Marijn de Langen

Marijn de Langen

Roles
Researcher
Course
ATD Lectorate

~See below for English~

Onderzoeker Marijn de Langen  studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en werkt sinds 2002 aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten als theoriedocent aan de Mime Opleiding. Sinds 2007 is zij als onderzoeker verbonden aan het Lectoraat van de Academie voor Theater en Dans, waar zij leidinggeeft aan de docenten onderzoeksgroep Embodied Knowledge in Theatre and Dance  (opgericht in 2019). 

Geconfronteerd met het gebrek aan geschiedschrijving over de Nederlandse mime, begon zij ter verrijking van haar onderwijs aan de Mime Opleiding in 2004 een omvangrijk historisch onderzoek. In 2017 verdedigde Marijn de Langen haar proefschrift Mime denken: Nederlandse mime als manier van denken in en door de theaterpraktijk (Universiteit Utrecht[MdL3] ). In de periode 2019-2021 kon zij, dankzij een postdoc beurs van SIA/NWO, toewerken naar een geïllustreerde publieksversie van dit proefschrift. Met steun van verschillende fondsen, waaronder het Prins Bernhard Cultuurfonds, verscheen in 2022 het boekDutch Mimeen de Nederlandse versie Nederlandse Mime. Het boek, uitgegeven door Amsterdam University Press, is het eerste standaardwerk op dit gebied, telt 352 pagina’s en is rijk geïllustreerd. In 2024 is De Langen begonnen met onderzoek naar Aziatische sporen in de Nederlandse Mime. T’ai Chi Chuan docent Phoa Yan Tiong, die tussen 1965 en 1986 lesgaf op de Mime opleiding, is binnen deze ontwikkeling een sleutelfiguur is geweest.

--------- English --------- 

Researcher Marijn de Langen graduated in Theater Studies at the University of Amsterdam and has been working at the Amsterdam University of the Arts as a theory teacher in the Mime School since 2001. Since 2007, she is a researcher at the Professorship of the Academy of Theatre and Dance, where she leads the teachers’ research group Embodied Knowledge in Theatre and Dance (founded in 2019). 

Faced with the lack of historiography on Dutch mime, she began an extensive historical research project in 2004, to enrich her teaching. In 2017, Marijn de Langen defended her dissertation Mime thinking: Dutch mime as a way of thinking in and through theater practice (Utrecht University). During 2019-2021, thanks to a postdoc grant from SIA/NWO, she was able to work toward an illustrated public version of this thesis. With the support of several funds, including the Prince Bernhard Culture Fund, the book Dutch Mime (and the Dutch version Nederlandse Mime), was published in 2022. The book, published by Amsterdam University Press, is the first standard work in the field, runs to 352 pages and is richly illustrated. In 2024, De Langen began researching Asian traces in Dutch Mime. T'ai Chi Chuan teacher Phoa Yan Tiong, who taught at the Mime school between 1965 and 1986, has been a key figure within this development.

Over the past years, Marijn de Langen has been creating practices of care around the archives and legacies of older performers and dancers in the Dutch performing Arts field. In collaboration with the Allard Pierson Theatre Collection, and in dialogue with many older performers (and/or their family (a.o. Frits Vogels, Klaske Bruinsma, Will Spoor, Fran Waller Zeper, Wouter Steenbergen), she has been collecting materials, researching personal collections, and looking for ways to make (parts of) them publicly accessible, through books, articles, public events and a website. 

In November 2024, the festival ‘Performing the Archive: Pauline de Groot’ took place at Plein Theater in Amsterdam. This festival, curated by Fransien van der Putt and made possible by SNDO, De Nieuwe Dansbibliotheek, Stichting Podiumkunst.net and Plein Theater, explored the legacy of SNDO founder and dance pioneer Pauline de Groot, through an exhibition, performances and conversations with audiences and invited guests across different generations. During this event, Marijn interviewed Klaske Bruinsma and choreographer Bianca van Dillen about the work of Pauline.

Back to list
Share