Alexandra Loembé

Mijn naam is Alexandra (1997) en ik woon in Amsterdam. Ik heb voor Docent Dans gekozen omdat ik mij wilde ontwikkelen als danser, docent en choreograaf. Binnen deze ontwikkeling heb ik altijd inspiratie gehaald uit alles wat mij enthousiasmeert. Ik heb geleerd om dat wat voor mij werkt en mij interesseert uit verschillende dansstijlen te vissen. Daarbij ben ik dankbaar voor het uiteenlopende lesaanbod van de opleiding. Ik heb verschillen en overeenkomsten fysiek ervaren en zie in hoe het elkaar kan ondersteunen. Door hier in aanraking mee te komen heb ik mijn dansidioom op een intuïtieve manier kunnen versterken en beter kunnen benoemen, waardoor ik weet waar ik voor sta en wat ik over wil brengen. Ik geloof dat je door ontmoeting en uitwisseling dichterbij jezelf en jouw essentie kan komen, als je er voor open staat. Ik zou mijzelf als danskunstenaar niet in één hokje willen en kunnen plaatsen. Dit is iets wat ook bij mij als persoon (o.a. vanwege mijn Russisch-Congolese afkomst) op deze wereld past.

Ik heb mij verder ontwikkeld als danskunstenaar aan de hand van diverse projecten, opdrachten en samenwerkingen. Zo ben ik gaan werken voor Kleintje Kunst, waar ik interactieve performances voor peuters verzorg en heb ik lessen opgezet op De Bewustzijnschool. Ook ben ik als uitvoerend danser en co-maker betrokken geweest bij meerdere projecten van Movementalist. Daarnaast heb ik een half jaar verschillende Movement Research lessen gevolgd bij de SNDO.

Mijn plannen voor de toekomst zijn om mij te blijven ontwikkelen als danser, docent en maker. Ik blijf lesgeven bij de 5 O'Clock Class, werken voor Kleintje Kunst en De Bewustzijnschool en blijf mij focussen op de toegankelijkheid van dans, zowel op artistiek als pedagogisch-didactisch gebied. In mijn werk als docent en maker wil ik o.a. gaan focussen het samenbrengen van non- en- (semi-)professionals, omdat ik er in geloof dat zij elkaar kunnen inspireren. Ik hoop veel choreografieën neer te kunnen zetten op uiteenlopende podia (misschien ooit als gezelschap) en mij als docent in te zetten voor mensen met veel liefde voor dans en/of talentontwikkeling. Daarbij zet ik de ontwikkeling van mijn lesmethode voort en hoop ik deze nog meer te definiëren (hier heb ik ook over geschreven in mijn essay “Focus op de zintuigen voor creatieve en zelfbewuste leerlingen, binnen een diverse groepssamenstelling”). Ook zie ik mijzelf dansen in verschillende (interdisciplinaire) projecten. Wellicht dat ik mij zelfs nog een keer zou willen verdiepen in holistische massage technieken.

PIA'S FIRST TOUCH/PIA GOES IN CIRCLES

Mijn dansvoorstelling PIA’S FIRST TOUCH/PIA GOES IN CIRCLES gaat over nieuwsgierigheid, kwetsbaarheid en sensitiviteit. Ze suggereert een eerste aanraking, het begin van de dag, het gevoel van eindeloze mogelijkheden en het opkomen en ondergaan van de zon.

Als danskunstenaar wil ik mensen graag laten luisteren naar hun lichaam. Aandacht geven aan de fysieke ervaring, het vergeten gevoel. Ik wil de kijker raken als mens, door te focussen op dat wij allemaal kind zijn geweest en wij allemaal een lichaam hebben dat zich op een persoonlijke manier tot de omgeving verhoudt. Daarom werk ik graag vanuit de zintuigen. Ik heb hier ook over geschreven in mijn essay "De dansvoorstelling als herontdekkingsreis".

Ik werkte met zes dansliefhebbers, niet-professionele dansers tussen de 17 en 33 jaar. De vrouwen kenden elkaar voor dit project niet. Wel hadden ze allemaal vanuit verschillende disciplines ervaring met dans of theater. In het maakproces wilde ik een ontmoeting plaats laten vinden waarin iedereen elkaar kon inspireren. Door de warme, veilige sfeer waren de dansers niet bang zich creatief op te stellen. Zij hebben mij en elkaar geraakt.

Internship

Als afstuderende docerende dansmaker heb ik mooie en uiteenlopende stages gelopen en heb ik mijn afstudeerjaar in kunnen vullen met inspirerende projecten. Via deze stages heb ik al veel van het werkveld kunnen proeven. Zij hebben mij geholpen in het versterken van mijn visie en werkwijzen in relatie tot verschillende doelgroepen. Ik heb stage gelopen bij De Dansers (educatie, uitvoerend danser), het MSA IVKO (docent) en PACT+ Dans op het ROCvA (docent). Daarnaast heb ik lesgegeven aan verschillende groepen van de 5 O’ Clock Class en heb ik mogen assisteren binnen het project HOE IK TALENT VOOR HET LEVEN KREEG, een samenwerking tussen o.a. ICK en WAT WE DOEN.

Back to list
Share