Grischa Runge

Grischa Runge

Ben je geïnteresseerd in de beeldende potentie van techniek en ben je goed in problemen oplossen dan ben je bij de theater en techniek opleiding aan het goede adres. Maak gebruik van de veelvoudige mogelijkheden tot uitwisseling en samenwerking binnen de Theaterschool die één opleiding je niet kan bieden.

Vierjaar geleden ben ik vanuit Duitsland naar Amsterdam gekomen vanuit een nieuwsgierigheid naar wat het betekent om theater te maken. Vanuit mijn toentertijd technische achtergrond viel de keuze op de theater en techniekopleiding.

De kennis die ik in de eerste twee studiejaren op deed, vormden een waardevol fundament om niet alleen in oplossingen te denken maar vooral ook vragen te stellen. Langzamerhand verschoof mijn interesse in lichtontwerp steeds meer naar scenografie in z’n geheel.

In mijn derde jaar kreeg ik de kans om een half jaar lang het programma van scenografie te volgen. De vrijheid die ik veroverde en de uitbreiding van beeldende mogelijkheden creëerden de ruimte om me in het derde en vierde jaar te ontwikkelen tot waar ik nu sta. Ik ben scenograaf, ik wil theater gaan maken en licht is een vak maar ook een instrument om de verbeelding te verrijken. Voor mij ligt een veelvoudige praktijk en ik kijk er naar uit die verder te gaan verkennen. 

Het werkveld verkennen, mezelf manifesteren, samenwerken!

Mijn afstuderen werd begeleid door de volgende projecten: ZOG, Das Jahr von meinem schlimmsten Glück, Brave New World 2018 en The Gentle Woman.
  

In alle projecten gedurende mijn laatste jaar op de academie richtte ik mijn focus op het ontwikkelen van mijn eigen ontwerpersschap: als lichtontwerper, scenograaf en assistent scenografie. Ook ontwikkelde ik als makend ontwerper het concept ‘Save Space’ dat ik in de nabije toekomst verder hoop te kunnen uitwerken. Het ging mij steeds om de balans en uitwisseling tussen kunstenaarschap en technische uitvoering, een voortdurende zoektocht naar mezelf en de rol die ik wil gaan spelen.

In mijn essay: Scenografie is iets? onderzoek ik de rol van de theatervormgever. Wat is het verschil tussen theatervormgever en scenograaf? En hoeveel kunstenaarschap verdraagt het collectieve proces van theater maken? 

Overige projecten

De uiteenlopende diversiteit aan samenwerkingen die ik gedurende de studie ben aangegaan hebben allemaal op hun eigen manier een enorme bijdrage aan mijn ontwikkeling geleverd en altijd weer nieuwe belangrijke vragen opgeworpen. De Academie voor Theater en Dans is een bolwerk van potentiële mogelijkheden. Je moet wel zelf leren ze te herkennen en verbinden.

Stage

Gedurende de opleiding heb ik me regelmatig tegen het denken in hokjes en labels verzet. Zo ook tegen de breed geaccepteerde rol van stagiair. In de kunsten wordt bij uitstek geproduceerd op de rug van on(der)betaalde stagiairs en studenten onder het mom van zichtbaarheid. De positie die je als stagiair inneemt doet vaak geen recht aan je ambitie en dwingt je in een ondergeschikte rol.

Het zou hier veel meer over de persoonlijke ontwikkeling en de praktische ervaring van de student moeten gaan. Stagiaires zijn geen goedkope hulpjes maar mensen met ambitie en kennisdrang. Misschien juist door mijn eigen zoektocht hierin kijk ik terug op zeer waardevolle samenwerkingen en stages, die allen op een eigen manier hebben bijgedragen aan mijn ontwikkeling. 

Ik werkte onder andere samen met: Boukje Schweigman, Davy Pieters, Lena Newton, Theun Mosk, Annett Jarewski, Dorothee Curio, Sara Tamburini en Karlijn Hamer.

Terug naar lijst
Delen