Theaterjaarboek 2017-2018 'off road' theater
De 62e editie van het theaterjaarboek is verschenen. De 'almanak' voor de podiumkunsten staat traditioneel stil bij de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen theaterseizoen. Focus dit jaar is off road-theater, theatrale verschijnselen die normaalgesproken bestaan buiten het zicht van instituten, recensenten en databases.
Het Theaterjaarboek 2017/2018 bestaat uit twee delen. Het eerste reflecteert op het ‘reguliere’ theaterveld, met artikelen over de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen seizoen, zoals de opkomst van fair practice en creative producing, de radicale omgang met de toneelcanon en de getuigenissen over machtsmisbruik in de podiumkunsten onder #MeToo. Daarnaast wordt de artistieke nalatenschap van Pierre Audi en Jan Ritsema onderzocht.
In het tweede deel wordt de blik verruimd met een serie reportages over ‘off road’-theater. Vanuit een nieuwsgierigheid naar niet-gecanoniseerde, informele theatervormen wordt het veld onderzocht voorbij het bekende, verkavelde, geasfalteerde theater. Schrijvers werden naar LARPs gestuurd, kiki balls, voorstellingen in bedrijven en een real life game.
Het Theaterjaarboek, in 1952 opgezet door Luisa Treves, was oorspronkelijk een overzicht van alle gespeelde voorstellingen van het seizoen, maar ontwikkelde zich gaandeweg tot een kritisch jaaroverzicht met reflectie en debat. (De productiegegevens zijn nu te raadplegen op de Theaterencyclopedie). De traditie van het Theaterjaarboek verdween voor vier jaar toen in 2013 het Theater Instituut Nederland (TIN) werd opgeheven, maar werd 1,5 jaar geleden nieuw leven in geblazen door Theatermaker en werkgroep NIT, de informele tafel van mensen en instellingen die zich bezighouden met erfgoed, reflectie en debat in de podiumkunsten.