Naar inhoud

Registration form

Registration will open 5 Dec

What if…  Neurodiversity Symposium 

Datum/tijden: 22 Januari, 10:00-18:00
Locatie: Danstheater – Academie voor Theater en Dans (Jodenbreestraat 3)

Aanmeldingformulier zal 5 december online worden geplaatst.
Gratis toegang – aanmelding verplicht.

Symposium

Wat als... Neurodiversiteit? is een eendaags evenement voor iedereen die geïnteresseerd is in kunst en neurodiversiteit* - een term die de verschillen tussen de geesten (body-minds) van mensen beschrijft en, in het verlengde daarvan, hun verschillende manieren van denken, handelen en leren. 

Het symposium is samengesteld door SNDO-docent Aion Arribas in samenwerking met antje nestel ter gelegenheid van het einde van hun ATD Teacher-Researcher Fellowship 2023-24 voor het project Neurodiversity as Relation in Arts Education.
Dit evenement combineert lezingen en praktische workshops om de relatie tussen kunst en neurodiversiteit te verkennen, samen met kunstenaars die zich identificeren als neurodivergent en wetenschappers die werken in disability studies. 

Lijst van sprekers: Sam Metz, Hamja Ahsan, shy*play (Aion Arribas en antje nestel), Tito Mukhopadhyay, Soma Mukhopadhyay, Leni van Goidsenhoven

*Neurotypicaliteit' is een sociopolitieke structuur die eist dat mensen presteren en denken volgens de normen van 'normaal'. Een neurodivergent persoon, of iemand die zich identificeert als neurodivergent, is misschien niet in staat om af te wijken van neurotypicaliteit, of kan ervoor kiezen om af te wijken van neurotypicaliteit door zich anders te gedragen en de wereld anders te ervaren.

Voorlopig programma

Taal: Engels door versterkt geluid
Ontspannen evenement: Mensen kunnen tijdens het evenement komen en gaan als dat nodig is, en om te bewegen of lawaai te maken.

Sessie 1

9:30 Inloop en koffie en thee
10:00 - 10:30 Welkom
10.30 - 12:00 Tekenen als stimuleren
Workshop door Sam Metz (online)
Online moderator: tbc

Doe mee met kunstenaar Sam Metz om te tekenen voor neurodivergentie en ‘stimming’ te vieren. ‘Stimming’ is gedrag dat vaak voorkomt bij mensen met autisme of neurodivergentie en kan bestaan uit repetitieve handelingen zoals schommelen, handgeklap of het maken van geluiden. Tijdens deze workshop verken je bewegingen van ‘stimming’ door het maken van tekeningen die het luisteren naar het lichaam ondersteunen.

Pauze

12:00 - 12:30 Pauze

Sessie 2

12:30 - 13:30 Titel nog onbekend
Presentatie door Hamja Ahsan
Moderator: tbc

Informatie volgt snel

Lunch

13:30 - 14:30 Lunch

Sessie 3

14:30 - 15:30 Een Neurodiverse Fabulatie: Technieken voor neurodiverse toekomstbeelden
Presentatie door shy*play (antje nestel en Aion Arribas)

Geleid door de vraag “Wat kan neurodiversiteit doen?”, zal shy*play vertellen over hun kunst en pedagogische praktijk van Doing Neurodiversity. Aion en Antje vertellen een van de vele verhalen die deel uitmaken van de zich steeds ontwikkelende wereld van shy*play, waarbij ze de nadruk leggen op de urgentie, opkomst, verlangens en improvisatietechnieken. Deze technieken zijn ontwikkeld om de voorwaarden voor deelname te verschuiven, weg van neurotypicaliteit en in de richting van de creatie van neurodiverse samenlevingen-in-verschillen. De presentatie wordt verteld door een combinatie van auto-ethnografie, filosofie, poëzie, geprojecteerde foto's en de verschillende materialen die in de ruimte zullen zijn, naast andere stoffen en papieren die shy*play zal meebrengen. Een verhaal voor shy*play kan nooit verteld worden zonder ook de rijke interrelaties van mens en meer-mens te onderzoeken en te benadrukken.

Pauze

15:30 - 16:00 Pauze

Sessie 4

16:00 - 17:00 “Als ik mezelf in de emmer van de mensheid probeer te passen, morst ik altijd”

Een gesprek met Tito en Soma Mukhopadhyay
Gespreksleiders: Leni Van Goidsenhoven, antje nestel en Aion Arribas

Deze sessie presenteert een speciaal voor het symposium opgenomen gesprek met de autistische schrijver en dichter Tito Mukhopadhyay; Soma Mukhopadhyay, de bedenker van de Rapid Prompting Method (RPM); Leni Van Goidsenhoven, Assistant Professor of Critical Disability Studies bij de afdeling Literary and Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam (Nederland); en shy*play. De discussie zal gaan over het werk van Tito, in het bijzonder zijn laatste boek, Teaching Myself How To See. In dit boek onderzoekt Tito de ingewikkelde relaties tussen zijn zintuiglijke wereld en taal. Concepten en belichaamde ideeën zoals synesthesie, verbeelding, relationaliteit, poëtica en autisme zullen door de discussie heen verweven worden en inzicht geven in hoe Tito met de wereld schrijft. Taal functioneert hier als een zintuiglijke praktijk en vormt een ecologische dialoog waarin hij co-creëert met de omgeving.

Afsluiting

17:00 - 18:00 Afsluiting met drankjes

Photo credits:
shy play

With thanks to support from NICA: Netherlands Institute for Cultural Analysis.

Delen

Registration form

Registration will open 5 Dec