Julie Peters

Julie Peters

Opleiding
Regie - Theater
Lichting
2016

Wat kenmerkt jouw voorstellingen?
Mijn uitgangspunt is in de meeste gevallen tekst of een opvallende gebeurtenis uit de werkelijkheid. De voorstellingen spelen zowel op locatie als in een theaterzaal. Ik werk met professionele acteurs, mimers, musici en soms met amateurs. Je zou kunnen zeggen dat mijn werk de volgende terugkerende kenmerken heeft: direct, maatschappelijk georiënteerd, intiem en filosofisch. Daarnaast speelt muziek altijd een essentieel onderdeel. Al dan niet live of in de vorm van een soundscape.
Ik laat mij inspireren door de actualiteit en de huidige tijdsgeest, door reizen, de media en de kranten, maar ook door mijn persoonlijke zoektocht naar hoe nu te leven, met mezelf en met anderen. Er is vaak sprake van concrete referenties naar de werkelijkheid. Ik grijp niet gauw naar een klassiek repertoire stuk, maar eerder naar een hedendaagse schrijver van een toneelstuk of van proza. Mede door mijn studie achtergrond van theaterwetenschap en mijn werkzaamheden als dramaturg houd ik er ook van om teksten aan te passen, samen te voegen of radicaal te bewerken.
Het is lastig een overkoepelende naam te geven aan het werk dat is ontstaan tijdens de regieopleiding. Ik heb veel verschillende dingen gemaakt omdat ik er van houd om mezelf te blijven verrassen en ontwikkelen. Bovendien vraagt iedere tekst voor mij om een andere vorm, speelsetting of locatie en hebben de mensen met wie ik werk ook invloed op de keuzes. Ik heb vier jaar lang gretig alle hoeken van de kamer onderzocht.

Wat heb je zoal gemaakt tijdens de opleiding?
Ik heb onder andere voorstellingen gemaakt over machtsverhoudingen, oorlog en geweld, onrecht, over de zoektocht naar de zin van het leven, over vrijheid en idealen en over afwijkend gedrag van individuen ten opzicht van de massa. Voorbeelden zijn: Blasted, van Sarah Kane: bewerkt naar een grote zaal voorstelling over journalisten die bezwijken onder de stortvloed van de media. De ratten, van Koen Frijns: een locatievoorstelling over mensen die ‘preppen’ voor doomsday. Henry VI, van Shakespeare: bewerkt naar een muzikale performance voor de Paardenkathedraal Utrecht over een koning die niet gemaakt is om te regeren en liever schaapsherder is. Interne Jihad, zelfgeschreven: een locatievoorstelling in een parkeergarage over een Syrië-ganger in crisis. Op basis van romans heb ik twee muziektheatervoorstellingen gemaakt: Novalis (naar Onsterfelijkheid van Milan Kundera) en Superleuk, maar voortaan zonder mij (naar het essay van David Foster Wallace en reisverslagen van mijn ouders)
De ene voorstelling is er veel sprake van humor, de andere keer komt er meer een tragedie uit. Voor de jaarlijkse 24 uur marathon van de Theaterschool maakte ik voor drie acteurs een bewerking van een aantal scènes uit het toneelstuk de Pillowman en ensceneerde deze als een zogenoemde re-enactment in een vier uur durende loop op locatie (afvalruimte van de school).

Waarmee ben je afgestudeerd?
Mijn eerste afstudeervoorstelling werd een beeldende installatie waarin het licht (ontworpen door Varya Klosse) en het decor (een ontwerp van Geartsje van der Zee) de belangrijkste tegenspelers van de acteur waren, geïnspireerd op de roman Joe Speedboot van Tommy Wieringa.
Voor mijn tweede afstudeervoorstelling In de eenzaamheid van de Katoenvelden (Frascati november 2016) ontwikkelde ik samen met componist Igor Iofe muziek voor negen zangeressen en twee muzikanten. De acteurs speelden een nachtelijke ontmoeting. We hebben een draaiende schijf in de grond gebouwd om de wandeling en het gesprek vorm te geven. Lees hier de recensie door Loek Zonneveld in de Groene Amsterdammer.
Naast mijn studie regie heb ik mij gedurende de opleiding ook met veel plezier verder ontwikkeld als dramaturg. Als dramaturg ben ik verantwoordelijk voor de artistiek-inhoudelijke begeleiding van een theatermaker of regisseur gedurende het productieproces. Dus zowel voorafgaand aan de repetities als tijdens. Ik help de regisseur met de ontwikkeling van het voorstellingsconcept door middel van beoordeling en advies, het verzamelen van achtergrondinformatie als inhoudelijke voeding voor artistieke keuzes en het zorg dragen voor inhoudelijke voeding voor publiciteit en educatie. Mijn werk als dramaturg stelt mij in de gelegenheid om met heel uiteenlopende kunstenaars in contact te zijn. De theatermakers waar ik dramaturgie voor doe, hebben vaak een heel andere manier van werken dan ik en bewegen zich in een totaal ander genre.

Terug naar lijst
Delen