Vesna Petresin

Transdisciplinaire kunstenaar en denker Vesna Petresin is sinds januari 2018 Artist in Residence bij het lectoraat Film van de Nederlandse Filmacademie en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Petresin’s residency is verbonden aan de VR-Academy, een initiatief van de Filmacademie, en richt zich op moderne beeld- en mediatechnologieën en hun creatieve mogelijkheden.

Vesna Petresin werkt als 'tijdsarchitect' die componeert en speelt met geluid, licht, ritme, ruimte, beweging, tekst en code. Ze heeft eerder geëxposeerd en opgetreden bij de Tate Modern, ArtBasel Miami, Royal Festival Hall, Royal Academy of Arts, Biënnale van Venetië, Cannes International Film Festival, Institute of Contemporary Arts London, Sydney Opera House, Vienna Secession, World Architecture Festival en Beijing Architecture Biennale. Petresin is eveneens Visiting Fellow aan Goldsmiths in Londen, geeft veelvuldig lezingen en publiceert regelmatig artikelen.

Artist in Residence

Het doel van Petresin's residency is het ontwikkelen van een artistiek onderzoeksproject: ‘Media Opera: a collaborative creative experiment for Mixed Reality’. Dit project koppelt persoonlijk artistiek onderzoek, samenwerking met studenten via seminars en workshops, en technische uitdagingen in de mediakunst. Het project verbindt disciplines, media, technieken en methoden binnen een gezamenlijke creatieve leerervaring. Haar onderzoek richt zich op het uitbreiden van methoden voor conceptontwikkeling, scenarioschrijven, productie en het spelen en het verspreiden van de verhaallijn binnen het kader van Mixed Reality. Het creatieve team bestaat uit studenten en alumni van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten.

Doelstellingen van het project
De multidisciplinaire opzet van een 'media opera' combineert performance art, muziek, beelden, film en technologie. Podiumkunsten zijn waardevol voor het betwisten van technologie-afhankelijke artistieke media, waar publieksbetrokkenheid vaak ontbreekt. Mixed Reality dompelt het publiek onder in de media, in plaats van de media in het publiek.

Het project onderzoekt alternatieven voor het formaat van een projectie op een 2D-scherm voor een zittend publiek. Het ontwikkelt, door middel van een reeks experimenten, een 'media opera'. De reeks experimentele stukken zijn geïnspireerd door flow en vorm. De oorspronkelijke verhaallijn over lichamelijke flow (gebaar), geluid (audio) en vloeistof (visuals) komt vaak voor in de mediakunst waarbij de zintuigelijke beleving (audio, kinetisch of visueel) digitaal wordt gemanipuleerd en versterkt voor het publiek. Het doel is om immersie te versterken en de interactieve ervaring tussen een kunstwerk en een persoon te bevorderen.

Onderzoeksperspectief

Als experimenteel onderzoeksproject, biedt het ontwikkelen van deze 'media opera' 'proof of concept' en worden drie aspecten van de artistieke onderzoekspraktijk toegelicht:

  •  creatief: het vaststellen van een methodiek voor het ontwikkelen, spelen en bemiddelen van een live mediakunstformaat; het creëren van een pilotkunstwerk voor een VR-omgeving;
  • kritisch: het onderzoeken van crossdisciplinaire creatie binnen live mediakunst en zijn theoretische ruggengraat; het onderzoeken van de rol van het publiek binnen een meeslepende context;
  • technologisch: het beoordelen van het potentieel om de VR-omgeving te bevrijden van de beperkingen van een koptelefoon om een geïntegreerde, meeslepende belevenis mogelijk te maken en het ontwikkelen van middelen voor live belevenissen die het publiek om zal vormen van consument naar 'prosumer-maker'.

Naast dit project geeft Petresin ook les binnen de master- en bacheloropleidingen van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (film, architectuur, theater, muziek, dans). Ze treedt ook regelmatig op en geeft presentaties over haar onderzoeksproject op conferenties en festivals.

Delen