Phoa Yan Tiong

Sinds de jaren zestig bestaat in de Nederlandse mime een grote interesse in Aziatische cultuur, kunst, filosofie en performance. Mimespeler van het eerste uur Ellen Uitzinger werd sinoloog in Leiden, Rob List (tussen 1985 en 1990 artistiek leider van de Mime Opleiding) is in zijn werk sterk beïnvloed door Zeami Motokiyo; Ria Marks, Jeanet van Steen en Frits Vogels en Boogaerdt/VanderSchoot maakten studiereizen naar Japan. Erwin Dörr, docent martial arts aan de Mime Opleiding heeft jarenlang intensieve trainingen gevolgd in verschillende kloosters in China. 

Het onderzoeksproject waar Marijn de Langen op dit moment mee bezig is gaat over deze Aziatische sporen in de Nederlandse Mime, en spitst zich om te beginnen toe op het in kaart brengen van de legacy van Phoa yan Tiong. Yan Tiong kwam op zijn 22e als Peranakan-Chinees uit Indonesië naar Nederland, en werd een wereldberoemde goochelaar. Naast zijn goochelwerk gaf hij tussen 1965 en 1989 lessen Tai Chi Chuan aan de Mimeschool (eerst de School voor bewegingstheater). Uit gesprekken met mimespelers bleek hoeveel invloed de lessen van Phoa op hen heeft gehad, zowel op hun mimetechniek als op hun manier van denken. Hester van Hasselt interviewde Marijn over dit nieuwe onderzoek.

https://www.atd.ahk.nl/atd-lectoraat/publications/interviews-artistiek-onderzoek-wat-houdt-dat-in/een-gesprek-met-marijn-de-langen/

Tijdens de UvA conferentie ‘het archief Speculatief’ (28 Februari 2025) presenteerde Marijn dit onderzoek, samen met Nita Liem en Bart Deuss, in een programma-onderdeel getiteld ‘Asian Celebration’. Liem en Deuss - de oprichters en voormalig artistiek leiders van danstheater Don't Hit Mama (2000 -2021) - presenteerden er hun onderzoeksproject Living Archive, een plek waar je naar binnen kunt gaan om de geschiedenis van Don't Hit Mama te ervaren. “Asian Celebration” is de titel van een voorstelling van die DHM in 2020 maakte en die nog steeds wordt gespeeld.

Delen