Jason Vayro

Jason Vayro

Opleiding
Docent dans
Lichting
2018
Specialisatie

Danser, Docent, Maker/Choreograaf (Movement, Body Control, Body Awareness, Urban and Contemporary based)

E-mail
jasonvayro@hotmail.com

Kom met een mindset binnen dat gericht is op groei. De opleiding is zwaar, maar zeker leerzaam. Het zou niet licht genomen moeten worden, anders weerhoud je jezelf om het maximale uit de opleiding te halen.

Ik heb altijd al een ontzettende fascinatie voor beweging gehad. Voor de opleiding volgde ik danslessen, die er toe hebben geleid dat ik een passie hiervoor ontwikkelde, en daarin ook een passie om dit door te geven. Zo kwam ik bij de Docent Dans opleiding op het Academie voor Theater en Dans terecht. Hier kon ik mezelf ontwikkelen als kunstenaar; danser, docent en maker/choreograaf. Wat ik voornamelijk heb meegekregen door de opleiding is de stimulatie om te groeien als mens. Mijn dagelijkse bezigheden bevatten nu voornamelijk groei en zelfverbetering. 

Dans is waar ik voor leef, wat gereflecteerd wordt op mijn leergierigheid en doorzettingsvermogen. Ik kan opbouwend kritiek geven om anderen te helpen, en aannemen om mezelf verder te ontwikkelen. Ik ben een ‘team player’ en besteed veel energie aan professionele relaties, terwijl ik onafhankelijk blijf. Ik ben oplossingsgericht. Zou er een probleem voordoen zou ik dat methodisch oplossen.

Ik ben beïnvloed door Urban, Afrikaanse en hedendaagse (contemporary) elementen. Dit is terug te zien in mijn werkwijze, door dans te beginnen vanuit bewegingsprincipes en niet vanuit een specifieke dansstijl.

Bezig in de danswereld als professionele danser, docent en maker/choreograaf.

Projecten

Solitude or Belonging?

Solitude is fine, as long as someone tells you it is fine.In dit project, wat gemaakt was met twee urban dansers, ging ik als maker aan de slag. Hierin was het mijn doel om mensen mee te nemen en/of te raken. Ik wilde ze meenemen in een fantasiewereld wat tegelijkertijd elementen had van het dagelijks leven. Voorbeelden hiervan zijn connectie, interactie, energie, passie, gebreken, sociale en maatschappelijke druk en ontberingen (hardships).  

Een ander project waaraan ik had deelgenomen was de Dans Ateliers bij Wij zijn DOX. Door dit project kon ik opnieuw concluderen dat ik echt graag op het podium en/of in het theater sta, en ik zal hier ook naar streven in de toekomst.

Overige projecten

Alle Artistic Practice projecten, projecten waar ik als maker aan de slag kon, waren voor mij een periode waarin ik mijn artistieke interesses verder kon ontplooien.

Stage

Hoe stages mijn docent vaardigheden hebben beïnvloed:
Ik heb meerdere stages gelopen bij basisscholen. Hier heb ik geleerd door bewust te zijn van mijn lichaamstaal en mijn didactisch-pedagogische vaardigheden aan te scherpen. Ik ben sterker als docent voor de les gaan staan.

Bij stages op middelbare scholen heb ik ondernomen dat holistisch lesgeven de efficiëntste manier is van lesgeven. Door voornamelijk de concentratie te houden op het somatische, het bewegen, en niet op het nadenken, zijn de lerenden veel meer verweven in de activiteit. Ze komen in een staat van ‘flow’ en denken niet meer na over wat ze aan het doen zijn. Zo kan er veel aangeleerd worden. Achteraf kun je feedback geven en reflecteren op wat gedaan is. 

Terug naar lijst
Delen