Andrea Božić

Andrea Božić (HR/NL) studeerde hedendaagse dans, behaalde het diploma Comparative Literature and English Language aan de Universiteit van Zagreb, studeerde af aan de SNDO en de Amsterdam Master of Choreography, Amsterdam.
Julia Willms (DE/NL) studeerde Visuele Communicatie aan de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht en Media Art aan de University of Applied Arts in Wenen.
Ze werken samen in verschillende constellaties sinds 2004 en met geluidskunstenaar Robert Pravda hebben ze in 2009 het interdisciplinaire platform TILT opgericht om de interdisciplinair artistieke praktijk en - denken te inspireren. TILT is gevestigd in Amsterdam en toont werk in vele (inter)nationale festivals, theaters en musea.

Hun werk stelt vragen over aandacht en verbeeldingskracht, aanwezigheid, het principes van het kijken, presentatie van de realiteit en auteurschap. Het werk vindt een vorm in live performances, installaties, film, fotocollages, tekeningen en samenwerking met het weer en nachthemel, vaak op locatie. Alle individuele projecten vormen onderdeel van grotere constellaties, zowel binnen hun eigen werk als in hun samenwerking met anderen. Andrea is mede-initiatiefnemer en co-curator van de zomeracademie We Live Here en Festival Come Together en tutor bij DAS Theatre. Andrea en Julia zijn co-oprichters van platform BAU – dans en performance Amsterdam.

Spectra – Space As An Organism

Is deze wereld de enige mogelijke werkelijkheid?

Is het de beste mogelijke werkelijkheid?

Is het überhaupt een nauwkeurige werkelijkheid?

Dit onderzoek is onderdeel van Spectra – ruimte als organisme, een langlopend artistiek project van Andrea Božić en Julia Willms waarin de gehele ruimte en de aanwezigheid van de toeschouwer benaderd worden als onderdeel van het werk. Er is geen standpunt buiten. We zijn niet in de ruimte – we zijn ruimte.

Spectra is een onderzoek naar de ontwikkeling van een duurzame langlopende artistiek praktijk waar alle processen en verhoudingen onderdeel zijn van het werk en waar de kennis, ontwikkeld in de artistieke praktijk, toegepast kan worden op processen buiten de kunstwereld. De focus van het onderzoek dit jaar is: Hoe verhouden we ons tot de infrastructuren die we geërfd hebben? Hoe  beïnvloedt de manier waarop de ruimte georganiseerd is onze manier van denken, bewegen, voelen en hoe we ons tot elkaar verhouden? Kunnen we opnieuw georganiseerde ruimtes verbeelden, bewonen en belichamen, door ze te laten bewegen en ze op meer duurzame manieren in te delen? Het gebouw Grootlab, met zijn geschiedenis en omgeving, vormt een case study voor het onderzoek. Een aantal activiteiten vormen onderdeel van deze case-study: een serie onderzoekslabs, ontmoetingen met collega’s vanuit interdisciplinaire perspectieven en een serie Spectra verschijningen in Amsterdam.

De onderzoeksmethode is poëtisch: organische principes vanuit de natuur en droomlogica worden toegepast aan bestaande infrastructuren. Het aanvaardbaar maken van de poëtische logica is een voorstel voor de manier om de wereld te her-verbeelden, met de wereld te her-verbinden en de ‘agency’ over onze aandacht terug te vorderen.

Spectra appearances

10-11 November 2016, Spectra: The Passage – Episode 1
Meer data volgen

Delen