Eline Arbo

Eline Arbo

Course
Theatre Director
Class
2016

Waarom ben je Regie gaan studeren?
Eline: “Ik ben opgegroeid in Tromsø, een kleine stad aan de Noorse kust, boven de poolcirkel. In de winter is er duisternis, in de zomer is het er eindeloos licht. Als kind stond ik daar al op het toneel. Op de middelbare school schreef ik met mijn vriendengroep sketches en cabaret. Onze hobby groeide uit tot een theatercrew van 50 jongeren: scenaristen, acteurs, technici, etc. Regisseren bleek me beter te bevallen dan acteren.

Mijn eerste ontmoeting met het professionele theater was na mijn middelbare schooltijd. Ik had mijn  lievelingsregisseur benaderd met het verzoek om haar te assisteren bij de voorstelling De wilde eend, van Henrik Ibsen. Ik wist meteen: ‘dit wil ik!’

Vanwege mijn honger naar kennis over theater ging ik Theaterwetenschappen studeren in Oslo. Tegelijkertijd werkte ik als regie-assistent bij producties. Het resultaat was dat ik mijn essays altijd ’s nachts schreef.

Ik vind het Nederlandse en Vlaamse theaterlandschap spannender dan dat in Noorwegen. Hier bestaat een sterke regietraditie, maar er is ook veel aandacht voor de autonomie van de acteur en het samen creëren. Vandaar dat ik besloot om auditie te doen aan de Theaterschool. En dat is gelukt! Ik woon nu vier jaar in Nederland; zeker nu ik de taal beheers voel ik me hier helemaal thuis.”

Waarom heb je gekozen voor de Griekse tragedie Antigone?
Eline: “Ik maak een trilogie rond het thema ideologie. De eerste voorstelling Manifesten ging over wat het betekent om in iets te geloven. Mijn tweede afstudeervoorstelling, Antigone, gaat over hoe je dat geloof in actie brengt. Kan je zeggen dat je een idealist bent als je daar niet naar handelt? Antigone is een jonge vrouw die zich verzet tegen de macht. Ze wil doen dat zij vindt dat juist is. Wie gelooft er tegenwoordig nog zo in zichzelf dat hij bereid is daarvoor te sterven? In onze samenleving zijn we niet bereid die stap te maken; dat is misschien onze tragedie.

Ik wil een geëngageerd theatermaker zijn die mensen inspireert en ze doet nadenken over hun eigen leven. Via theatrale middelen wil ik tot de verbeelding spreken; andere mogelijkheden laten zien, zonder te zeggen: dit is de waarheid.”

Met welk personage kun je je het meest identificeren?
Eline: “Antigone is een heftige idealist. Tegenover haar staat de wrede koning Creon. Mijn voorstelling wordt verteld vanuit het personage Haemon, de vriend van Antigone en zoon van Creon. Hij staat tussen hen in. Hij is niet bereid om een keuze te maken en volledig voor iets te gaan. Ik identificeer me het meest met hem, omdat hij geen perfect mens is. Hij heeft twijfels en moeite om zichzelf op te offeren voor een groter doel.

Ik kom uit een politiek geëngageerd gezin. We woonden in de ‘Communistenstraat’. Sommige mensen gaan elke zondag naar de kerk, wij gingen elk weekend demonstreren met de families uit onze straat. Tegen de EU, kernwapens, voor homorechten en emancipatie. Mijn maatschappelijke en politieke theater is daarvan het resultaat. Ik denk er veel over na waar ik zelf voor sta. Die wrijving is mijn motor om theater te maken. Dat vind ik ook terug in Antigone: een gevecht voor de dingen waarin je gelooft.”

Hoe verliep de samenwerking tijdens de voorstelling?
Eline: “Als regisseur kies ik het stuk. Samen met het artistieke team ontwikkel ik het concept verder. Het is heel leuk dat je op de Theaterschool de mogelijkheid hebt om af te studeren met een heel team.
Regisseren is een complex vak. Hoe stuur je mensen aan met liefde, aandacht en respect, en met een overkoepelende artistieke visie waar iedereen achter kan staan?

Ik werk samen met Anouk van Kolfschoten (Scenografie), Joella Reket (Productie podiumkunsten) en Varja Klosse (Techniek en theater). We gaan steeds met elkaar in gesprek; samen komen we vaak tot iets beters dan dat we in ons eentje konden verzinnen. Ons afstudeerproject is echt onze baby.”  

Waarom moeten we absoluut komen kijken naar je voorstelling?
Eline: “Antigone is een fantastisch stuk dat ons al 2500 jaar herinnert aan onze menselijkheid en onze positie in de wereld. In onze interpretatie zoomen wij in op de menselijke zoektocht naar zingeving vandaag de dag - moet je alles opgeven voor datgene waar je in gelooft? Wie ben je nog als je dat niet doet?”

Antigoneis een afstudeervoorstelling van studenten Regie, Scenografie, Productie podiumkunsten, Techniek en theater
Datum: 24 t/m 28 mei 2016
Locatie: Theaterzaal, de Theaterschool

Back to list
Share