Man Zonder Zin

Afstudeerproject Man Zonder Zin is gemaakt door: Adriaan Laureano, Simone Giel, Levi Middendorp, Friedl De Nyn, Merel Staalstra en Luuk Jansen, Remy de Graaf en Heidi Roele.

Met zijn zessen stonden ze te trappelen om het nooit eerder in Nederland gespeelde Noorse stuk Man Zonder Zin te spelen. Nu wordt er met het volledige team een coronaproof versie gecreëerd, in de vorm van een theatrale film.

INTERVIEW PRE-CORONA, begin maart 2020

Hoe zijn jullie connected?
Na ons besluit om in deze samenstelling te werken, hebben we regisseuse Silke van Kamp (afgestudeerd van de regieopleiding aan de Toneelacademie Maastricht in 2018) benaderd om samen te werken. Zij greep de uitdaging aan om met een groep afstuderende acteurs te werken: “Het leek me fántastisch om een afstudeervoorstelling te regisseren.”
We vroegen haar omdat we iemand wilden waarmee we ons konden verbinden. Iemand die samen met ons een nieuw theatergeluid kon creëren. Silke viel op met haar voorstelling Chimo Zei Lila. Ze is fris, super gedreven en barst van de goeie ideeën. Dat bleek meteen bij onze eerste ontmoeting. Ze zei: “Ik ga jullie allemaal kneitergoed laten spelen”. We waren licht geïntimideerd, maar wisten ook allemaal: dit is precies wat we willen.

Zij stelde een aantal stukken voor waarna we unaniem voor ‘Mann Uten Hensikt’ kozen. Door Corona is veel van ons originele idee veranderd, maar ik denk dat we trots mogen zijn op wat we bereikt hebben.

Adriaan Laureano: ‘We spelen samen het Noorse stuk Man Zonder Zin van Arne Lygre. Het is nog nooit gespeeld in Nederland en is speciaal voor ons vertaald door Alexander Schreuder.’

Simone Giel: ‘We hebben een heel spannend stuk gekozen, met schurende thema’s en een verrassend einde. We gaan met heel veel liefde voor elkaar en voor het vak deze laatste schoolopdracht aan. Als individuen vullen we elkaar mooi aan in deze samenstelling.’

Levi Middendorp: ‘Ja, ons gelegenheidscollectief kent een grote veelzijdigheid in soorten spelers en makers. We hebben allemaal een sterke hang naar teksttoneel en makerschap.’

Friedl De Nyn: ‘Alle zes wilden we met een grotere groep een mooie voorstelling maken, zonder dat het zo’n typische afstudeervoorstelling werd, waarbij iedereen om de beurt zijn monoloogje doet in the spotlight. Dat vinden wij allemaal verschrikkelijk.’

In Man Zonder Zin zijn de mensen disconnected… Typisch een verhaal van deze tijd?

Merel Staalstra: ‘Ja, we leven in een tijd waarin alles te koop is en bijna niks meer onvervangbaar. Zelfs emoties zijn te koop. In dit stuk zie je daar de voor- en nadelen van.’

Levi: ‘Het stuk zet je aan het denken over kapitalisme en materialisme. Over hoe we tegenwoordig meer naar spullen lijken te verlangen dan naar elkaar. We denken dat we alles wel even regelen, maar we vergeten waarde te hechten aan écht belangrijke zaken en aan mensen.’

Simone: ‘Het stuk stelt vragen over de maakbaarheid van het leven in onze huidige maatschappij: kan je geluk kopen? Kan je gelukkig zijn door het beeld dat je van jezelf hebt gecreëerd? Of ga je de échte verbinding aan met de ander? En wat gebeurt er als je je daarin laat meeslepen?’

Luuk Jansen: ‘Voor mij gaat het ook over jezelf verliezen. Wat gebeurt er als je dertig jaar lang dag en nacht met iemand bent en die persoon overlijdt? Wie ben je dan zelf nog? En wie zijn nog je vrienden en familie, als je die al dertig jaar in de steek hebt gelaten?’

Hoe raakt het thema jullie persoonlijk?
Simone: ‘Het enige wat er in dit leven voor mij écht toe doet is verbinding maken met andere mensen. Elkaar raken, troosten en omhelzen. Dat is de reden dat ik wil spelen, zodat misschien één iemand die die avond in de zaal zat naar huis gaat met het gevoel niet alleen te zijn, in zijn of haar gedachten of gevoelens. In het verhaal van Man Zonder Zin gebeurt het tegenovergestelde. Dat stelt je in staat te reflecteren op je eigen situatie of leven.’

Luuk: ‘Voor mijn gevoel zijn mensen niet meer echt verbonden met elkaar en verbinden ze zich met de verkeerde mensen. Hierdoor verliezen ze hun eigen waarden.’

Friedl: ‘Ik vind eenzaamheid hartverscheurend. Ik kom zelf uit een groot, warm gezin; ik heb me nooit eenzaam hoeven voelen. Maar dat is voor lang niet iedereen zo. Dit stuk laat dat duidelijk zien. Ontzettend ontroerend.’


INTERVIEW POST-CORONA, half april 2020

En toen kon je ineens niet meer live met zijn zessen op een podium … Wat nu?

Simone: ‘We voelen allemaal nog steeds een enorme drive om dit stuk te spelen!

Welke creatieve oplossing hebben jullie bedacht?  

Remy: ‘Al snel ontstond het idee om een film te gaan maken. Dat bleek eigenlijk ook ontzettend goed te passen bij de tekst waardoor het niet alleen een oplossing is, maar ook een bijdrage levert aan het stuk. Om dit waar te kunnen maken hebben wij een fantastisch team kunnen vinden van professionals uit de filmwereld en studenten van de filmacademie.’

Merel: ‘In Man Zonder Zin zit een driedubbele laag: het personage, het personage dat het personage speelt, en de acteur. Die lagen gaan we versterken met camerabeelden. We leggen een link tussen film en theater.’  

Levi: ‘We maken een theatrale film die speelt met tijdsbeleving en verschillende perspectieven. Een House of Cards-esque machtsspel, waarbij we cameraperspectieven inzetten om het publiek te bespelen of om ze bondgenoot te maken.’

Klinkt spannend! Een perfecte ‘coronaoplossing’?

Adriaan: ‘We vinden het fijn dat dit ons de mogelijkheid biedt om toch een grote groep publiek te betrekken, ook al mogen die nog niet in de zaal zitten. We maken er een collectieve belevenis van!’

Remy: ‘ We zijn ontzettend trots op alle mensen die we om ons heen hebben kunnen verzamelen om dit allemaal mogelijk te maken.’

Auteur: Arne Lygre

Vertaling: Alexander Schreuder
Spel: Adriaan Laureano*, Friedl De Nyn*, Levi Middendorp*, Luuk Jansen*, Merel Staalstra*, Simone Giel*
Regie: Silke van Kamp
Productie: Remy de Graaf*
Technische Productie: Luca van Deurzen en Kees Theunissen
Licht: Heidi Roele*
Decorontwerp: Leoni Pirene
Kostuumontwerp: Daniel Majdub
Cinematografie/Camera: Wietger Mosch
2e camera: Elf Godefroy
Editor: Tessel de Vries
Sounddesign: Ruben Dekker
Music Producer: Maikel Maduro

Posterbeeld: Mees Walter

* Afstudeerwerk van deze studenten

uit: CONNECT 2020, tekst Petra Boers

Year

2020

Back to list
Share