What if… Decoloniality? symposium

Dates/times: January 14, 09:30-18:30
Location: Studio 809 and studio 603 – Academy of Theatre and Dance (Jodenbreestraat 3)

The event is fully booked! Registration is no longer possible.

What if... Decoloniality? is a one-day symposium for anyone interested in what it means to practice decoloniality or embody a decolonial attitude in theatre and dance practice, research and education. Centred on practical research by ATD teachers, the day combines practical workshops, conversations and performances addressing topics including non-European dance forms such as hip-hop, African and Javanese dance, and non-Eurocentric approaches to dramaturgy and storytelling. 

Organized in collaboration with Platform 2025.

 

Programme

Session 1

9:30-10:00 Walk-in and welcome
10:00-13:00  Session 1: Decoloniality in Don't Hit Mama: in conversation + Workshop' by Nita Liem and ‘Funmi Adewole Elliot

Half oral-history event and half creative-lab, this session will provide an overview of what it meant for Don’t Hit Mama to grapple with colonial discourses through performance before the concept of ‘decolonising performance’ was recognised within the Dutch academia. In the first half, Nita Liem, the co-artistic director of Don’t Hit Mama and ‘Funmi Adewole Elliott, long-time associate, will recall in conversation how the company generated a decolonising discourse through performance and pedagogy over a period of 20 years. The second half of the session will consist of a lab in which participants will explore some of the artistic approaches that emerged from Don’t Hit Mama’s dramaturgical interactions with artists from backgrounds in Hip-hop, African dance styles, Javanese dance and other dance forms.  

Nita Liem and Bart Deuss are the current recipients of the ATD Teacher-Researcher Fellowship 2024-25 for their project “Living Archive: Making dance theater with communities. 20 years of Don’t Hit Mama”.

Biography Nita Liem
Also read the article ‘in conversation with Nita Liem
Biography 'Funmi Adewole Elliott

Lunch

13:00-14:00 Lunch (for visitors who are participating in session 1 and 2)

Session 2

14:00-15:00 Session 2: "An attempt to Decentralize dramaturgy: diary of an afropean dramaturg” by Yahmani Blackman

How we tell our stories teaches us how to look at the world. 

The beginning, middle and an end. A motor moment. The conflict. The protagonist. The universal. The floor. Your audience. Dramaturgy. To what extent does the dominant perspective on dramaturgy serve the stories carried in our society? What other perspectives are there and how are they applied in practice? 

In this session, Yahmani Blackman shares her research on other perspectives on dramaturgy. A research consisting of conversations with makers and dramaturgists from the Netherlands and London. With the goal of decentralizing perspectives on dramaturgy and providing a more authentic framework for stories/makers who need it.”

Biography Yahmani Blackman

Break

15:00-15:15 Break

Session 3

15:15-16:15 ''Decoloniality'' exchange spaces by Camiël Kesser

From Platform 2025 we are advocating for developing essential strengths to build a future. One of these strengths is the attitude of ''Decoloniality''. What is the benefit for us professionals, theory and practice, and work environment when we can integrate it? During this session you will hear what this has brought to professionals that are already applying this consciously and are working within our academies.


Biography Camiël Kesser
 

Afsluiting

16:15-17:00 Afsluiting met een drankje

17:00-18:30 Voorstelling ‘The art and practice of experiencing/Becoming our space: Performance #2’

Het Westerse, koloniale denken en handelen is gericht op ontmenselijking, en verdeel-en-heersmechanismen. Een strategie die door kolonisten werd toegepast om controle te behouden over bevolkingen—door deze opzettelijk te verdelen en tegen elkaar op te zetten. Deze tactiek is structureel toegepast tijdens periodes van kolonisatie en slavernij, en het is onthutsend hoe effectief het was in het onderdrukken van gemeenschappen en het handhaven van de macht door een kleinere groep mensen. 

Hoewel de slavernij is afgeschaft, is ons denken, ons lichaam, en daarmee ons dagelijks doen nog doortrokken van koloniale waarheden en mechanismen. Deze onderdrukkende denk-constructies ontnemen gemeenschappen van kleur de levensruimte om zichzelf te zijn. Met het doorbreken van deze waarheden in lichaam en geest kunnen wij de ruimte ervaren om verdeel en heers-mechanismen te overkomen. 

We hebben weliswaar vrijheid, maar ervaren geen ruimte. 

The art and practice of experiencing/Becoming our space: Performance #2

In deze performance worden de verhalen van de Inheemsen en de Marrons centraal gesteld. De verhalen over hoe tot slaafgemaakte Afrikanen aankomen in Zuid-Amerika. De ontmoeting met de oorspronkelijke bevolking die leefden in verbinding met elkaar en met het land. Een situatie waar land geen eigendom was, maar onderdeel van een spiritueel besef. Met de komst van de kolonisator werden mens en land tot eigendom gemaakt. 

Tijdens deze middag gaan we met Angila Pandaasi, Leander Vermaning, Dwayne Toemere, Pagal Pavion en Kimberley Smit de ontmoeting van deze groepen en de rol die verdeel en heers in hun verhalen speelt onderzoeken.

The art and practice of experiencing/Becoming our space

Op uitnodiging van Shebang, een nomadische ontwikkelplek in Amsterdam Zuid-Oost voor creatieve makers en denkers, heeft psychiater Glenn Helberg 5 programma’s gecureerd over de geschiedenis van Suriname en de Voormalig Nederlands Antillen met een accent op het slavernijverleden. Hij ging op zoek naar (persoonlijke) verhalen die laten zien hoe een systeem van verdeel en heers werd opgetuigd en nog tot vandaag de dag invloed heeft. Trauma’s worden van generatie op generatie doorgegeven. Samen met theatermakers, dansers, kunstenaars en muzikanten gaf hij vorm aan deze verhalen en geschiedenis.

The art and practice of experiencing/Becoming our space is een creatief proces van maaksessies en tentoonstellingen. Makers en kunstenaars onderzoeken hoe verdeeldheid tussen diasporische gemeenschappen en onderdrukking van identiteit(en) doorbroken kunnen worden. Met als uitgangspunt de gedachte dat we zowel individueel als gemeenschappelijk met elkaar verbonden zijn door spiritualiteit, herkenbaar zijn voor elkaar door gedeelde (taal)codes, zichtbaar zijn voor elkaar in voorkomen, en tegelijkertijd gekenmerkt worden door een geschiedenis van onzichtbaarheid. 

Denkers, makers en kunstenaars uit de verschillende diasporische gemeenschappen worden uitgenodigd om gezamenlijk de verbinding tussen lichaam en geest te maken—door ruimte te creëren en te claimen. Beeldend kunstenaars Alydia Wever, Raul Balai en Fré Calmes vormen de artistieke rode draad van deze bijeenkomsten—die hierna als inspiratie dienen om tot een gezamenlijk kunstwerk in een volgend project te komen. Een vervolgproces waarbij het maakproces individuele aspecten overstijgt, en een collectief helingsritueel wordt, dat leidt tot een kunstwerk waarbij de viering van eenheid en de gebundelde kracht van diasporische groepen centraal staan. 

Biografie Dwayne Toemere

Design:
Studio Pieter Jan Boterhoek

Photo credits:
GWEN VAN DER ZWAN

 

Share