Zarah Bracht

Zarah Bracht

Course
Theatre Director
Class
2016

Zeg eens eerlijk. Ben je bezig om het bezig-zijn of besteed je écht aandacht aan wat je doet? De afstudeervoorstelling An obscure but true piece of trivia: van regisseur Zarah Bracht (25) biedt een medicijn tegen een urgent hedendaags probleem: de overweldigend complexe drukte die we van ons leven hebben gemaakt.

Druk, druk, druk, een ziekte van onze tijd?
‘Ja, ik vind dit een zeer belangrijk thema van nu. De steeds snellere technologische vooruitgang zorgt ervoor dat we in een virtuele dimensie bezig kunnen zijn, zonder fysiek veel te doen. We vinken to-do-lijstjes af, maken afspraken, sturen berichten uit, komen deadlines na, maar het concrete gevolg van ons handelen is niet meer voelbaar. Onze werkelijkheid wordt daardoor steeds abstracter. We haasten ons van de ene to-do naar de andere en vergeten al snel weer waar we daarvóór zijn geweest, en waarom.’

Is dat erg?
‘De lange to-do-lijst wordt iets buiten onszelf; het voelt alsof we meedraaien in een machine. Die machine hebben we weliswaar zelf gemaakt, maar we zijn  niet de bestuurders. En al die  bezigheden leiden ons af van momenten van volledig stilstaan. Door stilstand en verveling niet toe te laten en de beangstigende confrontatie met de mogelijkheid van leegte te vermijden, leven we voornamelijk aan de oppervlakte. Ik vrees dat we op deze manier blind worden voor onze eigen verantwoordelijkheid binnen het geheel, en ons machteloos blijven voelen ten opzichte van die overweldigend complexe drukte die we van ons leven hebben gemaakt.’

Welk ‘medicijn’ biedt jouw voorstelling?

‘Het is een beeldende voorstelling waarin beweging, ruimte en geluid samenkomen. Je komt terecht in een tentoonstelling met schilderijen, sculpturen en installaties van mensen die bezig zijn of stilstaan. Wat doen ze wanneer ze stilstaan, welke bezigheden verzinnen ze? Wat doen ze als er niets te doen is? De voorstelling brengt een ervaring teweeg waarbij je jezelf als kijker niet uit de weg kunt gaan. Je beleeft de maakbaarheid van je eigen leven, ziet de keuzes voor je eigen tijdsinvulling van dit leven. Ik wil de toeschouwer uitnodigen bij ons te komen kijken naar dat moment van leegte.’

Is dat niet saai dan?
‘Het is anti-spectaculair, maar zeker niet saai! Door het kader van een kunstwerk toe te voegen maak je het mogelijk naar iets te kijken. Kunst, waaronder ook theater, kan ons helpen stil te staan en aandacht te besteden aan dat wat we vaak ontwijken. Ik wil een poging wagen de toeschouwer te bevrijden van zijn eigen kijkgewoontes. Ik hoop dat de kijker zich bewust wordt van zichzelf en de manier waarop hij de wereld bekijkt. Mijn boodschap is dat dat ertoe doet.’

Tot slot: waar komt de titel vandaan?

An obscure but true piece of trivia:’ is een citaat uit de onafgemaakte roman The Pale King van David Foster Wallace. Mij inspireert de manier waarop Wallace een pleidooi houdt voor zeldzame momenten van oprechte aandacht en verstilling in een tijd van te snel leven. Hij suggereert dat het aangaan van juist deze momenten leidt tot een diepere manier van waarnemen en een bewustere verbinding met het eigen zelf. De titel verwijst voor mij naar het zoeken naar een concentratie, een kader om met aandacht stil te blijven staan bij het ogenschijnlijk triviale.’

An obscure but true piece of trivia:
17 t/m 22 juni tijdens Vuurwerk Festival
Frascati 4, Nes 71, Amsterdam

 

interview: Petra Boers

Back to list
Share