Anthony Heidweiller benoemd tot associate lector bij het ATD-Lectoraat

fotografie: Sjoerd Derine

Gepubliceerd op

Vanaf 1 maart start Anthony Heidweiller in een nieuwe functie als associate lector aan de Academie voor Theater en Dans. Deze functie zal hij drie dagen in de week vervullen. In samenwerking met lector Laura Cull Ó Maoilearca draagt hij als associate lector bij aan het ATD Lectoraatprogramma door zijn onderzoek naar regeneratief kunstonderwijs en de rol van kunst in sociale transformatie.

Daarnaast ontwikkelt Anthony één dag in de week AHK-brede (onderzoeks)activiteiten rond bovengenoemde thema’s, in samenwerking met de afdeling Onderwijs van het Servicebureau, het AHK Research Centre en het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten.

Lector Laura Cull Ó Maoilearca: “Ik ben blij dat Anthony Heidweiller het lectoraat komt versterken. Het onderzoek van Anthony vult de bestaande expertise binnen het lectoraat aan door de sterke focus op onderwijs. Het sluit perfect aan bij onze toekomstplannen met het werk aan regeneratief kunstonderwijs en maatschappelijke betrokkenheid. Anthony’s perspectief op regeneratie is uiterst belangrijk voor het bredere veld – omdat het dekolonialiteit en sociale rechtvaardigheid op de voorgrond plaatst. De kwaliteit van Anthony's onderzoek komt voort uit de integriteit en complexiteit ervan, waarbij wordt erkend dat we niet naar regeneratie kunnen evolueren zonder zowel een diepe betrokkenheid bij de koloniale geschiedenis als de aanwezigheid ervan in onze lichamelijke geest. Ik ben vereerd en geïnspireerd dat ik hierin met hem mag meedenken.”

Anthony Heidweiller: “Na een intensieve en leerzame periode binnen de directie van de ATD maak ik met veel enthousiasme de overstap naar mijn nieuwe functie als associate lector. De afgelopen jaren heb ik het werk van Laura en haar team als zeer inspirerend ervaren en ben ik door hun werk veelvuldig met nieuwe inzichten en perspectieven geconfronteerd. Ik kijk ernaar uit om mij de komende jaren te richten op de verbinding tussen onderwijs en samenleving en op deze manier bij te dragen aan een regeneratieve en rechtvaardige samenleving.”

Delen