De Mime Opleiding start traditiegetrouw het studiejaar met twee Startprojecten. De projecten vinden dit jaar plaats van woensdag 2 oktober t/m zaterdag 5 oktober in studio 6.04 en de Theaterzaal van Academie voor Theater en Dans. Hier presenteren de tweede-, derde- en vierdejaarsstudenten van de Mime Opleiding zich in een gezamenlijke voorstelling. Lees hieronder een interview met de twee makers van het Startproject Ulrike Quade en Ward Weemhoff.
Startproject Ulrike Quade
Wat zijn je inspiratiebronnen voor het Startproject?
Het project is een grote zoektocht naar bezieling. Waar zit de bezieling en wanneer is een lichaam, een beeld, een ruimte, een pop bezield? Daarnaast kijken we naar de transformatie waar we als mensen inzitten in het tijdperk van de technologie en digitale relaties. Waar doet dat met ons lijf? Hoe reageren we als mens op louter digitale relaties zonder dat we nog mensen ontmoeten en een fysieke verbinding met hun aangaan?
Waar verheug je je het meest op?
Ik kijk ernaar uit met een grote groep mensen te werken en te zoeken naar waar de universele adem en de universele uitspraak van het lichaam zit. Ook verheug ik me op de zoektocht een statement te maken waar we als mensen op dit moment mee te dealen hebben en dat fysiek en via beelden voor het publiek ervaarbaar te maken. Waar ik ook naar uitkijk is om samen te werken met regisseur en beeldenmaker Anne van Dorp, die aan de Mime Opleiding gestudeerd heeft. We hebben in het verleden vaak erover gesproken dat de manier waarop er in de mime wordt gedacht en bewogen veel raakvlakken heeft met mijn werk. En nu hebben we hier de ruimte om er meer woorden en tijd aan te geven.
Wat wil je dat het publiek meeneemt, als ze na de voorstelling de zaal verlaten?
Ik zou willen dat het publiek een gevoel meeneemt over de realiteit waarin we leven, hoe we ons voelen tussen allemaal dingen die we wel of niet vast kunnen pakken en waartoe we ons elk moment van ons leven verhouden. Wat doet dat met ons? Wat voor een realiteit is dat?
Over Ulrike Quade:
Ulrike Quade is een theatermaker, regisseur en scenograaf. Ze begon haar loopbaan als actrice en poppenspeler en specialiseerde zich in het traditionele en avant-gardistische poppentheater in Japan. In 2006 richtte ze de Ulrike Quade Company op, waarmee ze sindsdien interdisciplinair en visueel theater creëert. Haar producties combineren nieuwe technologieën met actuele maatschappelijke thema’s, waarbij innovatie en de tijdgeest een belangrijke rol spelen in zowel vorm als inhoud.
Ulrike Quade heeft voor haar werk verschillende (internationale) onderscheidingen ontvangen, waaronder de Wim Meilinkprijs in 2022 voor haar gehele oeuvre. Haar voorstellingen, variërend van intieme lunchtheater tot grootschalige opera's, worden zowel nationaal als internationaal opgevoerd.
Startproject Ward Weemhoff
Wat zijn je inspiratiebronnen voor het Startproject?
Ik ben altijd bang geweest voor repertoire, en heb me er nooit aan durven noch willen wagen. Maar je moet op z’n tijd je eigen grenzen verleggen en Shakespeare lezen met de Mime leek me al een stuk aangenamer. Daarnaast is de theatraliteit van een humanoïde robot een inspiratiebron. Je kunt een biblio- en videotheek vullen met inspiratie over robotica en kunstmatige intelligentie, maar ik heb ook de film weer bekeken waar het voor mij allemaal mee begon: A.I., van Steven Spielberg/Stanley Kubrick, die ik in 2001 in de bioscoop zag.
Waar verheug je je het meest op?
Om te onderzoeken of we geloven dat we naar zes robots kijken die theater maken, en of dat geloof danwel flauw of juist ontwapenend is.
Wat wil je dat het publiek meeneemt, als ze na de voorstelling de zaal verlaten?
Dat moet nog blijken, want ik kan geen voorschot nemen op wat de makers aanbieden en waar het materiaal ons heenleidt. Het is belangrijker om een goed uitgangspunt te hebben dan een goed eindpunt. Maar los van de inhoud is de avond voor mij geslaagd als je de zaal uitloopt en een onweerstaanbare zin voelt om mee te spelen.
Over Ward Weemhoff:
Ward Weemhoff studeerde in 2006 af aan de toneelschool Dora van der Groen aan het Antwerps conservatorium. Na enkele jaren spelen en maken bij Het Toneelhuis, NTGent, Toneelgroep Amsterdam, Touki Delphine, Walpurgis en d’Electrique voegde hij zich in 2010 bij de artistiek leiding van theatergroep De Warme Winkel, waar hij maakt, speelt en regisseert. In de afgelopen jaren is De Warme Winkel uitgegroeid tot een toonaangevend gezelschap in binnen en buitenland. Zij werden meermaals geselecteerd voor het Theaterfestival, in 2016 wonnen zij de prijs van de Kritiek en in 2023 werden zij geselecteerd voor het prestigieuze Theatertreffen in Berlijn. Ward geeft sporadisch gastlessen op de toneelscholen van Amsterdam, Maastricht en Antwerpen.