Marc Warning
Marc Warning (1955) is geboren in Nieuw Zeeland, vierde zijn eerste verjaardag op de boot in het Panamakanaal terug naar Nederland en is uiteindelijk decorontwerper en grafisch ontwerper geworden. Zijn interesse voor het theater ontstond toen hij als afstudeerproject aan de lerarenopleiding een decor ontwierp voor studenten van de toneelschool in Amsterdam. Nog tijdens het afronden van zijn studie werd hij ook student aan de Gerrit Rietveld Academie afdeling theatervormgeving, die hij spoedig na een roerige periode weer verliet om zich aan te sluiten bij Onafhankelijk Toneel in Rotterdam.
Dit gezelschap dat toentertijd gold als het avant-garde gezelschap van Nederland met inspirerende theatermakers als Jan Joris Lamers en Gerrit Timmers vormde zijn leerschool. Aldaar ontstonden programma’s als Stijl, New Telephone Plays, Einde en Wederom en in een latere periode Absolute Kunst, On Wings of Art en Ramirez waar hij als acteur en ontwerper aan meewerkte.
Behalve met Lamers en Timmers werkte hij, merendeels als decorontwerper, met Mirjam Koen (Affaire B., Platonov, De Dresser, Hamlet) en de choreografen / dansers Ton Lutgerink en Amy Gale (De Dansende Man, Stelling, Prive / Story).
Naast Onafhankelijk Toneel waar hij lange tijd aan verbonden was (tot 1996) ontwierp hij in die periode ook decors voor Toneelgroep Baal, Ro Theater, De Factory, Beppy Blankert, De Toneelschuur, Carver en Carrousel; gaf les aan de Gerrit Rietveld Akademie en maakte als grafisch vormgever affiches en ander drukwerk voor vele gezelschappen. Een deel van zijn werk is opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum van Amsterdam.
Bij Carrousel, met artistiek leider Matin van Veldhuizen, ontstond een langdurige samenwerking wat resulteerde in decors voor The Picture of Dorian Gray, Tramlijn Begeerte, Hedda Gabler, Woolf & Bell, Abigails Party en Vita en Virginia. Ook verzorgde hij de grafische vormgeving voor de krant van Atelier D. (‘Verschijnt Onregelmatig’) Na de samenwerking in 1997 met Guy Cassiers aan ROTJOCH (Toneelschuur, Holland Festival) vroeg deze hem mee te gaan naar het Ro Theater in Rotterdam. Van dit gezelschap maakte hij twee jaar deel uit van de artistieke kern.
Sinds 2006 is hij opnieuw werkzaam als freelancer.