TML20191214_83544web_01.gif
 
 

Belichaamde Kennis in Theater en Dans

Volledige beschrijving (PDF)

 

Decroux Café 11-13 februari 2020

Uitnodiging (PDF)

 

Uitnodiging docenten

Lever je onderzoeksbijdrage

 

Uitnodiging studenten

Lever je onderzoeksbijdrage

Belichaamde Kennis in Theater en Dans

De onderzoeksgroep Belichaamde Kennis in Theater en Dans (BKTD) biedt ruimte voor ontmoeting en onderzoek voor de docenten en studenten van de Academie voor Theater en Dans.

Door de fysieke praktijkkennis van spelers, dansers en makers centraal te stellen, levert deze groep een bijdrage aan de actualisering, diversificatie en verrijking van bestaande theater- en danshistorische narratieven.

Evenementen

Docenten en studenten aan de Academie voor Theater en Dans zijn van harte uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan het onderzoek. Dit kan onder andere via de kenniskring Belichaamde Kennis in Theater en Dans (BKTD) voor docenten, en het studenten researchseminar What a Body Can Do

Postdoc onderzoek

Vanaf 1 september 2019 zal Marijn de Langen gedurende een periode van twee jaar een postdoc onderzoek verrichten binnen DAS Research.

Haar postdoc aanvraag ‘The past bubbles around us: Mime archieven in de openbaarheid’ werd in januari 2019 door regieorgaan SIA (onderdeel van Nederlands instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek) positief beoordeeld. 

In dit onderzoek brengt De Langen de twee aspecten van theatererfgoed en belichaamde kennis samen door de vraag te stellen hoe je de archieven van de Nederlandse mime zou kunnen ontsluiten vanuit een focus op belichaamde kennis in het archief.

Dr. Marijn de Langen

Dr. Marijn de Langen is coördinator van de onderzoeksgroep Belichaamde Kennis in Theater en Dans.

De Langen is onderzoeker en theoriedocent bij de Mime Opleiding sinds 2002. 

In 2017 verdedigde zij haar proefschrift 'Mime denken: Nederlandse mime als manier van denken in en door de theaterpraktijk' aan de Universiteit Utrecht.

Deelnemers

Angela werkt met 'embodied visualiseren' in haar lessen contemporary dans, wat inhoudt het direct met een binnen oog de beweging in/aanzetten en volgen, een continue gewaarzijn van waar en hoe de beweging zich door het lichaam verplaatst. 

Angela's onderzoek betreft: The inner eye in relation to the outer eye. 

"Bij sommige internationale studenten uit andere landen (Rusland, China, Japan) zie ik dat ze moeite hebben echt te kijken en het publiek te zien. Daar zit een groot cultureel verschil achter/onder. Daardoor blijft de presence/performativiteit heel terughoudend ondanks vaak sterke fysicaliteit. Wat ik wil onderzoeken is of ik via het innerlijk visualiseren van het lichaam het zien van de buiten wereld, het publiek, meer kan laten incorporeren. Hoe kan die inner monologue, fysieke narrative verder expanderen?"

Carly Everaert is sinds 1986 kostuumontwerper. Ze leerde het vak door te oefenen. Sindsdien ontwierp ze kostuums voor grote opera's om solo te spelen voor alles daartussenin. Haar werk draait om gelaagdheid en hoe het mengen van alledaagse materialen in ontwerpen een geheel nieuwe illusie kan creëren.

In 2003 en 2015 werd ze uitgenodigd om Nederland te vertegenwoordigen voor het Nederlands Paviljoen op de PQ, de wereldtentoonstelling over theaterontwerp. Ze ontving de Plombina voor haar oevre in 2001 bij de start van het vrouwentheaternetwerk. In 2011 ontving ze - samen met het hele artistieke team - de Wijnberg Scenografieprijs voor The Tempest onder regie van Liesbeth Coltof. In 2012 ontving ze een “zilveren krekel” voor haar ontwerpen voor Mehmet de Veroveraar en Pinokkio.

Ze ontwierp de salons voor Atelier D. Samen met Sjoerd Wagenaar startte en leidde ze de masterscenografie van het Frank Mohr Instituut in Groningen. Ze doceert kostuumontwerp aan de theaterschool Amsterdam (AHK) en ontwerpworkshops bij Theaterdagproductie in Gaza. Ze is een actief lid van de open Platform Scenography.

Onderzoeksbeschrijving 

Carly is geïnteresseerd in onderzoek naar lichaam, kostuum en beweging in Nederland, een onderwerp dat nog niet veel is onderzocht. 

Esther Snelder (Drempt, 1971) studeerde in 1997 af in de richting Mime aan de faculteit Theater van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waar ze in 1998 haar docentschap Mime haalde. Sindsdien heeft ze als speler samengewerkt met verschillende dans- en theatermakers, zoals Kassys, Jerôme Bel, Nicole Beutler, Sanne van Rijn, Magne van den Berg, De Gemeenschap en Jetse Batelaan. Esther doceert aan de Amsterdamse Mimeschool waar ze spellessen geeft en studenten begeleidt en adviseert bij hun eigen projecten. Tevens is zij als spel- en Alexander-techniek docente verbonden aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem en is ze speltrainer voor musici van Oorkaan. Esther volgde de 3 jarige opleiding tot leraar in de Alexander Techniek en geeft sinds 2017 privé-lessen in deze techniek.

© Kamerich-Budwilowitz-EYES

Floor van Leeuwen is mimer en medeoprichter van theatercollectief Schwalbe en Leeway for Arts, in samenwerking met Third Space en Tools for Action.

Binnen de onderzoeksgroep Belichaamde Kennis in Theater en Dans verkent Floor momenteel hoe de belichaamde kennis van een mimer zich manifesteert in / verweven met praktijken buiten het kunstveld door manieren van werken.

© Bart Grietens Photography

Fleur van den Berg, is een Nederlandse kunstenaar gevestigd in Amsterdam en Madrid en docent eerste graad (Bachelor Theater in Onderwijs, 2004) en actrice (Bachelor Theater, 2011).

Haar artistieke en pedagogische visie ontwikkelde ze gedurende acht jaar studie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK)/Academie voor Theater en Dans (ATD) en gedurende haar praktijk als freelance kunstenaar en docent kunsteducatie. Ze kreeg les in klassiek, tekstueel, theaterrepertoire (Euripides, W. Shakespeare, A. Tsjechov, B. Brecht, S. Beckett), evenals in fysiek theater, beweging, dans en vechtsporten, de E. Decroux lichamelijke mime-techniek, Chi-Kung, Meyerhold, Krav Maga.

Na nog twee jaar intensieve kennisoverdracht over Decroux's Corporal Mime, onderwezen door William Dashwood, werd ze docent in de lichamelijke mime-techniek van Decroux aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK/ATD) en Escuela Internacional de Mimo y Teatro Gestual Nouveau Colombier in Madrid.

Fleur van den Berg

Roos van Berkel (performer, maker, onderzoeker) werkt op het snijvlak van dans en technologie. De kern van haar werk gaat over observeren en choreograferen van het humane en non-humane lichaam. Haar werk is vertoond op verschillende art & technology festivals zoals E-Pulse, STRP and Discovery festival, en tijdens Gent Light Festival, Museumnacht A’dam en in diverse theaters in Hongarije en Roemenië. Meest recent is de lecture performance ‘Lehmer’s Dance’ in samenwerking NOW met wiskundige Tom Verhoeff. Ook werkt Roos sinds 2008 als docent op de ATD (opleidingen Moderne Theaterdans, Docent Dans en Expanded Contemporary Dance), en aan de TU Eindhoven (Industrial Design).

Beschrijving onderzoek:

"Geïnspireerd en geprikkeld door de collega’s binnen deze Kenniskring doe ik een inleidend onderzoek naar de verzameling hand-outs die ik heb ontwikkeld voor mijn lessen. Het voorstel bestaat uit een beknopt literatuuronderzoek, interviews met drie studenten en twee bewegingsexploraties. Het doel is om te reflecteren op de verzameling hand-outs als ‘object’ waarin het duiden van somatische principes en choreografische begrippen uit Laban/Bartenieff bewegingsanalyse centraal staan."

© Inge Hoogland

Improvisation, Toward Real Time Composition

The methodology of teaching became more an ongoing artistic practice about how to share my own questions and investigation with my students. In this sense, the use of Improvisation, became a vehicle to explore the natural intelligence of the body. Unfolding this intelligence inherent to the body (in motion) was already a goal by itself. The sessions of my courses are organized around a physical practice that is mostly based in the use of choreographical scores and verbal indications. My fascination is still around the process of unfolding the knowledge that is already in the body in a  real  time process, and how becoming aware of the body’s own logic, and making this more explicit it is still the main subject of my artistic investigation and actual practice.

Biography

Maria Inés Villasmil is a Venezuelan born dancer, choreographer, dance educator, writer, cultural manager and academic researcher with an interest in people, society, social development, multidisciplinary and multicultural work. I have been based in the Netherlands for the last 24 years and I am presently a faculty member at the Academy of Theatre and Dance at the Amsterdam University of the Arts (Amsterdam Hoogeschool voor de Kunsten) where I lead courses in Contemporary Dance Technique, Improvisation Techniques, Choreography and also direct workshops that often integrate real time processes. I hold a MA in Choreography and New Media and a MBA in Cultural Management and Creative Industries from the Salamanca University (Spain). Previously I received two undergraduate BA degrees in Sociology in my native country (Venezuela) and in Choreography and New Media at the SNDO (Choreography Department of the Academy of Theatre and Dance). 

More info:

Delen
 

Belichaamde Kennis in Theater en Dans

Volledige beschrijving (PDF)

 

Decroux Café 11-13 februari 2020

Uitnodiging (PDF)

 

Uitnodiging docenten

Lever je onderzoeksbijdrage

 

Uitnodiging studenten

Lever je onderzoeksbijdrage