Skip to main content
 

Aanmeldformulier Docenten Seminars

Open het formulier

Docentenseminars 2024-2025

Graag nodigen we je ook in 2025 uit voor een flinke dosis nieuwe inspiratie!
Na twee geweldige, inspirerende seminars door Ryan Carroll, wil ik graag de volgende Docenten Seminars onder de aandacht brengen.
We hebben dit seizoen een veelzijdig programma, met aandacht voor fijne aanvullingen op het bekende lesmateriaal en een frisse kijk op de balletles voor volwassenen en kinderen. 
Wij organiseren onze seminars voor dansdocenten in het (amateur)dansveld die verdieping, verbinding en inspiratie zoeken.

In schooljaar 2024-2025 staan er nog de volgende seminars op de planning:

9 februari - Werelddans, een ritmische en kleurrijke aanvulling op ballet
Door Wijnand Karel

9 maart - Dansant repertoire voor kinderen en amateurs
Door Jane Lord

6 april - Een speelse kijk op ballettechniek
Door Marieke van der Heijden

Plaats:
Nationale Balletacademie
Nicolaas Tetterodestraat 13
1096 BM Amsterdam

Prijs per Seminar: € 95,-

Inschrijven: Klik hier


9 februari
Werelddans, een ritmische en kleurrijke aanvulling op ballet.
Door Wijnand Karel

Op de Nationale Balletacademie krijgen studenten in NBA 1 tot en met 4 en leerlingen van de pre-NBA wekelijks les in werelddans. Werelddans is geweldig voor het ontwikkelen van muzikaliteit, coördinatie en ritmegevoel. In de werelddanslessen ervaren de leerlingen ontzettend veel dansplezier en leren zij samen met partners, in een rij of in een kring te dansen.

Wijnand zal in zijn seminar aandacht geven aan diverse werelddansstijlen en focussen op de  connectie tussen de ballettechniek en werelddans.  Veel balletpassen komen uit werelddans en het is goed voor de coördinatie van leerlingen om (eerst) de meer organische vorm te leren. Werelddans is een bruikbare en waardevolle aanvulling voor de balletles bij jonge, maar ook bij wat oudere leerlingen. Dansplezier kent geen leeftijdsgrens. 
Wijnand zal laten zien hoe je op eenvoudige wijze werelddans kan inzetten bij kinderen en hoe je het materiaal geleidelijk kan uitbouwen tot meer gecompliceerde dansen.
De stijlen waar Wijnand mee aan de slag gaat zijn Roemeens, Russisch, Nederlands, Schots, Frans en Hongaars.


9 maart
Dansant repertoire voor kinderen en amateurs.
Door Jane Lord

Leerlingen en studenten van de Nationale Balletacademie doen regelmatig mee aan voorstellingen van het Nationale Ballet. Maar ook als zijn niet meedoen leren leerlingen van alle leeftijden repertoire. 
Het aanleren van ballettechniek is als het aanleren van het balletalfabet. En wat is er leuker dan de geleerde techniek in te zetten voor ballet van het repertoire? Maar hoe doe je dat met amateurs en jongere leerlingen? Veel repertoire is eigenlijk te moeilijk om aan te leren.
Jane zal na een korte les laten zien hoe bestaand repertoire aan te passen naar een meer eenvoudige vorm.  Op het programma staan de Sneeuwvlokjes uit de Notenkraker, een groepsdans uit Don Quichot en een solo uit Giselle.
Bij repertoire komt techniek,  muzikaliteit, dansplezier en coördinatie samen.


6 april
Een speelse kijk op ballettechniek.
Door Marieke van der Heijden

Het aanleren van ballettechniek is belangrijk. Om vorderingen te maken. Om steeds een beetje meer te kunnen, om het balletalfabet aan te leren. Marieke laat zien dat het aanleren van ballettechniek niet saai hoeft te zijn. Wat hebben kinderen nodig om vooruit te komen in de balletles? In welke volgorde leer je de techniek aan? Met andere woorden, welke opbouw is nodig?  Welke lesstructuren voor ballet met kinderen van 6- 10 jaar zijn zinvol? Naast het geven van theoretische onderbouwing gaan de deelnemers praktisch aan de slag in twee voorbeeld/meedoelessen. Zo ga je vol nieuwe ideeën weer naar huis!


Over de docenten

Wijnand Karel
Wijnand studeerde in 1992 af aan de Rotterdamse Dansacademie (nu Codarts) met hoofdvakken Folkloristische- en Moderne dans, waarna hij bij het Internationaal Danstheater in Amsterdam danste en bij De Stilte, Breda. Vanaf 1998 is Wijnand zich meer en meer op het lesgeven gaan richten. 

In najaar 2001 ging hij voor twee maanden naar Macedonië om zich in de Macedonische dans te verdiepen. Hij kreeg daar privélessen van onder meer Tofe Drakulevski (voormalig danser van het professionele ensemble Tanats, Skopje), trainde mee met het ensemble KUD Orce Nokolov in Skopje en werkte nauw samen met o.a. Martin Ihns.

Wijnand geeft les bij folkloristische dansvereniging Dopspovo en is artistiek leider/choreograaf bij Folklor Dansemble Amersfoort. Hij is tevens verbonden aan het Nova College Performing Arts, Haarlem, waar Wijnand lessen werelddans, didaktiek en trainingskunde geeft.

Sinds september 2022 is Wijnand verbonden aan de Nationale Balletacademie waar hij de lessen werelddans voor de pre-NBA verzorgt.
Wijnand is lid van het kernteam Traject Scholing Werelddansleider en geeft daar lessen dansrepertoire, houding en beweging en is daar coach en stagebegeleider. 

Vanaf 2002 heeft hij in samenwerking met collega’s, in opdracht van Syncoop produkties, gewerkt aan het samenstellen van de dansprogramma’s Mix 6 t/m 10, de CD 5x5.

Naast de lessen in Nederland verzorgt Wijnand ook workshops Internationale dans in zowel België, Canada, Italië en Zwitserland.
Wijnand is ook veelgevraagd choreograaf voor verschillende gezelschappen in binnen en buitenland.

Jane Lord
Jane is werkzaam als docent klassiek ballet en repertoire bij de Nationale Balletacademie sinds 2011.
Ze volgde haar dansopleiding aanvankelijk in Californië, maar studeerde af aan The National Ballet School of Canada. 
Vanaf 1979 tot 2001 was zij verbonden aan bij Het Nationale Ballet, waar zij na alle rangen te hebben doorlopen in 1990 tot eerste solist werd bevorderd.

Jane heeft alle hoofdrollen van het klassieke en moderne repertoire van het gezelschap gedanst, waaronder stukken van Van Dantzig, Balanchine, Van Schayk, Ashton en Van Manen. Haar interpretatie van Julia uit Romeo en Julia is legendarisch. Nog steeds is Jane regelmatig bij het Nationale Ballet te bewonderen in karakterrollen in de grote klassiekers.

Bij de Nationale Balletacademie geeft Jane balletles aan met name de hoogste jaren, geeft zij repertoire en variaties.
Jane is voor velen een bekend gezicht, want zij was jaren coördinator Scouting and Outreach van de Nationale Balletacademie en is over de hele wereld een veelgevraagd gastdocent.

Marieke van der Heijden
Marieke van der Heijden is sinds 2001 verbonden aan de Nationale Balletacademie als docent klassiek ballet van de pre-NBA-klassen en sinds 2019 ook als docent Progressing Ballet Technique. Tevens is ze coördinator van het pre-NBA-programma. Door haar grote kundigheid en enthousiasme weet ze als geen ander de ballettechniek over te brengen op jonge kinderen. 
Zij is verantwoordelijk voor het Scouting & Outreach programma van de Nationale Balletacademie.

In 1995 studeerde Van der Heijden af aan de opleiding Docent Theaterdans van de Theaterschool (nu: Academie voor Theater en Dans) in Amsterdam met als specialisaties klassiek ballet, kinderdans en moderne dans. Na op diverse plekken te hebben gedanst en lesgegeven, nam ze in 1999 Balletstudio Loes Jongejan over. Onder haar bezielende leiding groeide de school – omgedoopt tot Balletstudio Marieke van der Heijden – uit tot een in de wijde omgeving bekende amateurschool voor klassiek ballet. Deze school is per 1 augustus 2024 onderdeel geworden van de Nationale Balletacademie en heet nu Studio NBA.

Van der Heijden is tevens ABT® Certified Teacher pre-primary - level 5 en Certified Teacher Progressing Ballet Technique®. Ze geeft regelmatig bijscholingscursussen bij onder meer de Nationale Balletacademie, Holland Dance en de Henny Jurriëns Studio gericht op het begeleiden van jong talent en het aanleren van ballettechniek en gebruik van lesstructuren bij jonge dansleerlingen.

 

Share
 

Aanmeldformulier Docenten Seminars

Open het formulier