Rose Akras

Rose Akras

Researcher

Department
DAS Research
Research groep
Kenniskring Belichaamde Kennis in Theater en Dans
Functies
Researcher

Onderzoeker, Belichaamde Kennis in Theater en Dans
Docent, Docent Dans

Rose Akras werd geboren in S. Paulo, Brazilië, ze woont en werkt sinds de jaren ‘90 in Amsterdam. Ze studeerde en danste in S. Paulo, Londen, N.Y. en Amsterdam, behaalde een MA in Education in the Arts (University of the Arts Amsterdam) en is gecertificeerd Somatic Movement Educator. Sinds het begin van haar beroepspraktijk heeft ze gekozen voor een hybride en interdisciplinaire carrière als performer, initiator, maker, docent en meer recentelijk onderzoeker. Rose is oprichter/directeur van FLAM Live Art en docent bewegingsonderzoek aan de ATD. Ze geeft praktijklessen en mentorschap in de podiumkunsten, beeldende kunst, architectuur en in het bedrijfsleven in binnen- en buitenland (ATD, ArtEZ, Minerva Academie, Nike, São Paulo, Belo Horizonte, Oslo, Moskou). Onlangs is zij een praktijk gestart met mensen gediagnosticeerd binnen het autisme spectrum. Sinds 2019 werkt Rose als performer met choreografen Vincent Riebeek en Fernando Belfiore.

Onderzoek
Ik ben gefascineerd door de materialen van het menselijk lichaam: het skelet als een bijna perfecte ontwerp, vloeistoffen die stromen als rivieren, de delicatesse van cellen, de verschillende weefsellagen, botten die een persoonlijke bewegingsgeschiedenis vertellen, zelfs als gevonden in een grot vele eeuwen later. Op een moment waarop erkenning van culturele verschillen fundamenteel is, stel ik een leerproces voor dat begint bij de lichamelijke basis die we gemeen hebben, in de overtuiging dat dit grond geeft voor een betere dialoog en een diepere belichaming van elk verschil. Door het ontvouwen van coördinatiepatronen van beweging en ruimtelijke actie, heeft het lichaam als organisch-sensitief-instrument oneindige belichamingsmogelijkheden. Het is in staat om informatie ‘van buiten’ te integreren met antwoorden en nieuwe vragen uit de innerlijke velden : via de dialoog lichaam-hersenen-lichaam. Op zoek naar een betere articulatie van mijn lespraktijk, ben ik net begonnen met het in kaart brengen van mijn lessen bij ATD. Lid zijn van de Embodied Knowledge-groep maakt voor mij het delen van mijn ideeën en het vinden van nieuwe perspectieven mogelijk,  ​​terwijl dit proces van in kaart brengen wordt ontwikkeld.

 

Terug naar lijst
Delen