Gaetano Signorelli

Gaetano Signorelli

Course
Dutch National Ballet Academy
Class
2016

Hij is tien jaar oud wanneer zijn ouders hem naar La Scala in Milaan brengen. Hij is zenuwachtig. Maar de passie die van de gezichten van de balletdansers af te lezen is, stelt hem gerust. Hij gaat ervoor: traint acht uur per dag, groeit op in een vreemde stad, sluit vriendschappen en leert om te gaan met de felle competitie onder de dansers. Geatano: ‘I had to grow up fast, because the circumstances were really hard.’ Toch stopt het hem niet zijn horizon te blijven verbreden, want juist in Milaan groeit zijn nieuwsgierigheid naar Amsterdam, vooral naar Het Nationale Ballet.

Een zomerprogramma aan de Theaterschool biedt uitkomst en een auditiemogelijkheid grijpt Gaetano met beide handen aan. Vijftien jaren jong is hij, wanneer hij in 2014 mag starten aan de Nationale Balletacademie.

Na de zomer vertrekt hij naar Zwitserland, waar het Zürcher Ballett hem heeft aangenomen. Voor Gaetano is het een bevestiging dat dit is wat hij moet doen. Hij lacht een brede lach, ‘Now the fun part arrives’. Toch blijft Het Nationale Ballet lonken. Gaetano knipoogt en fluistert: ‘I will be back!’.

Al het hele jaar is hij druk met de voorbereidingen voor de eindejaarsvoorstelling Dansers van Morgen in de Nationale Opera & Ballet op 7 en 8 juli. De studenten van de Nationale Balletacademie dansen choreografieën  van Iva Lešić, August Bournonville, Gioconda Barbuto, David Dawson en John Neumeier. Balletmeesters, choreografen en assistenten van over de hele wereld vlogen in om hem en zijn studiegenoten de stukken te leren.

Het is uitzonderlijk dat een school de rechten krijgt van de choreografen om deze stukken op te voeren. Gaetano is zich daar terdege van bewust. Hij glundert: ‘We learn everything, the whole repertoire. It’s great that we get this opportunity, because this is high level stuff!’

Wanneer hij nu door de gangen van de school loopt heeft hij een lichte hup bij iedere pas, vergelijkbaar met de typische lichte sprongen van choreograaf August Bournonvolle. Voor de choreografie Conservatoire is Gaetano geselecteerd voor de tweede cast. Hij moet wennen aan het razendsnelle voetenwerk en de gracieuze ports de bras (armhoudingen). ‘It’s a treasure, keep it special’, benadrukt de assistente van Bournonville wanneer ze afscheid neemt van de groep.

Enigszins angstig is Gaetano voor de opvoering van het stuk 5 van zijn favoriete choreograaf David Dawson. Na één minuut is hij al compleet uitgeput en dan volgen er nog zeven. Ook de choreografie Yondering van John Neumeier is een uitdaging. Geatano zit in de eerste cast en verschijnt in drie van de vijftien danstableaus waarin de jeugdige energie en spirit gevierd worden. ‘Every step has a meaning, it’s great and difficult at the same time’, legt Gaetano uit.

Back to list
Share