Maren Bjorseth
- Course
- Theatre Director
- Class
- 2012
Ik wil theater maken omdat...
Ik geloof in verbeelding en fantasie en in mensen nieuwe ervaringen meegeven. You need fantasy to show different perspectives of reality (Jimi Hendrix). Ik geloof dat je verhalen kunt laten zien die ons iets nieuws vertellen over de wereld waarin we leven of misschien juist een kans bieden om de werkelijkheid te ontvluchten. Het moment dat acteurs en publiek samen ervaren in de donkere zaal komt nooit meer terug. Dat maakt het theater uniek.
Ik ben in mijn werk op zoek naar...
De humor in het pijnlijke en het pijnlijke in het humoristische. De absurditeit van het leven, de kleine mens, de hopeloosheid, de muziek en de magie. En altijd in verbinding met de samenleving waarin wij nú, op dít moment, leven.
Wat ik absoluut een keer wil regisseren:
Skråninga (Carl-Frode Tiller), Cold (Lars Norén), Blackbird (David Harrower), Lilleskogen (Jesper Halle), De rovers (Friedrich Schiller), Spoken (Henrik Ibsen), Pique-nique en campagne (Fernando Arrabal).
Wat in theater moet veranderen:
We zijn het contact met het publiek kwijtgeraakt. Dat moeten we weer opzoeken. Zonder publiek is er geen theater.
Hoe ik daaraan ga bijdragen:
Ik wil vechten om het publiek te bereiken. Het gaat er niet om dat ik concessies wil maken, maar hopelijk kan ik een band met het publiek creëren, waardoor het makkelijker voor ze wordt om weer een theater te bezoeken.
Mijn grote voorbeeld is...
Roy Andersson, Christoph Marthaler, Susanne Sundfør, Luk Perceval, Robert Wilson, Henrik Ibsen, Jo Strømgren en vele anderen. Mensen die zich niet aan één formule vastklampen, maar die bij elk project opnieuw beginnen. Die het antwoord juist níet weten en die door openlijk te zoeken iets unieks kunnen ontdekken.
Over 20 jaar ben ik...
nog steeds op zoek. Met getalenteerde en ervaren mensen om me heen krijg ik hopelijk de kans om me te ontwikkelen en om mooie voorstellingen te maken.
- Projects
'Terrorisme' van de Gebroeders Presnyakov
'Poppenhuis' van Henrik Ibsen
Other Projects
- Rozencrantz en Guildenstern zijn door (met teksten van William Shakespeare en Tom Stoppard)
- Klytemnestra 100% Echt (gebaseerd op Agamemnon van Aiskylos, tekst zelf geschreven)
- Oh oh thello (William Shakespeare)
- Je denkt dat het zo is, maar eigenlijk is het zo (Ellisiv Lindkvist)
- Scènes uit Mutter Courage (Bertolt Brecht)
- Stones in his Pockets (Marie Jones)
- Scénes uit Hedda Gabler (Henrik Ibsen)
Internship
'Begeerte heeft ons aangeraakt' - regie: Theu Boermans
Het Derde Bedrijf/Nationale Toneel
'In ongenade' - regie: Luk Perceval
Toneelgroep Amsterdam