hier valt nog zo veel winst te halen. Met wat voor bril, gevoel of gedachte laat je het publiek bij je binnen? En wat voor een gesprekken moeten er aan de hand van de voorstelling gevoerd worden en hoe kan ik dit provoceren? Dit soort gedachten prikkelen mij enorm.
3.
Ik voel als regisseur een gigantische verantwoordelijkheid. Een live publiek is bereid om anderhalf uur in het donker te zitten om te ervaren wat ik te vertellen heb. Daarom vind ik dat mijn voorstellingen moet gaan over meer dan alleen mij. Ik stel me veel vragen over de zin en onzin van kunst. Op goede dagen voel ik de enorme kracht en potentie van het theater. Op slechte dagen kan ik soms denken dat ik toch maar natuurkunde had moeten studeren om iets te kunnen betekenen voor de wereld. Ik ben een enorme idealist en hoop de wereld een beetje beter te maken met mijn stukken. Mijn voorstellingen zullen daarom altijd te maken hebben met de huidige tijd. Ik zie het theater als de plek waar er kritisch gedacht en gevoeld kan worden.
Stage
"Hamlet" van Johan Simons bij Schauspielhaus Bochum
Een half jaar een uitwisseling met de regieopleiding in Zürich, Zwitserland.
Twee jaar "theater docent" gestudeerd aan de ATD van 2013 tot 2015.