Module #2: Context

Anne Breure, artistiek directeur Veem Huis voor Performance cureert het eerste blok van de proefmodule 'Context' (najaar 2017). De module ‘context’ onderzoekt de context waarin de producent het werk van kunstenaars plaats. Het eerste blok van de module staat in het teken van kunst en politiek. In het kader van de module worden verschillende lezingen georganiseerd met thema’s als kunst, diversiteit, sociale en culturele antropologie, kunst en sociologie en rechtsgeleerdheid.

Lezingenserie Producing the Future

The lecture series Producing the Future invites radical artists and thinkers to address current issues. It is part of our efforts to develop the new master programme DAS Creative Producing.

Producing the Future: Citizens by Act
26 november 2017; more info

Citizenship is one of the most prominent institutions of our times. At the same time, citizenship is an ambivalent form of identification, and it is not always easy to define who is, and who may be, a citizen. Thinking about citizenship raises questions of belonging and questions of rights. What makes it possible to belong and to claim rights?

This lecture by Marie Beauchamps will address these issues based on Engin Isin’s theory of Acts of Citizenship, in which being a citizen is understood beyond formal state membership. Here, citizenship becomes an active and reactive political way of being with others, where acts of citizenship disrupt socio-historical patterns. The lecture will focus on the historical case of Olympe de Gouges, a writer and feminist during the French Revolution of 1789, whose creative work made her a citizen by act.

The lecture will be followed by a viewing of Aylin Kuryel's documentary "Image Acts", followed by a discussion with the maker. 

Producing the Future: Antropologie en Culturele diversiteit
29 oktober 2017; more info

Hoe staat de kunst in relatie tot de toenemende culturele diversiteit? Hoe worden machtsstructuren in de maatschappij (onbewust) gereproduceerd in de kunsten en hoe kunnen makers bijdragen aan een inclusievere kunstsector?

Mitchell Esajas (mede-oprichter New Urban Collective, the Black Archives studiecoördinator UvA) deelt zijn antropologische inzichten op onder andere deze vragen. Anousha Nzume (auteur, actrice) vertelt haar ervaring in de cultuursector en op haar boek "Hallo witte mensen". 

Producing the Future: Kunst en Politiek
24 september 2017; more info 

Deze zondagmiddag gaat Anne Breure (artistiek directeur Veem Huis voor Performance) in gesprek met Wouter Hillaert (hoofdredacteur van Rekto:verso) over de stelling: “Wij mogen niet niet-politiek zijn”.

Wouter: “Waar zijn het vrije denken en de verbeelding in hoe het theater zichzelf organiseert? Hoe meer we op het podium een alternatieve kijk verdedigen, hoe meer onze organisaties het doen zoals de rest van de wereld: harder werken als regel, vliegen tegen de sterren op, liefst een vent aan de top en de kleurlingen buiten de muren. Natuurlijk doen we ons best. Maar het klopt toch wel dat er iets niet meer klopt?”

Anne: “Maar zo is het overal, ook buiten de kunsten," zei de man die al heel wat langer mee loopt in de sector dan ik. “Dat de voorkant niet altijd strookt met de achterkant.” “Ja”, zei ik, “Dat is zo. Maar is dat niet precies de reden dat wij het anders moeten doen? Hebben wij, juist wij de kunsten, niet de verantwoordelijkheid om vanuit onze gesubsidieerde positie te laten zien dat het ook anders kan? We mogen niet niet-politiek zijn.”

Producing the Future: Making Art after Capitalism
20 November 2016; more info 

On Sunday 20 November, at DAS Graduate School in Amsterdam-North, WARP-signed artists patten and FT writer Izabella Kaminska will talk about the challenges and opportunities of making art in a postcapitalist world.

Uberisation. Planetary-scale computation. Fully-automated luxury communism. These are some of the signifiers of the ongoing revolution of our economic system. As the British journalist Paul Mason says, we are moving into an era of ‘postcapitalism’.

We watch our films on Netflix, listen to our music on Spotify, and play our games via Steam. How do these platforms affect the funding, production and consumption of the arts? Where do ideas come from in a time of abundance and automation? And what role will audiences play in all of this?

Ask your questions

You are warmly invited to join us at one of our public events during the course of the year to experience what studying at DAS Graduate School could mean for you. At these events there is an opportunity to speak with our current students, alumni and staff, and to ask questions about the curriculum and application procedure.

Like us on Facebook, stay informed about current events at DAS Graduate School by means of our e-newsletters or go directly to 'what's on'. 

Delen