Producing the Future

The master DAS Creative Producing always relates to the most current developments in the arts field and in the world. In that context, we invite every month a keynote speaker to give a lecture. With this public lecture series, students and the public are introduced to the ideas and vision of experts in the arts field and beyond.

The lecture is related to the domains vision, entrepreneurship or context and always touches on (one of) the art disciplines: theater, film, music, visual art or cultural heritage.

Information

Please check the calendar page on our website, or our Facebook page for the latest updates on programme, guests, locations and other important information.


The language of the lectures is: Dutch.

In this edition of Producing the Future we welcome Kevin 'Blaxtar' the Randamie.

If there's an educational quality to hip-hop, Kevin de Randamie is definitely its embodiment. Starting out in the Dutch underground hip-hop under the name "Blaxtar", Kevin developed into a poetically inclined artist who found more than one application for his wordcraft. His first solo project was launched on his album, allowing for him to learn about the artistic and the business side of creative careers in real time. The formula became quite clear soon thereafter: every barrier he broke provided him with the experience he used to help likeminded creatives do the same. Vini, Vidi, Vici and unlock.

He did the same for Spoken Word performers and taught hundreds of creative workshops internationally helping people overcome their fear of performance. Last year he kickstarted the #CreativeRevolution movement, which snowballed into the launch of the Braenworks Academy; an MBA-type course specifically designed to help creative minds master their business.

As the founder and owner of multiple business ventures drenched in creativity, Kevin loves sharing his insights in the seemingly nonsensical world between creativity and business. The beauty of it all: when those two worlds are in harmony, gorgeous stuff happens!

In the third edition of Producing the Future we welcome Prof. dr. Dr Alex van Stipriaan, professor of Caribbean history and culture at Erasmus University Rotterdam. Van Stipriaan invited Tirzo Martha as a guest, visual artist and co-founder of the Instituto Buena Bista - Curaçao Center for Contemporary Art.

More in Dutch:

Alex van Stipriaan
is hoogleraar Caraïbische geschiedenis en cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij promoveerde in 1991 cum laude op een studie over de plantagekolonie Suriname tijdens de slavernij. Hij was 10 jaar Conservator Latijns Amerika & Caraïbisch gebied bij het Tropenmuseum in Amsterdam. Hij is een van de oprichters van het Nationaal Slavernijmonument en Nationaal Instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis NiNsee, beide in Amsterdam. Hij werkte met verschillende Carribische beeldend kunstenaars, was adviseur voor vele tentoonstellingen en documentaires, and was gastprofessor kritische museologie in Yogyakarta, Indonesië. Hij is bestuurslid van het Verzetsmuseum, en adviseur van het Saamaka Museum in Pikinslé en het Maroon Research Center in Moengo, Suriname. 

Tirzo Martha (1965, Curaçao) groeide op in de Buena Vista-buurt in Willemstad, en hoewel hij uit een veilig nest kwam, werd hij regelmatig geconfronteerd met de afbrokkelende sociale omstandigheden in zijn omgeving. Hij zag in kunst de mogelijkheid voor het versterken van zijn stem, en voor het ingaan op de details die samen de grote puzzel van het menselijke bestaan vormen. Zijn kunstopleiding begon hij op de Academi di Arte Korsou op Curaçao in 1985, waarna hij verhuisde naar Nederland om te studeren op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij vervolgde zijn opleiding aan de Frans Molenaar Fashion School, waarna hij terugkeerde naar Curaçao. Daar werd hij een sociaal geëngageerde artiest, aanwezig zowel in zijn studio als op de straat. Hij is een mede-oprichter van het Instituto Buena Bista - Curaçao Center for Contemporary Art. Zijn werk Testament of Hope and Failure (2017) is tentoongesteld op het Internationaal Filmfestival Rotterdam 2017.

Director Shamira Raphaëla (1982) is known for her prize-winning film Deal With It. Shamira talks about her own films, including a new documentary with Clarice Cargard, and talks with the famous Iranian-Kurdish filmmaker Beri Shalmashi. At the end of their conversation is the screening of Shamira's 'Deal with it'.

More in Dutch:

Shamira Raphaëla (1982) is regisseur en woont in Rotterdam. Als kind van gemixte afkomst—een Curaçaose vader, een Nederlandse moeder—groeide ze op in Aruba. In 2006 behaalde ze haar Bachelor Mediakunst aan de AKI in Enschede, waarna ze met een Startstipendium van het Fonds van Beeldende Kunst en Vormgeving haar carrière begon.Tussen 2008 en 2016 heeft Shamira voor verschillende omroepen en productiemaatschappijen gewerkt (o.a.Endemol, Warner Bros, RTL) aan televisieprogramma’s zoals Chantal Blijft Slapen en Expeditie Robinson.In 2014 bracht ze ‘Deal With it’ uit, een persoonlijke documentaire over destructieve familie patronen en onvoorwaardelijke liefde, waarin ze haar vader en broer portretteert, die gevangenen zitten in een leven van criminaliteit en drugsmisbruik. Deze film werd genomineerd voor de Debuutprijs op het Nederlands Film Festival 2015 en viel meerdere malen in de prijzen op internationale filmfestivals in o.a Los Angeles, Moskou en Belize.In Shamira's nieuwste documentaire ‘Daddy & The Warlord' onderzoekt journalist Clarice Gargard haar vaders betrokkenheid bij oorlogsmisdadiger Charles Taylor in Liberia. Momenteel werkt Shamira aan een documentaire over de opkomst van Extreem-Rechts in Nederland en ontwikkeld ze in de IDFA workshop een script voor een vervolg op ‘Deal With it’.


Beri Shalmashi (1983) is een Nederlandse publicist en filmmaker van Iraans-Koerdische afkomst. Shalmashi studeerde in 2008 af aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam, in de richting scenario en regie en volgde tegelijk een masterstudie regie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Datzelfde jaar won Shalmashi de ECHO Award, als meest excellente biculturele student in het hoger onderwijs. Als beloning mocht ze een zomer aan de UCLA studeren.

Shalmashi woonde vervolgens een tijd in Los Angeles en Caïro en maakte verscheidene korte films. Samen met Sanne Vogel maakte ze de televisiefilm Mama, in 2010 genomineerd voor een Gouden Kalf. Met Willem Capteyn schreef ze het scenario voor de boekverfilming van Kader Abdolah's Het Huis van de Moskee, om vervolgens in 2012 naar Iraaks-Koerdistan te verhuizen, alwaar ze ging doceren aan de Salahaddin University in Erbil en aan nieuwe films werkte.

In 2015 vestigde ze zich weer in Amsterdam, nadat de oorlog met IS het werken en wonen in Erbil moeilijk maakte. Ze schrijft columns voor Volkskrant.nl en heeft diverse producties in de maak.

Our first guest is Cees Debets, director of theater at Het Nationale Theater in The Hague. Debets wants to talk about the performing arts as a sanctuary and community center, where we meet, share stories and manipulate time. In his lecture he will discuss what the theater actually is, and which agreements are made. Breaking about indifference, creating crystal clear moments, about meaningful emotion and about beauty.

In this series we ask our guests to bring someone. Debets has invited actor Vanja Rukavina, winner of the Arlecchino for the most impressive male supporting role in The National Nation's The Nation. Rukavina will elaborate on language, and enter into discussions with Debets and the audience.

More in Dutch:

Cees Debets is directeur theater van Het Nationale Theater in Den Haag. In 2017 ontstond deze organisatie uit het Nationale Toneel en de Koninklijke Schouwburg die samen met Theater aan het Spui, waar hij op dat moment reeds 8 jaar directeur was, fuseerden. Ooit begonnen als  acteur, toen tien jaar zakelijk leider van Stella Den Haag en daarna organisator Crossing Border Festival. De eerste en enige winnaar van de Gipsen Gymschoen, de prijs voor de beste theaterdirecteur die in 2010 aan hem werd uitgereikt.

Vanja Rukavina (1989) rondde in 2011 zijn acteursopleiding aan de Toneelacademie Maastricht af en werd in hetzelfde jaar genomineerd voor de Henriëtte Hustinxprijs voor meest excellente student. In 2011 debuteerde Rukavina bij TA bij In ongenade (regie Luk Perceval) en was nadien te zien te zien in Kinderen van de zon, Het temmen van de feeks, Opening Night, De vrek, De pelikaan, Koningin Lear, Emilia Galotti en De stille kracht.
Eerder speelde Rukavina o.a. in Kijken naar Julie van het Huis van Bourgondië (regie Bram Jansen), Puin van Theater Frascati in een regie van Daria Bukvic, Plukt ons! (regie Joachim Robbrecht), Het eenzame westen van het Huis van Bourgondië (regie Daria Bukvic) en De misantroop van Theaterproduktiehuis Zeelandia (regie Antoine Uitdehaag) tijdens het Nazomerfestival Zeeland. Ook op het kleine scherm was hij te zien, o.a. in de One night stand-productie Mijn Marko van Sara Verweij en de serie Van God los (regie Tim Oliehoek) en Overspel.

Vanja Rukavina
Shamira Raphaëla
Deal with It - Shamira Raphaëla
Share